• Fidelis ad urnam

Blir "Sjuk" av godis. Varför?

Jag har varit medlem hos Viktväktarna sedan den 26 oktober i år och har gått ner 11.3 kilo hittills *glad*

Jag har sedan jag blev medlem där dragit ner på godis, ganska rejält, och mår hur bra som helst. Men när jag väl äter godis blir jag sjuk.

Som igår, köpte lösgodis och åt 5 bitar innan jag började känna mig febrig, svullen, illamående, hängig och trött.

Har testat tre gånger ny, igår var sista försöket, och varje gång blir jag dålig och det håller i sig flera timmar efter.

Vad kan det bero på?
    Det är samma typ av godis som jag åt INNAN jag blev medlem hos VV så jag vet att jag inte är allergisk mot någonting i godiset.

Någon som vet?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Svar på tråden Blir "Sjuk" av godis. Varför?
  • Monica83

Din kropp kanske har stött bort de söta så den säger ifrån när du äter godis..
    Fråga någon på VV dom kanske vet
    lycka till

• Fidelis ad urnam
    Ingen som har erfarenhet av detta?
    Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Esterella

Jag blir skakis och får högre puls, mår illa och känner mej allmänt risig av godis.
    Kan även komma av tex plättar och sylt eller risgrynsgröt Det är konstigt men jag får väl bara acceptera att min kropp reagerar som den gör, det är ju trots allt onyttigt.

Cogito, ergo sum
  • Maddisen80

Fidelis ad urnam

Hejsan då är inte jag ensam heller ,när jag äter lösgodis eller annan godis blir jag jättesjuk och få feber och illamående och trött , jag ska nog fråga min instruktör så kan jag säga svaret åt dig .
    skrev 2008-12-21 11:05:21 följande:

Jag har varit medlem hos Viktväktarna sedan den 26 oktober i år och har gått ner 11.3 kilo hittills *glad*Jag har sedan jag blev medlem där dragit ner på godis, ganska rejält, och mår hur bra som helst. Men när jag väl äter godis blir jag sjuk.Som igår, köpte lösgodis och åt 5 bitar innan jag började känna mig febrig, svullen, illamående, hängig och trött. Har testat tre gånger ny, igår var sista försöket, och varje gång blir jag dålig och det håller i sig flera timmar efter.Vad kan det bero på?Det är samma typ av godis som jag åt INNAN jag blev medlem hos VV så jag vet att jag inte är allergisk mot någonting i godiset.Någon som vet?
  • Namaste72

Jag har samma... har därför slutat äta smågodis och annat sött. Klarar typ en kola eller två karameller innan jag blir illamående. Kan inte heller dricka läsk.
    Detta har kommit sen jag bodde utomlands i 2 år och i princip ALDRIG åt godis...kanske kroppen är avvänjd?

{ I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Pallas

Jag mår också dåligt av godis och sötsaker. Det är blodsockret som löper amok för mig.

• Maddisen80
    Svar på #5
    Hörni ja det kanske kan bero på det, jag ska fråga min pt när jag kommer tillbaka
  • Twinkle Little Star

Jag blir alltid - utan undantag - dålig i magen av lösgodis. När jag tänker på det lite så är det inte konstigt varför; barn som dreglar ned i godislådorna, som gräver med fingarna, som stoppar tillbaka en godis de smakat på (har sett detta ja) + vuxna som även de beter sig bra äckligt med godiset... Också nysningar, hostningar osv....

Blä - nej, vi har infört lösgodisförbud här i huset, ingen i familjen köper det längre. Det är värt de extra kronorna som det kostar när man köper på påse eller inslaget.

• Twinkle Little Star

Maddisen80 - nej det finns säkert alltid något man blir sjuk av trots att barn inte har dreglat, men oddsen är ju liksom större när godis ligger helt oskyddat för hostningar/snor/fingrar osv, tycker du inte..?

• Vroooooom

Jag mår också dåligt när jag äter/dricker socker. Jag blir alldeles kallsvettig, yr och illamående. Har haft det så sen tonåren och det brukar faktiskt bli värre kring mensen.

Cheer up, the worst is yet to come
  • Angelica77

Aha, kanske var det jag råkade ut för igår då.
    Bortbjuden till vänner. Åt först lite plockmat med skinka, brieost, ägg, rödbetssallad,kex och druvor.
    Till kaffet åt jag några bitar hemmagjort godis varav nån snickers som är oerhört söt. Började nästan med en gång må dåligt.

Kände pulsen gå upp.
    Skakig o matt. Illamående.

Fick avbryta festen och åka därifrån utan barn o allt. Cyklade hem. Höll på att kräkas.
    Lade mig i soffan. Fortfarande darrig.
    Sen när jag gick upp för att ta emot resten av familjen nån timme senare fick jag springa till toa i värsta ulkningarna. Hängde över toan o mådde skit. Men det kom inget upp!
    (som tur är...har sådan fobi för att må illa)

Mannen bäddade ner mig i sängen med hink brevid. Hua! Vågade knappt röra mig på hela kvällen.
    Kunde inte ens gå upp o trösta lillflisan som grät av trötthet när hon skulle nattas. Stackarn!

Vet sen tidigare att jag reagerar på socker och mår dåligt - men så här???
    Iofs så har även jag dragit ner på sockerintaget rejält och äter sällan godis. Aldrig läsk mm. Tycker det är som att dricka flytande socker.

Kroppen som fick en sockerchock då kanske??

• Maddisen80
    Svar på #10
    Min syster är jättesjuk , förkyld och lutfrörsproblem ,där var vi igår så man lär väl bli smittat
  • SkumGubben

Tack, det var trevligt för mig att läsa att det är fler som reagerar som jag på godis och socker. Jag har varit sjuk över 20 år och inte förstått sambandet mellan mina symtom och det jag äter. Nu när jag studerar hur jag mår kontra vad jag äter märker jag att mjölprotein är boven till många års värk i magen. Socker är boven till illamående, yrsel och trötthet. Det kallas ofta födoämnesintolerans och forskning pågår men man vet inte allt. Många hälsokostmänniskor säger bara; vad var det jag sa. att sockret skjuter i höjden med 5-7 enheter efter sockerintaget är säkert orsaken till illamående, yrsel och tröttheten. Kroppen skjuter insulin för att ta hand om sockret. Detta gör samtidigt att fettet vi får i oss stoppas in i cellerna. Om vi håller sockernivån normal i oss så tar kroppen hand om fettet på ett alldeles utmärkt sätt och skjuter ut det i toastolen. Sockret orsakar också inflammationer i organ och i blodådrorna. Detta orsakar våra sjukdomar. LCHF har jag hört talas om. Besvärligt men gick ner 10 kilo på kort tid utan att ta bort alla sädesslag men undviker socker.

Det lutar åt LCHF-kost i fortsättningen, i alla fall nästan fullt ut.
Svar på tråden Blir "Sjuk" av godis. Varför?