• Johnston

Jag ville aldrig ha katten - det ville hon

När min fru för ett år sen flyttade in med mig bodde hennes katt fortfarande kvar hos hennes förra sambo. Hon hade skaffat katten innan vi träffades. Efter ett tag ville hon hämta katten - vilket jag tydligt var tveksam till - och katten flyttade in. Jag har aldrig haft eller gillat katter och visste redan innan hon och jag träffades att jag aldrig ville ha katt. Vi var eniga om att det skulle vara "på prov" ett tag och att vi skulle först kolla hur det gick. Vi bodde då i en liten lägenhet och livet med katten blev en plåga, särskilt för mig och katten. Efter en tid talade jag om för henne, på ett snällt sätt, att jag inte ville ha katten kvar.

Hon vägrade acceptera att göra sig av med katten. "Den fick ju komma hit", enligt henne. "På prov, ja", svarade jag. Inga argument hjälpte - att katten inte trivdes, att katten borde få större, att katten borde vara hos en familj där den verkligen var älskad, att jag inte trivdes, med mera. Vi pratade - och grälade - om detta regelbundet. Vi hade dessa ändlösa och fruktlösa gräl hela tiden över en katt medan hon svarade att om jag "bara" tyckte om katten skulle vi inte gräla mera. Jag uppfattade verkligen att katten kom i vägen för oss, att hon hela tiden satte katten före mig. Hon föreslog - och verkligen började förbereda för - att vi skulle bli särbos, där katten kunde bo hos henne. Det accepterade inte jag och jag fick verkligen känslan att att hon lät en katt komma före vårat förhållande.

Nu är vi gifta, bor i mycket större lägenhet och ska ha barn om en månad. Jag vill då verkligen INTE ha kvar katten. I ett års tid nu har jag, varje dag, på alla sätt, både snälla och under gräl, sagt till henne att hon måste acceptera min önskan, men hon vägrar. "Jag gör mig aldrig av mig med katten - den är min baby", säger hon. "Sätt din make och ditt framtida barn först", svarar jag. Det värsta tycker jag är att hon inte accepterar mina önskningar angående var katten får vara eller vad den får göra - köksbänken, matbordet, skrivbordet, med mera. Jag har verkligen bett henne kolla upp hur bäst göra oss av med katten eftersom det bästa vore om hon blir glad över hur katten får det. Jag är beredd att hjälpa henne med allt i det, men hon totalvägrar. "Katten stannar", är det enda hon svarar. "Om inte katten får stanna flyttar vi isär eller vi skiljer oss".

Vad göra? Hur gör man sig av med en katt som är två år gammal? Jag har sagt länge nu att jag kommer att ta bort katten när barnet väl kommer. Jag kan ingen om ämnet och kommer nog helt enkelt att ta den till veterinären när barnet kommer. Självklart föredrar jag en annan lösning men min fru ger mig inga alternativ. Jag har frågat runt men hittar inget. Hon stoppar huvudet i sanden i stället för att lösa problemet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-22 15:37
    Av de svar som inkommit är flera intressanta. Liknelsen med medlemskapet i golfklubben som inte får fortsätta var vekligen bra. Men tyvärr inte korrekt. Skillnaden är den att jag länge och väl varit tydlig mot min fru med att jag inte vill bo med en katt och verkligen snällt bett henne att ta hänsyn till mig också. Medlemskap i en golfklubb verkar inte ha de konsekvenserna. Men visst, skulle hon verkligen må dåligt av att jag spelar golf skulle jag omedelbart sluta. Men hon intar inte alls samma inställning mot mig.

Många utgår också ifrån att ett sådant här dilemma går att kompromissa bort. Betänk att katten kommer att leva i tjugo år. Det ser jag som en ganska stort hinder att överbygga.

Många svar utgår också ifrån att jag verkligen vill katten illa och vill avliva katten. Inget kan vara mer fel. Jag har ju länge nu försökt kolla andra alternativ där katten kan få komma dit den är älskad. Att jag surfar på den här sidan är ju bevis på det. Sluta fördöma mig och hjälp mig i stället. Vi har inga släktingar eller vänner som vill ha katten, jag har frågat alla. Vart går man med en katt om man vill ge bort den??

• Svar på tråden Jag ville aldrig ha katten - det ville hon
  • Hundtok

Oj, vilket dilemma....

Uppenbarligen betyder katten väldigt mycket för din fru, så mycket att det är värt detta konstanta bråkande. Nån av er måste ju ge er annars kommer detta fortsätta för alltid.

Är det värt att bråka om denna katt? Är det så illa att den bor hos er? Är det så att du bara bestämt dig för att du inte vill ha katten och sen inte vågar "lätta" på det eller tycker du ärligt att katten är så hemsk?

Har du försökt få en "relation" med katten?

Jag förstår på sätt o vis din fru, min förra sambo "tvingade" mig att välja mellan honom och mina katter, jag valde honom .

Nåt jag fortfarande ångrar. Det ska vara allt eller inget.

Du visst förmodligen att hon var med katt redan när hon flyttade in hos dig men valde ändå att flytta ihop med henne. Å andra sidan kanske hon även visste att du inte gillade katter.

Är ett svårt dilemma och hur svårt som helst att ge "råd". Hoppas dock ni löser det på bästa sätt. Kanske ser din fru det annorlunda efter att bebisen kommit.

Lycka till och God Jul!

• CTMT

Alltså... jag kan till 100% GARANTERA att din fru kommer ta både sig själv och ert gemensamma barn och flytta långt ifrån dig om du, mot hennes vilja, tar katten till en veterinär och avlivar den...
    Något sådant hade jag ALDRIG förlåtit, och antagligen hade jag byggt upp ett förakt mot min sambo (trots far till mitt barn) -
    - för så gör man bara inte :( Det måste du förstå.

Och om katten fanns i hennes liv redan när ni träffades, och du visste om det, ja då får du ju acceptera det. Det är en katt! Inte en elefant...

Jag tror du är så pass inställd på att INTE ha katt (eftersom du tjatat om det varje dag i över 1 års tid) att du ens vägrar bygga en relation till katten. Har du ärligt försökt få en relation med katten? Hatar du katter i allmänhet? Varför? Och isåfall varför gick du med på att ha katten på prov från första början?

Men som jag skrev i början. Avlivar du HENNES att, en katt som hon förmodlingen älskar väldigt mycket, då kommer du förlora både fru och barn kan jag säga.
    Är du villig att riskera det för en katt? Är det inte bättre att bara acceptera läget?

Ni bor ju i större lägenhet. Och ni ska få barn... Och? Vi fick första barnet för 2 månader sedan, det går kanonbra med våra två katter (som också är 2 år). Varför ska man inte kunna ha husdjur när man får barn?`jag förstår mig inte på folk.

Men som sagt, avliva katten och du kommer antagligen förlora henne. Garanterat.

• Ziitoo

Ursäkta men jag blir arg när jag läser det du skriver! Snälla det är en katt, ett stackars oskyldigt djur. Ska du på fullaste allvar ta den till en veterinär och avliva den när ert barn kommer? Ja då kan jag ju bara säga att jag hoppas att din fru drar och lämnar dig! Vi väntar själv första barnet och har djur och jag tänker då ALDRIG göra mig av med dom bara för att vi ska få en liten!

19 Februari 2009
  • felicityporter

Jag blir helt förskräckt när jag läser vad du skriver!

Jag kan garantera dig att OM du skulle vara så dum att du tar katten till veterinären för avlivning kommer din fru att antingen slänga ut dig eller flytta, anmäla dig för egenmäktigt förfarande, samt ansöka om enskild vårdnad om erat barn och hon kommer med all sannolikhet få igenom det efter en sådan sak.

Med andra ord; gör det och du är rökt!

Jag tycker att du skall lugna ner dig och acceptera katten som en familjemedlem. Du kanske aldrig kan älska katten lika mycket som din fru gör, men om du verkligen älskar henne är det verkligen inte för mycket begärt att du åtminstone accepterar katten och behandlar den väl.

Min kille gillade inte katter innan han blev tillsammans med mig. Tiden gick och helt plötsligt älskade han mina katter minst lika mycket som jag gör, något som jag är oändligt tacksam för! Om han någonsin skulle skriva ett inlägg liknande ditt på ett forum hade jag tappat all respekt för honom och jag skulle bli tvungen att insé att jag valt en egoistisk, empatilös slamkrypare till partner.

• Kantarellen

Har flera vänner som lämnat sina sambos på grund av att de inte gått med på kravet om att ha djur. Inte på grund av att de satt sin katt/hund/häst högre än sin man, men på grund av att han nekat henne hennes stora intresse. Samma sak med mig, jag vill inte bo med en man som sätter sig melan mig och mitt stora intresse. Handlar om respekt.

Sen undrar jag vad katten gör som är så fruktansvärt? Hoppar den upp där den inte får vara, ge den bättre alternativ. River den ner saker gör utymme för den. Hårar den ner köp en furminator. Det finns lösningar på problem. Men avlivar du hennes katt kan du nog se dig som rätt körd.

• Pappatilltwins

Min första fråga är:
    Varför tycker du inte om katten?

Förhållanden handlar om att kompromissa och detta är ett sådant tillfälle. Låt din fru ansvara och ta hand om katten så slipper du bry dig.
    Tänk om du tex älskar att spela golf och du en dag kommer hem så har din fru kastat klubborna och sagt upp medlemskapet i en klubb. HUr skulle du reagera då?

Vänd på det hela och försök att förstå din fru. Din fru, som du älskar, vill såå gärna ha kvar sin katt. Vi har inte ens fått en vettig anledning till varför katten ska bort ens.

att du ens funderar på att avliva den är ju helt sjuk. Du är väl ändå en människa med empati och känslor??

• vackrastarflow

När jag träffar en ny kille gör jag direkt klart för honom att min katt är mig grymt kär och att han får gilla läget eller sticka. Nu säger jag inte det så direkt men jag går inte in i ett förhållande med någon som inte accepterar min katt. Hur din sambo gjort det är förvånande, men nu är katten där.

Nu står det ju inte varför du inte gillar katten, så det är lite svårt att avgöra problemet. Som många andra sagt så verkar du vara inställd på att inte gilla den och vägrar göra något för att förbättra situationen.

Den reaktion jag fått från de killar jag dejtat: shit va coolt, låt katten följa med när du kommer över. En kille köpte direkt en låda med sand och allt.

• UnderYtan

Jag måste instämma i vad föregående skribenter har tagit upp.

Jag undrar, på vilket sätt förstör katten ditt liv så pass att det har utvecklat sig till en sådan här situation? Jag har svårt att komma på något skäl för lösningar finns på de flesta problem.

Sen angående detta med att din fru inte respekterar att du inte vill låta katten vara på diskbänken osv. Det skulle ni säkert kunnat prata mer om på ett sansat sätt om det hela inte var så infekterat från första början.
    Om hon får ha kvar katten och glädjas över sitt underbara svansbarn UTAN att du gnäller över det så borde ni rimligtvis kunna komma överens om vissa grundregler vad gäller kattens uppfostran och sen hålla det.

• aiight

gå och testa dig om du är allergisk.. visar det lite utslag så har du bättre på din sida.. om inte, fråga läkaren om han kan skriva att du är det

när jag tog allergi prov visade det 5 av 6.. så be honom lägga till en eller två på testet

• isvinter

Tycker inte det låter särskilt fräscht att ha katten på köksbänken och matbordet. Hon borde väl ändå förstå att många tycker det är äckligt! Du är ju hennes sambo, har hon aldrig hört talas om hänsyn och respekt..? Du kan ju INTE avliva hennes djur men hon måste ju (kunna) ändra sitt beteende gentemot dig. Kör ju över dig totalt! Vet inte hur man ska göra i en sån här situation.. Får väl prata med henne igen och få henne att förstå att hon sårar dig när hon bara struntar i vad du känner, tycker och vill. Någon slags kompromiss kanske ni kan komma fram till..

Svar på tråden Jag ville aldrig ha katten - det ville hon