• speciers

Blir torr och fnasig av mineralfoundation, gör jag något fel?

Använder mineralfoundation (testat både Loreal och Max Factor), och till en början blir det skitbra resultat! Men efter ett par timmar börjar huden runt ögon och mun torka till och efter en arbetsdag ser jag helt hemsk ut.

Gör jag något fel? För så borde det ju inte vara... Ska jag använda nån "kräm" innan jag använder minrealfoundation? Smörjer mig med mjukgörande på morgonen, vilket jag måste göra eftersom jag har känslig hud.

Känner att jag måste få bukt med problemet nu innan jul, så man ser ok ut hela dagen (inte roligt att behöva tvätta av sig allt och sminka om sig efter halva dagen bara för att sminket börjat "krackelera"...)

Tack på förhand, och god jul!

• Svar på tråden Blir torr och fnasig av mineralfoundation, gör jag något fel?
  • Angdev

Själv så använder jag inte mineralprodukter för jag vet hur mycket skit det finns i det...
    men om man ändå vill så e det viktigt att man lägger en bra bas innan. Dvs rengör, använder toner o en fuktighetskräm...

• Lequisha

Angdev skrev 2008-12-21 16:59:53 följande:

Själv så använder jag inte mineralprodukter för jag vet hur mycket skit det finns i det...men om man ändå vill så e det viktigt att man lägger en bra bas innan. Dvs rengör, använder toner o en fuktighetskräm...
    Skit i mineralprodukter? Men mineralsmink ska ju vara det absolut bästa för hyn, eller har jag missat nåt?
    Det är alltså inte mineralolja ts menar.
  • Angdev

Lequisha skrev 2008-12-21 18:06:06 följande:

Angdev skrev 2008-12-21 16:59:53 följande:
    Skit i mineralprodukter? Men mineralsmink ska ju vara det absolut bästa för hyn, eller har jag missat nåt? Det är alltså inte mineralolja ts menar.
    Jo dom säger det men efter ha sett hur många som fått problem med hyn efter ha använt den så skulle jag som mua aldrig använda den, varken på mig lr mina kunder.
  • rosyposy

Jag har samma problem som TS.
    Jag har väldigt känslig och torr hud i ansiktet och blev rekomenderad mineralsmink. Ångrar djupt att jag föll för det, min hud har fortfarande inte hämtat sig efter det. Har aldrig haft så fnasig hud med finnar och rodnader som kliar som nu. Jag kommer aldrig mer prova mineralsmink uan håller mig till mitt vanliga smink.

• Themis

Då är ni förmodligen överkänsliga mot något i smörjan så sluta genast, det är mitt tips.

Som multiallergiker så befattar jag mig inte med garanterade fällor som foundation, det är rena tokerier som för tankarna till det gamla Egypten där folk dog av kopparförgiftning pga sitt malakitsmink, eller 1700-talet där vissa blev tokiga pga blyförgiftning i och med det blyvita i deras "foundation".

Det är ingen bra grej att täppa till hela ansiktets porer, helt enkelt. Om man vill vara bal- eller galafin några gånger om året, okej, men de som spacklat sig från tidiga tonor och solat hårt ser ju ofta ut som monster innan 40.

• luspudel

Man behöver oftast byta till en något mer återfuktande dagkräm när man börjar med mineralfoudnation.

Testa också riktig mineralfoundation, det krävs endast 4 % mineraler i produkten för att få kallas för mineralprodukt... Och IsaDora, MaxFactor osv har mycket annat skräp i tyvärr!

• Richael

Du har provat fel mineralfoundation! Många innehåller ett ämne som heter bismuthoxidklorid vilket ger en fin lyster men kan orsaka allergier och ge klåda och rodnad. Det finns flera märken som inte använder sig av bismuthoxidklorid.

Med:
    I.D
    Tromborg
    GloMinerals
    L'Oréal
    Youngblood
    (med flera givetvis)

Utan:
    Everyday Minerals
    Mine
    HH Mineral Cosmetics
    Dermanord

Expressens söndagsbilaga hade nyligen ett mineraltest där HH och IsaDora fick de högsta betygen. Där påstås det att IsaDora endast innehåller rena mineraler (men också att det inte täcker så bra).

Jag tycker att du ska införskaffa lite prover från märken utan bismuth och se om det blir någon skillnad, lycka till!

• Richael

pLeNa84 skrev 2008-12-22 21:12:30 följande:

Använd ID-bare mineral fundation =) Dyr men kanon bra!
    Nja, det är många som har upplevt att de fått klåda av ID. Eftersom TS redan har det så kanske hon ska vara lite försiktig.
  • firewalkwithme

Håller med Richael, undvik bismuth! Jag fick otroligt dålig hy av ID och antar att det beror på just detta ämne då jag nu använder Everyday Minerals och det funkar utmärkt. Har torr hy i grunden och använder bra hudvård, och ID är det värsta jag testat för min hud (observera för MIN hud, jag har många vänner som inte reagerar på bismuth som är mycket nöjda). EM är tvärtom det bästa jag testat, är sjukt nöjd med det sminket .

Blir man torr och kliig är det nog stor risk att man reagerat på just bismuth, det är relativt vanligt.

• kokoskärlek med bubblor

Håller också med de andra - testa andra mineralsminkmärken än de du testat. L´oreal o MaxFactor klassas väl inte som riktigt mineralsmink heller? Inte alls bara mineraler alltså inte förvånande att du får en reaktion..

Testa EM eller något annat. Läs på så det är rena grejjer.
Svar på tråden Blir torr och fnasig av mineralfoundation, gör jag något fel?