• Anonym

Jag har svårt att umgås med nära som dricker?

Jag vet inte vari denna avsky ligger, men så fort min pappa, sambo eller någon annan nära blir påverkad så blir jag helt "avtänd"
    Jag fullkomligt hatar fulla människor och jag vet inte hur jag ska tackla det här på julafton...
    Vi ska fira jul med svärmor och sambons morbror, och jag vet att det kommer innebära sprit...och jag tycker det är skitjobbigt...Jag tycker sambon blir äcklig, svärmor otrevlig och jag blir ärligt talat nervös för min 2 åring som ska vara med...

och för att ni inte ska missförstå mig, ingen av ovanstående dricker ofta så det är inte tal om nå missbruksproblem eller beteende utan jag tycker bara att det är fruktansvärt jobbigt att umgås med fulla människor...

Är inte så mycket alls för att dricka själv, gör det kanske 4 ggr/år ...

Någon som har något tips på hur man distansiera sig själv från detta?

• Svar på tråden Jag har svårt att umgås med nära som dricker?
  • Maskot

Dricker de något glas vin till maten eller blir de väldigt överförfriskade?

Det är stor skillnad och beskriver er situation bättre.

• Anonym

Nej dom dricker tills dom är berusade men inte proppfulla om man säger så, dom är märkbart påverkade!

• Maskot

Om man vinglar, sluddrar, spyr m.m eller är allmänt otrevlig så är det klart för mycket och då förstår jag dig helt.

Om de däremot tar något glas vin, eller någon drink och mår bra så tycker jag att det är OK. Man kan ju själv välja att avstå alkohol, men de andra måste göra sina val.

Har du vuxit upp med alkoholism i bilden eller har du något annat i bagaget som gör att alkohol blir väldigt negativt för dig?

• halloj77

Jag förstår dig! Jag avskyr också fulla människor.

• Anonym

Jag förstår dig !!!!!
    Jag förstår folk ALLTID måste dricka, även om det BARA är ett glas vin till maten....då klarar man väl sig lika bra utan det glaset, eller ????

Vi går i giftas tankarna för tillfälligt och helst av allt skulle jag vilja ha ett helt nyktert bröllop....vet doch inte hur alla andra skulle reagera ( eller jo det vet jag väl, och det e väl där problemet ligger) samtidigt som jag tycker att detta är vår dag och det är vi som bestämmer.

Jättesvårt att välja.....Ha ett bröllop där man serverar öl och vin till gästerna och dem blir nöjda men jag blir bara halv nöjd eller ett bröllop där man INTE serverar ngn sprit alls och jag blir helnöjd och gästerna halvnöjda .

• Sara K

Taskigt att dricka när det är barn med tycker jag.. Särskilt av sambon.
    Fasiken det finns ju 51 andra helger om året att dricka, julhelgen kan man ju låta bli tycker iallafall jag!!
    Nyår, midsommar o ch så, då är det ju FEST och en annan sak, men just julen.. Nej den är helig tycker jag.
    Så har jag vuxit upp och så ska mian barn växa upp. Thats it!
    GOD JUL och ta ett snack med sambon.
    (var en diskussion på tv4 nyhetsmorgon imorse om hur många som far illa av supandet på julen just, artikel i aftonbladet idag också)

• Tygtiiger

Det är helt ok att inte gilla fulla människor.
    Be din sambo att inte dricka mer än ett glas vin ELLER den traditionella julsnapsen för att du tycker det är för jobbigt. Och om de blir otrevliga så ta med tvååringen ut på en promenad och busa lite - kolla om det finns någon lekplats i närheten som ni kan ha kul på en timme eller två. Då får ni båda andrum och tvååringen blir lycklig som får total uppmärksamhet från sin mamma, och du har fått lite mer ork inför resten av julkvällen.

• Anonym (xxx)

Jag skulle aldrig låta mina barn vara i närhetn av berusade människor, så för mig är valet enkelt. Förklara för din partner att om han vill fira jul med dig och erat barn ska alla dricka måttligt och under kontroll, för mycket alkohol och barn går inte ihop helt enkelt.

Svar på tråden Jag har svårt att umgås med nära som dricker?