• Maj bebis

Hur börjar vattkoppor? (bild finns)

Misstänker att dottern har vattkoppor på gång. Hon hade feber tisdag tom fredag. Idag märkte jag en prick under ögat:
    www.familjeliv.se/hem/maj_bebis/gallery/phpli4xdq.jpg
    och en stor på benet
    www.familjeliv.se/hem/maj_bebis/gallery/phpbfytkf.jpg
    (ursäkta dåliga bilder men man ser ju ungefär)

Sen har hon någon liten på magen ryggen och armen.

Men jag har hört att de ska vara vattenblåsor i, i den största är mer som en finne (gult/vitt i mitten)

Vad tror ni? Hur snabbt brukar det bryta ut?

• Svar på tråden Hur börjar vattkoppor? (bild finns)
  • Nonninonna

Symtom
    De första symtomen på vattkoppor brukar vara att man får feber, huvudvärk och känner sig trött. Efter ett par dagar kommer röda utslag på överkroppen som sprider sig till ansiktet, hårbotten, armarna och benen. Utslagen blir efter någon dag till blåsor med klar genomskinlig vätska.

Annars skulle jag tippa på att hon kan ha fått mollusker som det heter..

www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

• Maj bebis

ok tror inte det är mollusker ser iaf inte ut som på bilderna... men får väl avvakta och se.

• Sebbes mamma

så såg mina barn ut när de fick koppor... å just att hon har haft feber innan.
    Skulle nog tippa på vattkoppor...  

Den som alltid vet bäst lär sig aldrig något
  • mmonika77

Så såg min sons också ut... de blir blåsor så småningom. Han hade ingen feber men ont i huvudet.

• Nonninonna
    Svar på #2
    Maj bebis skrev 2008-12-21 20:51:16 följande:
    ok tror inte det är mollusker ser iaf inte ut som på bilderna... men får väl avvakta och se.
    Det gjorde/gör inte min dotters heller. De påminner mer om "mogna finnar" håller tummarna att det inte är mollusker, de har bara ställt till med problem, infektioner hit o infektioner dit.. Hua.. Då håller jag mer tummarna för vattkoppor om jag måste välja
  • Maj bebis

sebbes mamma
    okej hur snabbt "bröt det ut"?

• Maj bebis

nonninonna
    Okej.. jag hade själv mollusker som barn men minns inte hur dom såg ut men har fula ärr efter dom.
    Vill inte att min dotter ska få nåt mer som ger infektioner som följd. Min dotter är infektionskänslig och är ofta sjuk

• Lincon

Jag fick vattkoppor för några månader sedan, började med att jag blev rejält förkyld i en vecka, under helgen blev jag jättedålig. Frossade och bara sov, men hade ingen feber. Fick sjukskriva mig på måndagen och på tisdagen fick jag massor med röda prickar, eller fläckar på hela kroppen. Trodde jag fått en allergisk reaktion av något, men nej, efter några timmar började de fyllas med vätska och då fattade jag -jag hade fått vattkoppor.

Hur jag smittats vet jag inte men två veckor senare fick även sonen och sambon vattkoppor.

• Nonninonna

Maj bebis skrev 2008-12-21 21:08:10 följande:

nonninonnaOkej.. jag hade själv mollusker som barn men minns inte hur dom såg ut men har fula ärr efter dom.Vill inte att min dotter ska få nåt mer som ger infektioner som följd. Min dotter är infektionskänslig och är ofta sjuk
    Vet dock inte om alla ser likadana ut, men min dotters började med som en röd prick för att sen övergå till att mer o mer se ut som en "mogen finne" O det kommer bara fler o fler.. frågade läkaren sist vi var där och fick penicilin pga av infektion i en av molluskerna hur länge dom finns kvar, fick till svar att allt mellan några månader och flera år.. Jag höll på att storkna.. O det kommer som sagt bara fler o fler.. Så jag hoppas för din/eran skull att din lilla dotter slipper mollusker om hon är infektionskänslig.
Svar på tråden Hur börjar vattkoppor? (bild finns)