• Sunset 79

Hur fungerar lavemang?

Jag har funderat på att ta lavemang innan förlossningen.Hur fungerar det?Får man ta en tablett och så kommer allting ut på kort tid eller tar det flera timmar för att komma ut?Är det stor risk att det kommer något när man krystar då?

• Svar på tråden Hur fungerar lavemang?
  • Hannah76

En vätska sprutas in i ändtarmen, det gör en skitnödig.
    Det kommer oftast avföring under förlossningen iaf.

• Bexaa

lavemang är oftast rektal lösningar alt suppar...dvs inga tabletter som ska inmundigas...
    Kan hända att det finns mer info på FASS-sida...eller apoteket...

resten kan jag inte uttala mig om...

• Sunset 79

Är det inte väldigt obehagligt att få denna vätska insprutad?Finns inte lavemang i tablettform på apoteket så man kan ta innan man åker in till förlossningen?

• Hannah76

Sunset 79 skrev 2008-12-21 18:40:06 följande:

Är det inte väldigt obehagligt att få denna vätska insprutad?Finns inte lavemang i tablettform på apoteket så man kan ta innan man åker in till förlossningen?
    Inte som du sväljer, men som supp kanske.
  • pytte

Det är inte så obehagligt.. ganska bra försäkran att man slipper "göra å sig" under förlossningen. De säger att de inte ger lavemang så ofta nu längre (förut var det standard. Har även fått höra att värkarna kan sätta lite fart efteråt. Med andra ord inga nackdelar så vitt jag kan se. Annars finns det lavemang i en liten tub man kan köpa själv på apoteket och använda hemma innan man åker in kanske?? Mindre i tuben och inte lika effektivt som på sjukhuset men bättre än ingenting??
    Lycka till med förlossningen!

• Maria123

Jag har köpt microlax på apoteket som jag tänkte ta innan jag åker in, men jag vet ju inte om det "tömmer" helt. Kan ju också vara skönt att ha hemma har jag hört efter förlossning när det säkert är riktigt jobbigt att gå på toaletten. Men dessa är ju inte tablettform utan en liten tub som du tömmer i ändtarmen och inom 15 min stod det komemr du behöva gå på toaletten.

ÄNTLIGEN!!
  • Nenta

Nej, det är inget som är obehagligt att få vätskan insprutad. (mixrolax, resulax) Det kan du göra själv på toaletten. Sedan försöker man hålla det inne en stund så brukar de komma efter ca 15 min högst. Det är ju inte säkert att allt kommer ut med dessa. Utan de är ju det som sitter precis vid ändtarmsöppningen. Antagligen kommer det mer avföring under förlossningen som sitter längre upp kan jag tänka mig. Tror det inte finns i tablettform, inte receptfria iallfall. Man kan ta laxoberaldroppar men de måste man göra på kvällen innan och det ska värka över natten. Men de kan man ju inte veta, när förlossningen ska starta. Och jag har för mig att jag läst att man inte ska använda dropparna under en graviditet. Jag har ibland problem med min mage och blir lätt förstoppad i vanliga fall, när det börjar närma sig tror jag att jag ska börja äta plommon eller något så jag inte är så hård. Då måste det komma ut lättare iallfall, tänkte på efter förlossningen också. Då vill man kanske inte sitta och krysta.

• CottonCandy

du kan köpa toilax på apoteket, du tar 1-2 tablette innan du går å lgger dig så får du bajsa *löst oftast* på morgonen.. hur effektiv som hellst

• CottonCandy

CottonCandy skrev 2008-12-21 18:49:52 följande:

du kan köpa toilax på apoteket, du tar 1-2 tablette innan du går å lgger dig så får du bajsa *löst oftast* på morgonen.. hur effektiv som hellst
    dessa tabetter e receptfria å tömmer oftast hela tarmen inte bara de vid ändtarmsöppningen
  • Nenta

Nej, precis. Det kan man ju använda sig av. Det har samma funktion som laxoberaldroppar. Men man kan ju inte veta vilken dag/natt som man ska tömma tarmen på. Så de kan man ju inte förbereda riktigt.

CottonCandy skrev 2008-12-21 18:49:52 följande:
  • pytte

Om du tycker det ejättejobbigt ifall det kom något under förlossningen så tycker jag att du ska be om ett lavemang. De är jätteduktiga och hjälper dig så slipper du tänka på det sedan.
    Det är inte så farligt som det låter. Det gör absolut inte ont och går på 5-10 min på sjukhuset. Men annars är nog ett lavemang från apoteket som du använder hemma en bra medelväg.. inte 100procent men bättre än ingenting..Återigen lycka till!!

• Sunset 79

pytte skrev 2008-12-21 18:55:50 följande:

Om du tycker det ejättejobbigt ifall det kom något under förlossningen så tycker jag att du ska be om ett lavemang. De är jätteduktiga och hjälper dig så slipper du tänka på det sedan.Det är inte så farligt som det låter. Det gör absolut inte ont och går på 5-10 min på sjukhuset. Men annars är nog ett lavemang från apoteket som du använder hemma en bra medelväg.. inte 100procent men bättre än ingenting..Återigen lycka till!!
    tack så mycket! Jag ska fundera på saken om jag ska göra det hemma eller på sjukhuset.Man mår väl inte dåligt efter man tagit lavemanget?Är alltså allt ute på 5-10 minuter?
  • pytte

Nä man mår inte dåligt alls och ja det kommer ut rätt fort.. hi hi..

• Ellpi

Jag har tagit lavemang vid båda mina förlossningar och det är ganska mycket de sprutar in, mer än en liten tub microlax iaf. Jag tycker inte att det är särskilt obehagligt även om det inte direkt ligger etta på skojtoppen att bajsa med värkar. Jag tycker det känns skönt att veta att tarmen är tömd så gott det går iallafall.

♥ älskar M och L♥
  • Mrs Williams

Oftast är det vattenlavemang man ger. Det är vanligt rumstempererat vatten som förs in i ändtarmen via en liten "slang". Det tar ett par sekunder och du får det när du ligger på sidan i sängen. Du säger till när det känns som att du fått tillräckligt (att tarmen börjar bli full). Det är olika hur mycket man klarar ta. Det gör inte ont och du håller vattnet i tarmen ett par minuter innan du går på toa.

Lavemang är inget måste men det kan ju vara skönt att slippa ha en full tarm när man krystar.

Fördelen med att ta ett lavemang "nerifrån" är ju att du tömmer tarmen direkt men om du tar en tablett ska ju avföringen genom hela tarmen innan det kommer ut.

Lycka till

• riotflickan

Jag har testat både vätska och suppar när jag var förstoppad. Supparna gjorde ONT. En liten varning om du är förstoppad. Självklart känns det lite obehagligt när tarmen gör så att det "trycker på", men vad förväntar man sej?

Sen är det ju BRA för bebisens immunförsvar att få lite kontakt med mammans bajs under förlossningen, även om det kan låta ofräscht!

• uppdragmamma

Testa microlax om du vill ha något du kan ta hemma innan du åker in.
    Funkar nästan direkt (står innom 15 minuter) men är ändå skonsammare än lavemang.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Lillis BF 1/4 2009 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • Sunset 79

uppdragmamma skrev 2008-12-22 10:47:28 följande:

Testa microlax om du vill ha något du kan ta hemma innan du åker in.Funkar nästan direkt (står innom 15 minuter) men är ändå skonsammare än lavemang.
    Ja,det blir nog det jag kommer att ta.Man kan ju pröva en gång innan ...
  • Lillanonna

Ellpi skrev 2008-12-21 19:06:43 följande:

Jag tycker inte att det är särskilt obehagligt även om det inte direkt ligger etta på skojtoppen att bajsa med värkar.
    Hahaha va roligt formulerat!

Funderar oxå på att ta lavemang på förlossningen! Tar nog hellre de där en hemma, känns som om man bara tömmer en liten del av tarmen med microlax...eller?:S
Svar på tråden Hur fungerar lavemang?