• Maac

Barnvagn - bara jag som är helt lost?

Help me.

JAg förstår inte. En liggdel, sittdel, påsar hit o dit - vad är allt för nåt?

En liggdel - antar att bebisen ska ligga ner - hur länge då?

Ska man då helst hitta en barnvagn som man sen kan bara trolla om till en sittdel?

Vad är mjuklift?

En kombivagn, är det en sån man kan göra om från liggvagn till sittvagn.

JAg trodde bara det var att shoppa en vagn - men gäääääsp så tråkigt det blev helt plötsligt. Vågar inte låta mannen shoppa loss ensam, haha.

• Svar på tråden Barnvagn - bara jag som är helt lost?
  • SarahA

Kombivagn har ajg fått för mig är för tvillingar, och duovagn är en du gör om till sitt- och liggvagn.

• Krabbolina

SarahA skrev 2008-12-21 12:16:44 följande:

Kombivagn har ajg fått för mig är för tvillingar, och duovagn är en du gör om till sitt- och liggvagn.
    kombivagn finns även för ett barn.
  • Maac

Hej!
    tack för svar! Har försökt komma in på barnvagnsguiden hela morgonen, men får bara upp annonserna i höger sida, inte själva sidan.

Får väl lugna mig o kika lite senare.

• Krabbolina

Jag har en emmaljunga citycross och det är en sittvagn med fullt liggläge. Alltså man kan fälla ryggstödet så att vagnen blir helt plan.
    Nu när Lukas är lite så har jag en mjuklift i den, alltså en liggdel som man kan bära med sej. Man bara sätter den på sittdelen där ryggdelen är helt nerfälld.

• Tina3

En liten beskrivning:

Liggdel: har en platt botten, används tills barnet är ca 6 mån, dvs tills han/hon börjar kunna sitta lite och man kanske vill att babyn ska ha chans att se sig omkring lite. Då använder man istället en...

Sittdel: finns möjlighet att ändra ryggstödet i olika lägen, alltifrån fullt sittläge (sitta med rak rygg) till fullt liggläge (t ex när barnet ska sova).

Mjuklift: liggdelsinsats med mjuka "väggar" och handtag.

Hårdlift: liggdelsinsats med hårda "väggar".

Duovagn: har en liggdel och en sittdel. Man har liggdelen när babyn är nyfödd och byter sedan ut hela överdelen av vagnen till sittdel när barnet är nog stort för att använda den. Antingen eller, alltså...

Kombivagn: man kan säga att vagnen är en sittvagn (alltså med justerbart ryggstöd). Från början har man fullt liggläge på den och sätter in en liggdel (mjuklift eller hårdlift) som "nyföddisen" kan ligga i. Sedan plockar man ur liggdelsinsatsen så småningom.

Fördelen med en kombivagn jämfört med en duovagn är att man lättare kan variera mellan sitt- och liggdel. Man kanske inte vet exakt hur barnet klarar av att sitta längre stunder och med kombivagn är det ju enkelt att lyfta ur och i insatsen. På en duovagn byter man ju, som sagt, ut hela överdelen av vagnen och det blir ju en mer permanent förändring.

Om man bor så att man måste lämna vagnen i trapphuset så är det också en fördel med kombivagn. Då kan kan man ju lyfta in hela liggdelsinsatsen om barnet sover när man kommer hem osv.

Lycka till i barnvagnsdjungeln!

Ett tips: det kan finnas väldigt fina begagnade vagnar och priset kan vara mycket bättre!

• LindaL1983
    Svar på #6
    Ett tips: det kan finnas väldigt fina begagnade vagnar och priset kan vara mycket bättre!

Svar... Man kan oxå få en sliten vagn utan garantier kvar som går sönder och man måste köpa ny eller lägga pengar på reparation...

Jag gav tex 7800 för allt till min emmaljunga (skötväska och åkpåse mm) Då servades den regelbundet osv... sålde den för 4000 kr 2 år senare... Så alltså betalade jag 3800 för en ny med garantier och ingen annan som haft den. Dyrare att köpa begagnad då enl mej iaf
    Filippa December 06 Bebis December 08
  • Maac

Tack snälla för den utförliga beskrivningn!!! Nu kan jag kika på nätet utan att vara helt förlorad! *happy*

Tina3 skrev 2008-12-21 12:50:15 följande:
    En liten beskrivning:Liggdel: har en platt botten, används tills barnet är ca 6 mån, dvs tills han/hon börjar kunna sitta lite och man kanske vill att babyn ska ha chans att se sig omkring lite. Då använder man istället en...Sittdel: finns möjlighet att ändra ryggstödet i olika lägen, alltifrån fullt sittläge (sitta med rak rygg) till fullt liggläge (t ex när barnet ska sova). Mjuklift: liggdelsinsats med mjuka "väggar" och handtag.Hårdlift: liggdelsinsats med hårda "väggar".Duovagn: har en liggdel och en sittdel. Man har liggdelen när babyn är nyfödd och byter sedan ut hela överdelen av vagnen till sittdel när barnet är nog stort för att använda den. Antingen eller, alltså...Kombivagn: man kan säga att vagnen är en sittvagn (alltså med justerbart ryggstöd). Från början har man fullt liggläge på den och sätter in en liggdel (mjuklift eller hårdlift) som "nyföddisen" kan ligga i. Sedan plockar man ur liggdelsinsatsen så småningom. Fördelen med en kombivagn jämfört med en duovagn är att man lättare kan variera mellan sitt- och liggdel. Man kanske inte vet exakt hur barnet klarar av att sitta längre stunder och med kombivagn är det ju enkelt att lyfta ur och i insatsen. På en duovagn byter man ju, som sagt, ut hela överdelen av vagnen och det blir ju en mer permanent förändring. Om man bor så att man måste lämna vagnen i trapphuset så är det också en fördel med kombivagn. Då kan kan man ju lyfta in hela liggdelsinsatsen om barnet sover när man kommer hem osv. Lycka till i barnvagnsdjungeln!Ett tips: det kan finnas väldigt fina begagnade vagnar och priset kan vara mycket bättre!
  • Tina3
    Svar på #7
    Lite erfarenhet av barnvagnar borde man väl ha som mamma till tre små söta killar

Det är sant - det finns ju en risk med att köpa en begagnad vagn! Vi har ändå gjort väldigt bra köp på Tradera.

Vår första vagn (Brio) köpte vi för 2000:- (eller var det 2200 . Den fick jobba HÅRT för oss i 4-5 år och den har inte behövt repareras något.
    När vår tredje son föddes tyckte vi ändå att det var dags att pensionera den gamla trotjänaren så då köpte vi en ny begagnad vagn för 1300:- inkl frakt! Den använder vi nu och den fungerar utmärkt.

Man får nog helt enkelt väga fördelar mot nackdelar. För vår del var 7000-8000:- väldigt mycket pengar men har man pengarna så kan det ju vara värt att köpa en ny med garantier osv.
  • fiamalm

Mitt tips är att fundera på vad ni är i behov av för vagn, bor ni i lägenhet och inte kan ta in vagnen? Isåfall rekommenderar jag att köpta en sittvagn med en lift till så kan man lätt bära in liften när bebben sover även bra att ha med när man åker bort. Risken med att ha en riktigt liggdel är att man kanske inte kan använda den så länge och de är dyra. Vår kille tex vägrade ligga ned när han var 3 mån så då åkte liften.

Sen finns det många fina begagnade vagnar, tänk på att garantin inte alltid gäller vid ägarbyte.

Svar på tråden Barnvagn - bara jag som är helt lost?