• Lisa1976

Förkyld 8-månaders HJÄLP!

Min son blev förkyld för 1 ½ vecka sedan. Hans första förkylning. Han är fortfarande snuvig och rosslar mycket. Annars är han pigg.
    Min man är orolig. Han tycker att vi ska gå till doktorn med honom. Jag har hört att även bebisar kan vara förkylda länge så jag är inte så orolig. Vad tycker ni att vi ska göra?

• Svar på tråden Förkyld 8-månaders HJÄLP!
  • Klumpedumpe

Har han feber? Så länge han inte har feber och han, som du skriver är pigg och äter så hade inte jag gått till läkaren. Små barn bygger under de första åren upp sitt immunsystem och är tidvis väldigt mycket förkylda. Det är ingen ovanligt att små barn är förkylda länge när de väl blir förkylda heller.

• mandolin76

Det beror på hur rosslig han är. Är andningen OK så är det ingen fara, men låter han rosslig i lungorna kanske han behöver hjälp.

• jen85a

8 månader och sin första fökylning, de va på tiden. Jag har en son på 1 år, när han var 9 månader blev han förkyld, sedan hosta och rosslighet som vara i 4 veckor, jag gick till doktorn med honom, fick host medicin,men de hjälpte inte. vi gick till baka och fick då astma medicin och det hjälpte. det visa sig att han hade förkylnings astma. Har eran son hosta oxå? Men ni behöver inte oroa er för något ännu tycker jag 1½ vecka är inte så mycke, och det är ju så vanligt med förkylning denna årstid oxå. men om det fortsätter och med hosta så tycker jag absolut ni ska till doktorn, det kan ni ju göra annars oxå, så ni kan känna er lugna.

• Karin W

Vår 8 månaders har varit förkyld/ögoninflammation i en månad nu och vi har inte varit till läkaren med honom än pga att allmäntillståndet är bra, andningen fungerar och febern är endast där tillfälligt (idag 39 graders feber) i kombination med att hela familjen haft samma infektioner så vi vet att det är segdraget. Jag tycker man ska gå på magkänsla, är man på allvar oroad: sök hjälp. Andra ledtrådar kan vara om febern försvinner och sedan kommer tillbaka kraftigt i kombination med dåligt allmäntillstånd (kan vara lunginflammation då), andning, eller väldigt hög feber som gör att barnet inte kan äta/dricka vilket i sin tur kan föranleda uttorkning eller feberkramper. Men oftast är det bara att vänta och låta det bli bra avsig självt, finns ändå inte så mycket som läkarna kan göra för dem små om det inte krävs intensivvård av något slag.

• MKAsson

Oj en sådan tur ni haft om det är första förkylningen vid 8 månader. Vår snart 15 månaders tjej har nog snittat åtminstone en förkylning i månaden sedan månad 1...

Det är inget konstigt att ett barn är förkyld i ett par tre veckor på raken. Verkar han förutom förkylningen må bra, sover okej, äter och dricker och orkar leka tror jag inte det är någon fara. Hosta kan hålla i sig ytterligare ett par veckor efter en förkylning.

Hoppas han kryar på sig snart.

• Lisa1976

tack för alla svar. Man blir lite nojig med första barnet och första förkylningen. Man kan ju inte göra så mycket mer än att låta honom sova och dricka mycket, näsdroppar och Panodil om det behövs, och en tur i friska luften varje dag.

Svar på tråden Förkyld 8-månaders HJÄLP!