• soda

Flytta till göteborg, tips och råd tack!

Hej planerar på att flytta till göteborg till hösten för att studera, och vet absolut ingenting om göteborg. Så har lite frågor ;
    Vart ska man bo/ inte bo? vill gärna ha lägenhet på i ett område där det är bra buss/spårvagns förbindelser till centrum dygnet runt, max 30 min enkel resa (om det nu är möjligt )
    Hur lång tid tar det innan man får lägenhet, bör man ställa sig i bostadskö redan nu?

Och ja var väl det jag undrar mest över, men om någon har några andra tips eller råd ge mig gärna dem

tack på förhand!

• Svar på tråden Flytta till göteborg, tips och råd tack!
  • osisen

hej!
    du kan nog bo vart du vill i gbg egentligen.. man vänjer ju sej rätt snabbt vart man än bor.. men där det är lättast att få lägenhet och billigast är det nog tyvärr värst åxå.. alla förorterna är ju rätt ghetto å egentligen inget ställe jag skulle vilja bo på!.. men samtidigt så finns det kanske inte så mycket att välja på..
    frölunda, angered, hisingen, mölndal, kortedala, bergsjön alla tar runt en halvtimma med spårvagnen till centrum..
    vet inte hur lång tid det tar att få lägenhet.. när vi flyttade för 3,5 år sen så tog det två veckor att få en lägenhet.. men sen har jag kompisar som det tog månader för så jag vette sjutton.. boplatsgbg.nu eller se eller vad det är e en bra sida att skaffa lägenhet genom!
    ananrs är det inte så mycket man behöver veta.. lycka till!

• planeraren

Ok platser - kräver låååååång tid i bostadskö/kontakter/en ofantlig tur (ungefär som i Stockholm med andra ord)
    Mindre ok platser (de som osisen räknar upp) - lär du hinna få om du är ute i god tid vilket du är.

Var ska du läsa? Kolla vart skolan ligger och se vad områdena runt omkring heter. Kolla om skolan erbjuder studentlägenheter. Ställ dig i kö (alltid bra), ring runt till bostadsbolag, kolla annonser, funder över om du kan tänka dig att dela med någon, vara inneboende...

Bra att du börjat fundera nu!

• Mistys Daisy

Nu tvingar ni mig att lägga mig i här!!

Jag bor i Angered, Rannebergen och det är kanon!!!
    Jag är uppvuxen i Möldal och jobbar där!
    Ingen katastrof det heller!!

Kollektivtrafiken funkar utmärkt! Helger kan va lite klurigare kanske... jag och min hund åker Angered-Mölndal dagligen!

VÄLKOMMEN TILL GÖTEBORG!!

• Blå Flygare

www.vasttrafik.se kan du söka resan så du ser hur lång tid en resa tar. Stor skillnad mellan centrala mölndal och rävekärr t.ex.! Båda i Mölndal. Håller f.ö. inte med om att Mölndal är ghetto, vilket jag däremot tycker angered o bergsjön är!

Kolla köer till studentläghenheter. Kö till vanlig lägenhet finns inte, utan man får söka vaje lgt. Vilket gör att det krävs tur för at få någt. Runt 2% chans på varje lgh...

• LillaLoppanT

www.partillebo.se är ganska lätt att få lägenhet. jag tycker pertille verkar vara helt okej område. Sen finns det så klart olika bra områden i partille. tar ca 10 minuter med pendeltåget in till göteborg, från partille centrum.

• Farfalla

Hejsan!
    Vi flyttade oxå ner när killen började plugga..
    Står du i kö på sgs? (www.sgsstudentbostader.se) anmäl dig annars dit omgående! Du får ganska lätt iaf en etta till att börja med..
    Vi bodde först på olofshöjd, kanonläge till centrum osv, just ovanför liseberg!
    Sen finns det studiegången, kanske inte om fräschaste husen/lgh, men helt ok! Och ligger väldigt fint till med närhet till badsjö och natur (tar ca15 min till c)..

Har du andra frågor är det bara att höra av dig! /Marina

• amalie79

Det är så himla tråkigt att höra folk tala om förorten på ett sätt som helt tydligt visar att ni inte vet vad ni pratar om.

Jag har bott där och jag arbetar där.

Ja visst ,sociala problem finns, men de finns på alla ställen, det är bara att i de finare delarna av staden syns de inte lika väl.

Spårvagnen från Kortedala tar 15 minuter från Kortedala Torg till centralstationen. Ett 50-talsområde med mycket träd och massa charm.

Välkommen till Bergsjön- jag tillbringar nio timmar om dagen där och vi är allt annat än ett ghetto! Speciellt om du tycker om vacker natur! Vi har en vacker badsjö, naturområden och vandringsleder, ett aktivt föreningsliv, mångfald, bra livsmedelsbuiker, ett flertal busslinjer och 3 spårvagnslinjer.

Se det som är bra istället för att fokusera på det negativa.
    Det sista vi behöver är människor som pratar ner vår vackra stadsdel och spär på fördomar utan att veta vad de pratar om!

• amalie79

Det tar för övrigt ca 12-18 månader att få ett förstahandskontrakt i Bergsjön och alla sökningar till de kommunala bolagen går via boplats....

Så så enkelt är det inte ens i det ni kallar ghettot... : )

• planeraren

Visst, det kanske är dumt att presentera namn på vissa ställen och totalt döma ut dem som getton. I så fall bodde jag själv i ett av gettona om jag ska gå på listan som osisen presenterade. Men hur man än vrider och vänder på det så finns det platser som jag definitivt skulle undvika att bo på om jag fick välja idag, när jag vet lite mer. Jag bodde t ex på en gata på Hisingen som jag aldrig skulle våga gå på idag när det är mörkt, jag fattar inte hur jag vågade gå till och från spårvagnen själv där.. känns som ett under att ingenting hände. Det har skett flera våldtäkter där på senare tid och är man ung och ensam så ska man väl åtminstone tänka över om man är i behov av att kunna förflytta sig själv, nattetid. I så fall kanske man ska unvdika vissa gator i Göteborg helt enkelt. Och det gäller ju alla städer.

Men visst, det finns jättebra ställen att bo på på hisingen också (finns ju hur mycket fina lägenheter som helst där nu!!).

• soda

Tack för alla svar!
    Och jo förstod att det tar låång tid att få en lägenhet i "finare"delar, så har räknat med att bo på i en såkallad "dålig"del. Här vart jag bor nu, så bor jag just i en "dålig"del men tycker absolut inte det är så illa som så många säger, trivs bra här

Har kikat lite på lägenheter i kortedala, som jag såg att någon nämnt, det verkar vara ett hyffsat område och lätt att ta sig in till centrala delarna, någon som vet hur svårt det är att få tag i lägenhet där? Eller om det verkligen är tabu att bo där?

OCh om jag har förstått det rätt, så är det bara boplatsgbg.nu som hyr ut? Alltså man måste söka igenom dem för att kunna få en lägenhet?

Tyvärr så går studentlägenheter bort då jag och hon jag flyttar med ska plugga på komvux det första halvåret, och om jag förstått det rätt, gäller bara studentlägenheterna för högskolestuderande?

Svar på tråden Flytta till göteborg, tips och råd tack!