Svar på #6
Tack för svar!
Jag har på vissa sätt grävt min egen grop. Jag kände redan på BB att detta var ett annorlunda barn-annorlunda blick och annorlunda känsla att hålla i. När han var 2 mån och inte intresserade sig för den mänskliga rösten eller tittade upp när vi pratade med honom blev jag jätterädd och otroligt ledsen.
Ingen såg det jag såg, alla ville lugna mig hela tiden vilket gjorde mig ännu mer ledsen-att ingen förstod.
Min man lät mig ta med honom till spädbarnspsykolog, BVC-psykolog, 3 olika barnläkare utöver BVC-kontroller.Ingen kunde säga att mitt barn var avvikande.
Det finns 3 alternativ till detta-a)att det är jättesvårt att bedömma ett spädbarn avseende NPF-diagnoser, särskilt på 20-30 min som en läkartid är.
b) Vid samtliga tillfällen har min man nämnt att jag hade en förlossningsdepression, det känns som om alla då kört in på linjen att jag har fått för mig något.
c) Att jag har fel.
genom att ta honom till olika läkare vid så låg ålder känns det som om jag gjort mig själv en otjänst-dels för att jag inte tror att det finns någon nu som vågar sätta en sådan diagnos under 1-1½ års ålder och dels för att min man fått ytterligare medhåll för att han är normal-dvs han tycker redan att så många träffat honom att de inte finns fler skäl för ytterligare bedömningar.
Jag gjorde ju detta för att få hjälp så tidigt som möjligt.
Jag själv har då ett barn tidigare och arbetar dessutom med barn.
Jag har också skrivit här flera ggr, men så fort man skriver att vi redan varit hos barnläkare etc verkar det som om människor tycker att jag bara letar fel och inte lyssnar på proffessionen. Jag tror snarare att kunskapen om autism hos små barn är för dålig.
Det som jag reagerar på hos min son är att han aldrig tyckt att vi och andra människor var det mest intressanta, inte våra ansikten eller våra röster. man kunde lägga honom hur lätt som helst-han reagerade inte när vi gick. han log inte för att besvara våra leenden.
däremot var han superintresserad av prylar, mönster, färger.
Han talar många ord i en mening, inget ekotal. härmar i viss mån. Talet är lite otydligt, men han kan definitivt uttrycka sig. Han vet vad han heter, svarar på tilltal även om det ibland är trögt. Ögonkontakten är inte självklar, man måste vänta ut honom. Han uttrycker inte så mycket med ansiktet eller gester, mest i tal. lite klumpig motorik. Älskar apparater, lampor, allt elektriskt, men även delvis vad andra barn gillar-som gömme, böcker, rita, låtsas baka etc.
han tar ingen kontakt med barnen på dagis, han undviker ögonkontakt med fröknarna men sitter med i samlingar och svarar på frågor. han initierar ingen lek med sin syster men kan hänga med om hon drar iväg med honom.
Med tiden har han blivit mer för kroppskontakt, vill vara uppe hos oss, söker tröst etc, men fortsatt är det i huvudsak hans egna intresse för omgivningen som är trögt, inte lika levande som hos andra barn.
Han har även tågång emellanåt samt handviftningar, huvudskakningar, snurrar runt.
Jag ser positiva saker hos honom såsom hans tal, att han gärna vill att vi är nära och leker med honom mm, varför det känns som om det finns vissa möjligheter för att detta ändå kanske kan bli bra om vi kan hjälpa på rätt sätt i rätt tid.