• Proletariatet

Magsjuk i en vecka?!

Nu frågar jag lite här, eftersom det inte är akut av något slag...

Vi åkte på vinterkräksjukan i måndags (jag och dottern på två år) sen dess har vi varit sjuka och friska omvartannat. Mått bra 1 dygn och sen plötsligt spytt och haft diarré igen. Vinterkräksjuka brukar ju gå över efter ett par dygn, och nyss spydde dottern igen (har inte spytt sen i går morse) man börjar ju oroa sig, för det är svårt att få i henne ordentligt med vätska (ger henne resorb vätskeersättning så ofta hon går med på det) och julen närmar sig ju med stormsteg. Jag mår bra nu- och hoppas innerligt att det håller i sig.
     Vi är supernoga med handhygienen, tvättar och torkar och har tom köpt handsprit som vi använder flitigt.
    Finns det fler som haft det sålänge? Eller är det här något annat? Alla har ätit samma saker och pappa har inte insjuknat, har googlat men hittar inget att värde.
    Tack på förhand/nanna

• Svar på tråden Magsjuk i en vecka?!
  • MymlanB

Hallå - vi har precis haft samma i över en vecka. Sonen och mannen sjuka - jag frisk (*nöjd*). Har räknat ut att de nog var en bakterie eftersom jag åt Kåvepenin mot halsfluss och inte blev sjuk - och så som jag har torkat kräk så borde jag med blivit sjuk... Men över en vecka har de varit dåliga ... jobbigt

• Proletariatet

Ah, då vet man iallafall att det är fler som haft det så, jobbigt, usch. Har aldrig varit med om att det varit så ihållande förut.
    Hoppas det går över till jul för oss alla!

• Fru H

Men hallå, flera som undrar över detta! Jag är också väldigt frågande.

Min dotter kräktes flera gånger i torsdags (faktiskt litegrann i tisdags också), sen fick hon feber, inget hände på exakt två dygn och så i går kväll kräktes hon igen?! Och febern kom tillbaka.

Sjukvårdsrådgivningen sa i går att vinterkräksjukan kan bete sig så, symptomen kan komma och gå med ett halvt/ett dygn emellan. Här gick det ju två dygn, men vad vet jag, ingen annan i familjen har blivit sjuk (än).

Hoppas vi alla blir friska till jul, åtminstone!

Kvack, kvack, kvack. Så säger ankan.
  • Proletariatet

Jamen visst är det konstigt? Här har de också haft feber, hög sådan 39,8 hade dottern en dag och sonen 39,7 (han har dock ingen magsjuka).
    Läste på nån läkarsida om vinterkräksjukan och där stod det att om man varit symptomfri i 1-2 dygn kunde man gå till jobbet/dagis, vi var på bvc i fredags och sen spydde vi igen på lördag morgon! (Som tur var var det bara vi och bvc-sköterskan där, så inga andra barn borde ha blivit smittade).

Låter ju konstigt med såna rekommendationer om de på sjukvårdsrådgivningen sagt så till dig.

• Tygtiiger

Det finns massor av olika magsjukor, allt är inte vinterkräksjuka. Den är rätt lätt att känna igen - man blir plötsligt illamående och börjar rätt så snabbt - inom någon timme - att kräkas och spyr upprepade gånger under ca 8 timmar, sedan har man diarré i ett par dagar och mår skit.

De flesta magsjukor är ju inte så!

Hos barn är det tom rätt vanligt att de kräks intensivt under några timmar och därefter har diarré och enstaka kräkningar under någon vecka. Oftast kommer kräkningarna på natten eller morgonen. Det kan bero på vätskebrist, att man är lättspydd eller att tarmarna rör sig sämre än vanligt så magsäcken töms inte i den takt som den ska och då kräks man efter några timmar.

Lite mat och ofta och massor av vätskeersättning, man kan blanda lite koncentrerad äpplejuice i resorben om det blir lättare.

• tösamajan

Fler med konstiga magsjukor!
    Dottern tre år kräktes helt plötsligt i fredags eftermiddag. Sen fortsatte hon vara pigg, åt t.o.m. lite pasta till kvällen. Sov gott hela natten och kräkte sedan i går morse igen. Sen inget mer kräk på hela dagen. Hon var pigg och vi gav vätskeersättning, inget mer att äta en lite vitt bröd då och då (totalt typ en skiva rostbröd orostat på hela dagen). Sen sov hon gott hela natten och kräks i dag igen på morgonen!?!?! Varken jag eller mannen har blivit sjuka!
    Pratade med sjukvårdsupplysningen i dag och sköterskan där tyckte iaf inte att det lät som vinterkräksjuka och det tycker inte jag heller.
    Hon är pigg hela dagarna, ingen feber...

• tösamajan

Jag kan tillägga att dottern igår också hade helt normal avföring. Ingen diarré...
    Jag fattar ingenting vad hon har åkt på.

Jag börjar bli riktigt trött på att torka kräk. Jag som verkligen avskyr det och mer eller mindre skulle vilja klassa mig som emetofob... Bra terapi nu iaf

• Fru H
    Tygtiiger skrev 2008-12-21 15:02:29 följande:
    Det finns massor av olika magsjukor, allt är inte vinterkräksjuka. Den är rätt lätt att känna igen - man blir plötsligt illamående och börjar rätt så snabbt - inom någon timme - att kräkas och spyr upprepade gånger under ca 8 timmar, sedan har man diarré i ett par dagar och mår skit. De flesta magsjukor är ju inte så!
    Precis som du beskriver det trodde jag att det var med vinterkräksjukan. Men sjukvårdsrådgivningen sa ju något annat till mig. Jag fattar fortfarande inget. Men, det är vad det är oavsett vad det heter, så det är väl bara att vänta ut. 
    Kvack, kvack, kvack. Så säger ankan.
  • Melker007

Hade precis samma grej för några veckor sedan och gick till slut till vårdcentralen för att höra mig för. Lilleman var hur pigg som helst mellan varven och kräktes också bara då och då. Läkaren sa att efter en magsjuka så kan man bli tillfälligt laktosintolerant ett par dagar - någon vecka efteråt. Det enda han var sugen på att äta var filmjölk, ost och yoggi vilket vi hade gett honom. Man är ju så glad bara han vill äta... Hon rådde mig att helt avstå från mjölkprodukter ett par dagar och det hjälpte! Kräkningarna slutade och vi blev alla nöjda och glada. Efter typ 5 dgr åt han mjölkprod precis som vanligt. Hoppas att det kan hjälpa även er!?

• tösamajan

Nu verkar det vara på tillbakagång här iaf! Dottern kräktes senast i går morse! Sen fick hon vätskeersättning och även lite vitt bröd fram på eftermiddagen. Hon har fått vätskeersättning och vitt bröd under förmiddagen idag och nu ska vi prova med lite kokt ris. Hoppas att hon får behålla detta och att det inte blir mer kräk idag, inatt eller i morgon!
    Krya på er till er andra som har åkt på det här konstiga långdragna...

Svar på tråden Magsjuk i en vecka?!