• OET2004

matvägran hos 4-åring!

Idag sa min son "hmmm men mamma jag har inte tänkt att äta idag iallafall". Den frustration som jag känner nu går inte att beskriva samtidigt som jag vet att det är jag som har drivit honom till denna effektiva maktutövning! Maten måste vara det bästa verktyget till att kontrollera sina föräldrar. Här går jag nu och kokar över att min son nu är inne på andra dygnet av matvägran och jag vill inte tjata, jag vill vänta ut honom men det gör mig Tooookig! Vad gör jag!?
    "Nja köttbullar och potatis blir bra och jag som älskar sås"!
    Varsågod säger jag, ställer fram en tallrik med lingon och sås till köttbullarna.
    "Men mamma jag ska inte ha lingon när jag har sås.." så håller det på så och så äter han inget för han är inte hungrig iallafall.
    Idag har han ätit en polarsmörgås och ett glas nyponsoppa, lite saft och bullar.
    Jag blir matt. HJÄLP

• Svar på tråden matvägran hos 4-åring!
  • Solskensmor

Jag tycker det låter precis som du tror, att han försöker sig på nån maktkamp mot dig med hjälp av matvägran. För han vet nog att du blir frustrerad över att han inte äter, sånt märker barn snabbt. Försök bara vänta ut honom, gör ingen grej av det. Erbjud honom mat när ni äter, äter han inte så plocka bara bort tallriken, kommentera det inte, utan beröm honom om/när han petar i sig något. Vet att det är skitjobbigt när ens barn inte äter, men är du bara konsekvent så löser det sig nog snart. Stå på dig, det är du som ska vinna den här matchen...

• M i l l a n

Han vet verkligen hur han ska göra för göra dig orolig. Låt han inte äta sig mätt på bullar, bröd och nyponsoppa. Göm undan allt sånt! Inga barn svälter ihjäl frivilligt. Tids nog så äter han maten, så länge inte han får äta sig mätt på godsaker. Gör det inte till en kamp, utan ge honom inte några andra alternativ till att äta mat helt enkelt.

• black dawn raise

det är trots...
    min 4 åriga tjej e likadan..lägger man på mat i fel ordning mm så blir det gråt och skrik..
    och hon måste spotta ut det hon har i munnen för hon kan inte svälja osv..

enda gången hon äter och är tyst är när det är kyckling..
    så visst blir det kyckliong när det gått några dagar och hon inte ätit ordentligt..

• M i l l a n

Tycker inte ens att du ska berömma när han äter. Då visar du tydligt att detta är en stor grej för dig! Vilket han just nu utnyttjar genom att vägra äta. Att äta är nödvändigt och inget man är "duktig" på.

• Solskensmor

M i l l a n skrev 2008-12-21 17:36:32 följande:

Tycker inte ens att du ska berömma när han äter. Då visar du tydligt att detta är en stor grej för dig! Vilket han just nu utnyttjar genom att vägra äta. Att äta är nödvändigt och inget man är "duktig" på.
    Jag menade inte att när han äter så är han "duktig". Jag tänker att man kan säga på ett annat sätt, tex "Vad roligt att du smakar maten/gurkan/makaronerna eller vad det nu kan vara, inte göra nån stor grej av det...
  • OET2004
    Svar på #2
    Glömde tillägga att jag inte är orolig över att han ska svälta det är bara så så så jobbigt när humöret tar stryk av hans "självsvält" om ni förstår vad jag menar. Inget tålamod och mycket ilska ;)
  • Analoga

Jag har liknande problem med min 4-åring Det är knappt något som duger längre och man mutar och har sig, så tyvärr har det ju blivit en form av maktkamp fast jag vet att man ska undvika det

• OET2004
    Svar på #7
    Ja det är det som är det jävliga, man går hela tiden i fällan trots att man vet att det inte hjälper! Jag lagar flera olika sorters mat för att få honom att äta...hur kan jag få mig själv att sluta med det bemötande som jag VET är fel, det är ju egentligen det som är problemet. Problemet är ju vi föräldrar :)
  • aronnax

Ta fram bra mat när ni skall äta,passar det inte så är det tack för maten.
    Visa inte din frustration, utan att du är trygg med detta.
    Ge ABSOLUT inte nåt annat,
    -Är du hungrig? ja, du åt ju inte till lunch, men vad tur att det blir middag kl 16 då!
    Stå emot hungertjat och annat, han skall vara hungrig, det är vi oxå om vi inte äter.
    Och nyponsoppa är ENORMT energirikt, ge inte det förrän det flyter på bra.
    Äter han så påtala inte det.
    Du kan ställa fram maten i skålar så kan han ta själv, då slipper ni diskutioner om det.
    Går han på FSK? Äter han där? i så fall är det ju ingen fara alls, eller hur?

Det går över, lovar, men kan blir ju sååå orolig när inte ungen äter...

• Maria och Måns

vår 3-åring är likadan han äter bara falukorv, makaroner ,köttbullar och ris allt annat vägrar han han riktigt hulkar om han får i sig typ en ärta eller så, han har aldrig ätit kött!! Vi har prata med bvc nu får han vitaminer och järndroppar...man blir tokig sen kan han äta sig mätt på "frukostmat" och bullar o dyligt vi fick rådet att lägga på pyttelite av varje typ 3 ärtor, pyttelite fisk och potatis fungerade ej...nu har vi dragit ner på frukost och mellis så att han ej äter sig mätt på det..han somnar hungrig många kvällar men vi viker ej ej tum. Jättejobbigt men någon gång måste de väl vända?

• OET2004
    Svar på #10
    var glada för att han äter sig mätt på frukost! :)
  • Pensée

Gud vad jag känner igen detta!! Vår 5 åriga tjej äter i princip inget om man inte trugar och tjatar. Så himla tråkigt. Hon vet MYCKET VÄL att detta triggar igång mig, jag blir både orolig, förbannad och frustrerad.

Har känt på sistone att jag inte ORKAR tjata mer. Hon får sitta kvar ensam vid matbordet om vi blivit färdiga. Vill hon inte ha det sista slipper hon men jag brukar förklara att det inte blir något annat och att hon isåfall få gå hungrig.

Vet faktiskt inte vad man ska göra heller, men du är inte ensam!

• Sussi82

Dessa ungar!!
    Vår lilla tjej blir 4 år i februari, har varit riktig inbiten matvägrare en period. Vi fastnade i en maktkamp med henne, och alla här hemma gick runt och mådde dåligt.
    Men en kväll efter middagen tog jag mig en prat med henne:

Sa att vi var oroliga för att hon åt så lite, gärna ville att hon skulle äta fler olika saker, och mera, men att vi ifortsättningen inte skulle tjata/mata/skälla på henne om hon inte åt. Men då skulle hon heller inte få nåt förrns nästa gång det var matdags.

Det funkade! Den första dagen testade hon- skulle vi verkligen inte tjata på henne? Fick hon gå ifrån utan att äta?
    Under en veckas tid vände alltihop- vi kommenterade inte maten, hur mycket hon åt/inte åt, hur hon satt vid bordet m.m, ingenting!
    ...och lilltjejen började äta mer och mer...
    Det här var för ca 3 månader sedan, och nu äter hon nästan allt_ inkl. sushi, svarta oliver m.m.

Det finns hopp!

• johanna m två flickor

Min femåring har inte ätit på tre månader. Hon fick halsfluss i slutet på september och fick då för sig att det inte går att äta mat med bitar, sen plockade hon bort maträtt efter maträtt till det bara var filmjölk kvar.
    Till slut var hon så trött och snurrig att vi blev inlagda på barnkliniken i en vecka.
    Nu dricker hon enbart flytande, näringsdryck blandat med juice eller saft.
    Snacka om frustrerande, jag håller på att bli tokig.
    Men vi kan bara vänta och hoppas på att hon ska komma på själv att det faktiskt fungerar.
    Hon mår illa och kräks nästan varje dag av bara tanken på att äta eller känna lukten av matos.

• Pensée

johanna m två flickor: men gud vad jobbigt för er! Hoppas det löser sig snart!

• Thuva03

Min dotter har matvägrat ifrån hon fick reda på att hon skulle va med sin pappa ensam två dagar i månaden tills jag sa att vi hade fått tid till BUP och om hon inte började äta så skulle hon bli inlagd på lass under hela julen. Å missa tomten osv. med dropp i armen. Så i förrgår började hon äta lite och i går ännu mer idag säger hon att hon äter för att annars så kommer inte tomten. Men det har tagit någon vecka. Men huvudsaken att dom får i sig vätska säger BVC. Å det är BVC som har skickat oss till BUP å sedan ska vi även till BVC för att prata sen i början av nästa år.

Men det enda är väl att inte ge dom något mellan målen utan servera när det är dags. å sen inte bara massa sötsaker för att då behöver man ju inte äta mat. Å sen vätska. det va vad sjukvårdsrådgivningen sa. Blir dom hungriga mellan målen servera det som va till middagen osv.

Thuva mammas älsklings prinsessa!!!! *God Jul*
Svar på tråden matvägran hos 4-åring!