• min tjej

Osa var igår och några har inte svarat..

...till vår dopinbjudan.

Skickade en påminnelse via sms till de som ine svarat den 18e för att påminna då jag vet att det är många som är stressade nu inför jul, och då kom det i några svar.

Men igår var det fortfarande några som inte svarat och jag skickde då ett till sms där jag skrev på ett trevligt sätt att jag påminner i denna "stressiga julhandel att idag är sista dagen att meddela ..." men ändå så är det några som inte svarat.

Jag känner att jag inte orkar eller har tid att ringa runt då det är så mycket nu inför jul, nyår och dop (allt inom 10 dagar).

Imorgon ska tårtorna beställas!

Vad tycker ni om att man inte meddelar även efter påminnelser?

Vad ska jag göra om de nu skulle meddela att de kommer när OSA gått ut? Jag anser att eftersom de inte kunnat hålla OSA så har de tackat Nej. Men vad säger man?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-21 14:33
    Om de ringer, vad säger jag då? Hur förklarar man att det är försent?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-22 02:24

Fortfarande inget svar från dem som inte hört av sig. Skickade tom 1 till påmminelse sms om att det igår var sista dagen att meddela om dopet. Inget svar.

Ska nu skicka ett sms till dem alla, men behöver fomulerings hjälp. Vill skriva något om att de inte hört av sig och att vi därmed nu tagit deras tystnad som ett nej så att vi slipper ha folk som plötsligt bara dyker upp.

• Svar på tråden Osa var igår och några har inte svarat..
  • Yollis

jag anser att det är "nej" om man inte osat...

♥ Örsundsbro MALF ♥ Tuva 3/6 - 06 ♥ UJberoende ♥ nogg.se/tuva
  • Licens To Kiss

Jag hade räknat med alla jag hade bjudit in för dom som inte har svarat vill säkert vara med i k inte har svarat kansyrkan men inte på festen. Dom somke ändras sig och vill vara med på festen.

• Licens To Kiss

Jag hade räknat med alla jag hade bjudit in för dom som inte har svarat vill säkert vara med i kyrkan men kanske inte på festen och ändra sig kan dom ju göra.

• SaraMichaela

Dom vill nog inte komma helt enkelt..

• Yollis
    Himmelkropp skrev 2008-12-21 14:25:39 följande:
    Jag hade räknat med alla jag hade bjudit in för dom som inte har svarat vill säkert vara med i kyrkan men kanske inte på festen och ändra sig kan dom ju göra.
    kul att man kan tänka så olika, om jag inte hade svarat så hade jag inte heller vågat komma, för jag tycker man skall svara i tid.
    ♥ Örsundsbro MALF ♥ Tuva 3/6 - 06 ♥ UJberoende ♥ nogg.se/tuva
  • kaksmulan

Jag skulle ha ringt runt till de som inte svarat än.
    Men jag förstår din frustration och jag tycker verkligen att det är illa att de inte svarat!!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • min tjej

• Licens To Kiss

När jag bjöd in på dop så fick jag svar som, vi måste tacka nej men är gärna med i kyrkan!

Yollis skrev 2008-12-21 14:27:51 följande:
    kul att man kan tänka så olika, om jag inte hade svarat så hade jag inte heller vågat komma, för jag tycker man skall svara i tid.
  • Lady Namárië

Folk som inte förstår konceptet kring OSA (dvs de flesta som inte planerat eller närvarat vid större festligheter som planeras långt i förväg) kan resonera på två olika sätt:

1. "Om jag låter bli att svara fattar de säkert att jag inte kommer."
    2. "Det är så självklart att just jag kommer, så jag behöver inte åbäka mig med att svara."

Därtill brukar det finnas en klick som tror att det inte spelar så stor roll om just de dyker upp oanmälda, eftersom de inte har en tanke på att man kanske beställer mat och tårta efter hur många personer som kommer.

TS, sitter man i din situation blir man tvungen att välja. Antingen sätter du dig och ringer runt, eller så riskerar du att de här människorna dyker upp oanmälda och att du i så fall står utan någonting att bjuda dem på.

min tjej skrev 2008-12-21 14:30:51 följande:
    Tja, man säger t. ex "Oj, all maten är redan beställd, och det går inte att göra efterbeställningar för enstaka personer. Eftersom ni inte hörde av er innan OSA gick ut trodde jag att ni inte ville komma."
    Once upon a time we grew up on stories and the voices in which they were told /Taylor Mali
  • redneck girl

många fattar nog inte det där med osa tror jag.och man vill ju inte tjata på folk.jag tycker att man tackat nej om man inte svarar.men det kan ju dyka upp ändå.vet det av erfarenhet.men det är ju fräckt att göra så.man vill ju inte köpa tårtor/mat helt i onödan.

• k girl

Jag har gift mig två gånger och det finns ALLTID folk som inte svarar trots att man har osa-datum. Nu sist gjorde jag till och med så att jag skrev i inbjudan att "vi vill veta om ni kommer eller inte senast den..." för att alla inte vet vad just OSA betyder. Och jag gjorde faktiskt så att jag ringde runt. I alla fall till vissa.

• Thursday

Jag hade ringt, men om du nu inte vill det så har du två val.

1. Du beställer mat till alla som svarat ja OCH alla som inte svarat. Då riskerar du att få mat över, men om folk svarar för sent/bara dyker upp så löser det sig.
    2. Du beställer mat till alla som svarat ja, och inte en smula mer. Då behöver du inte stå med en massa mat över och lägga ut pengar i onödan, men du får säga till folk att de inte kan komma om de svarar för sent, och om de bara dyker upp ändå får du kanske vara beredd att avstå din egen tårtbit till gästerna (eller börja porta folk).

Om jag inte hade orkar ringa och behövde beställa maten så hade jag (om det inte rörde sig om alltför mycket pengar) valt aternativ 1.

• fam kaos

Kan erkänna att jag inte har en aning om vad OSA betyder. Jag vet ju att det menas som sista anmälningsdagen men jag vet inte ordagrant vad det betyder.

• k girl

fam kaos: Det betyder "om svar anhålles".

• fam kaos
    k girl skrev 2008-12-21 16:47:09 följande:
    fam kaos: Det betyder "om svar anhålles".
    Oj låter ganska knäppt i mina öron men jag är ju obildad
    Jag hade nog skrivit sista dagen att bestämma sig är...
  • Lady Namárië
    fam kaos skrev 2008-12-21 16:39:10 följande:
    Kan erkänna att jag inte har en aning om vad OSA betyder. Jag vet ju att det menas som sista anmälningsdagen men jag vet inte ordagrant vad det betyder.
    Om Svar Anhålles, och innebär alltså att man skall svara oavsett om man kommer eller inte. Samma som RSVP.
    Once upon a time we grew up on stories and the voices in which they were told /Taylor Mali
  • min tjej

Fortfarande inget svar från dem som inte hört av sig. Skickade tom 1 till påmminelse sms om att det igår var sista dagen att meddela om dopet. Inget svar.

Ska nu skicka ett sms till dem alla, men behöver fomulerings hjälp. Vill skriva något om att de inte hört av sig och att vi därmed nu tagit deras tystnad som ett nej så att vi slipper ha folk som plötsligt bara dyker upp.

Svar på tråden Osa var igår och några har inte svarat..