• Anonym (Ocd:are)

rocd - relationstvivel,tvångstankar

Snälla, finns det fler här inne som har OCD och håller på och tvivlar på relationer hela tiden?  Har haft mest skadetankar tidigare men nu håller jag på och tvångar om min relation heeela tiden. Inte MINA känslor, som verkar vanligast utan hans. Jag letar tecken hela dagarna på att han inte älskar mig, vill göra slut o.s.v

Jag mår jättedåligt över det här och innerst inne vet jag nog att han älskar mig men jag kan inte sluta tvivla och älta. Det är precis som med skadetankarna. Dom får mig att må piss

• Svar på tråden rocd - relationstvivel,tvångstankar
  • Anonym (Ocd:are)

Ingen?

• Anonym (DD)

Vill bara säga att du inte är ensam! 

Jag har haft det du känner i mitt tidigare förhållande, ständigt på jakt efter ''tecken/bekräftelse'' på att bevisa att mina orostankar att han visst älskar mig. Blev helt besatt! 

I mitt nuvarande förhållande så är det tvärt om, nu har jag tankar att jag kanske inte känner tillräckligt så jag triggar bråk som nästan leder till att vi gör slut...och DÅ blir jag livrädd, jag älskar honom och vill inte leva med någon annan. 

En jävla skitgrej att bära med sig i livet men jag börjar få hopp om att det går att leva med. Sök i utländska forum, det finns massor om just rocd - dock inte i Sverige. 

Jag hade andra tvångstankar när jag var liten, var tvungen att stänga av kranen, släcka lampan osv ett visst antal gånger för att inget hemskt skulle hända någon jag älskar. 

Jag följer denna tjej på instagram - det har hjälp mycket! Hon hade ett webbinarum häromveckan - det ska finnas att lyssna på nu i efterhand. Du kommer bli lättad av hur många det finns som har det här. 

www.awakenintolove.com/

Försök att inte lyssna på dina tankar. Jag brukar skriva ner dem när de kommer. ''nu tänker jag ***'' för att få lite distans till att det är just vad det är, tankar. Jag fick tyvärr mitt tidigare förhållande att ta slut pga min oro som behövdes bekräftas, han började tillslut tröttna och jag planterade ett frö i hans huvud att ''tänk om jag inte älskar henne tillräckligt'' eftersom jag heeela tiden påpekade det. Hela hela hela tiden.

Du kommer aldrig ha ett förhållande där du blir bekräftad på det sättet du ''behöver'' om du är en person som lever med ocd eller rocd. Det ligger inte hos din kille att ge dig tecken på att det är rätt för att döva dina tvivel. Försök att inse att det är tankar, låt inte dina känslor blandas in - det är HELT olika saker.  

Ett tips. Om du tänker att du har en person som ''bekräftar'' att din kille älskar dig, säger att du är rätt i livet just här och nu, alla dina val är rätt. - skulle du känna dig lättad? Eller besviken?

Om du skulle känna dig lättad så kanske det är en bekräftelse nog på att du har träffat rätt kille för dig nu. Lite på den personen du ritat upp i ditt huvud! Och sluta försöka be din omgivning om att det är rätt, eller din kille att han älskar dig. Ingen orkar med det kravet. 

Jag har pratat med min kille om detta, han vet om mina tankar och jag får sån ÅNGEST och skuldkänslor att jag ens går runt och tvivlar ibland, tycker så synd om honom. Men jag vet att de inte är sanning, det är bara min osäkerhet och vetskapen att han vet om detta och stöttar mig till 110% gör allt! <3 Var ett team med din kille och be honom läsa på lite om just rocd. 

All lycka till dig!! 

Svar på tråden rocd - relationstvivel,tvångstankar