• Anonym (villrådig)

Citalopram eller sertralin vid stressutlöst ångest, oro & reaktiv depression?

Ni med erfarenhet av ngn av eller båda preparat ovan - vilket föredrar ni & varför?

Försöker bestämma mig om jag ska våga börja äta för ovan symptom - min VCs läkare förespråkar i första hand citalopram. Men vet ej om det främst är för att läkarna SKA rekomendera dem som 1.a hands val?!

• Svar på tråden Citalopram eller sertralin vid stressutlöst ångest, oro & reaktiv depression?
  • lassssse

Låter som den del som styr de vitala funktionerna av hjärnan. Av den kunskapen jag har tagit del av så finns det en väldigt bra metod för det. Det är lite offtopic och jag pratar inte om någon av de 2 mediciner du nämnt. Ta dig lite tid och läs om vårat naturliga cannabiodsystem som hjärnan har, och effekten av vad ren choklad kan ha.

• Anonym (villrådig)

Fast mina problem har byggts upp under lång tid - så med andra ord kan man nog kalla mig utbränd. Tror inte vanlig choklad hjälper annat än i stunden?!

Fler råd?

• lassssse

Ska va tydligare. Cannabis vilket är olagligt så jag kan inte rekomendera det. Men det triggar det naturliga cannabiod systemet i hjärnan. Som sedan triggar delen som styr reflexer, minne, ångest. Choklad i sin tur (kakao), hjälper din hjärna att producera mer serotonin naturligt (serotonin är den aktiva substans i läkemedlena de rekomenderar dig. Helt naturligt med isof enligt mig enormt små bieffekter om inga alls. Så jag tror inte att det spelar någon roll om du är utbränd.

• Anonym

Båda är SSRI preparat och båda är mycket väl utprovade. Jag tror inte att Citalopram är sämre bara för att det är det som rekomenderas först. Det är så olika effekt på olika människor.
    Det går inte att förutsäga.
    Men jag har för mig att Zoloft är bra mot ångest. Men det gäller kanske den andra sorten med!
    Jag har provat båda. Citalopram gjorde mig så orolig i magen, bytte till Zoloft och det gick bättre.
    Men du kan ju reagera helt annorlunda.
    Om du vill ha Zoloft hellre så säg det till doktorn.

• Anonym (villrådig)

Har hört fler "utbrända" som fått sertralin och att de skulle hjälpa även andra "brist ämnen" i hjärnan att fyllas på?! Viöll ju naturligtvis ha den med störst chans att fungera från början. Ångest, oro, värk i kropp, "nervöst" hjärta är mina största problem. Depression är nog mer en effekt av det andra - där av reaktiv depression. Jag vill leva & älskar livet!

Fler?!

• lassssse

Tippar att via ångesten så bygger du upp en oro som leder till nervösitet. Har du kontaktat läkare då?

• Anonym (villrådig)

lasssse: Jo, så är det nog - därför jag tror mig behöva hjälp att bryta den "onda" cirkeln.

Har haft allt för många läkare :) Delar av problemet - de har alla haft olika ideer & från början skrämt mer än det hjälpt. Fick en jätte bra läkare i september - men nu har hon tyvärr flyttat :( Så är tillbaks på ruta 0! Äter föresten ngr bitar mörkchoklad om dagen - men märker ingen större skillnad....

Ngn mer?

• lassssse

Man lär faktiskt äta väldigt mycket. Har full förståelse om det inte fungerar på dig (fungerar inte på många), specielt inte enbart med choklad. Många tar även till kakaosmör. Att du tappar den läkare som du är bekväm med är lite tråkigt. Jag kan inte säga hur du ska bryta din onda cirkel. Varför de har olika ideér beror på att själva medicineringen är ett frågetecken bara de att läkarna inte säger det. De själva provar sig oftast fram genom att skriva ut mediciner de TROR kommer hjälpa. Hoppas du hittar en ny läkare som du kan prata bekvämt med.
    Anonym (villrådig) skrev 2008-12-22 12:36:57 följande:

lasssse: Jo, så är det nog - därför jag tror mig behöva hjälp att bryta den "onda" cirkeln. Har haft allt för många läkare :) Delar av problemet - de har alla haft olika ideer & från början skrämt mer än det hjälpt. Fick en jätte bra läkare i september - men nu har hon tyvärr flyttat :( Så är tillbaks på ruta 0! Äter föresten ngr bitar mörkchoklad om dagen - men märker ingen större skillnad....Ngn mer?
  • Anonym (citalopram)

Hej!

Äter citalopram 20 mg sedan 1,5 år tillbaka för att försöka komma tillbaka till livet efter en utmattningsdepression. Under flera års tid gick jag ned mig fullständigt och hade svårt att få någon ork tillbaka. för att få en skjuts framåt fick jag börja med citalopram, något jag tidigare varit negativt till men hoppade på som sista utväg.
    Något jag är glad för eftersom det hjälpt mig att må lite bättre och orka mer. Jag hade inte varit den jag är idag om jag inte tagit hjälp av medicinering.
    Lycka till!

• Anonym (villrådig)

Anonym (citalopram): Tack för att du delar med dig - hur lång tid tog det innan du kände effekt och hade/har du biverkningar?

Jag har nog riktigt slitit på mig och stressat de senaste 4 åren men även innan dess började jag nog sakta bygga upp min stressreaktion - jobbade alltid - levde för det! Kanske ska våga prova i alla fall?!

Svar på tråden Citalopram eller sertralin vid stressutlöst ångest, oro & reaktiv depression?