• Äldre 21 Dec 21:07
    36604 visningar
    297 svar
    297
    36604

    Borra i lägenhet klockan 20 en söndagskväll, är det ok?

    Hej

    Har satt upp en hylla till min dotter i kväll.
    Klockan var strax innan åtta är vi började.
    Sammanlagt 10 hål till konsollerna.
    Väggarna är hårda och vi fick anvädna slagborr.
    Efter hål 7 ringer grannarna och klagar. De hade gäster och kunde inte prata med varandra.
    tyckte vi skulle fortsätta i morgon förmiddag i stället.
    Men min sambo jobbar natt så förmiddag passar oss inte alls.

    Blir både ledsen och arg.
    Vill inte vara omöjlig eller vrång, vi bor ju trots allt i samma hus. Men jag anser att jag har rätt att borra upp en hylla en söndagkväll. Det var innan halv nio och det är nog där jag hade dragit min gräns.

    Vad tycker ni?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-22 21:06
    *****************************************

    Ok, märker här har varit aktivitet i tråden under dagen. Intressant att det kan väcka så mycket debatt.

    Lite uppdateringar för er som inte orkar läsa hela tråden:
    Jag lånade en borr av mina föräldrars grannar och skulle lämna tillbaka den dagen efter, på förmiddagen.
    Min sambo jobbar natt och därför sover han fm vilket gjorde att jag frågade brorsan om han kunde hjälpa mig på kvällen.

    Och så en ny sak;
    Pratade med min bror. Det var inte innan åtta vi började, klockan var 18,50 - alltså innan sju.
    Grannarna ringde 19,20!

    Dessutom bor inga barn i vårat hyreshus på tre trappuppgångar bort. Det bor skolbarn i fjärde uppgången och i femte, allra längst bort en liten kille på två år, vars pappa är arbetslös och hemma med sonen.

    Hålen vi borrade var väl uppmätta och själva "borrandet" var kort. Tre hål första konsollen - kanske 45 sekunder.
    Två hål i de nästkommande konsollerna - ca 35-40 sek/konsoll. Det var där de ringde.

    Sen ringer de klockan 22 igen (ganska sent att ringa nån om JAG får tycka).
    Frågar om jag tog illa upp, de hade trott det var grannen under oss, alltså längst ner och skulle fråga om jag blev störd (de under mig är nyinflyttade).
    Erbjöd sig att låna ut borr nästa gång jag behöver så jag slipper åka iväg för att låna... underförstått; så jag kan borra på fm nästa gång

  • Svar på tråden Borra i lägenhet klockan 20 en söndagskväll, är det ok?
  • Äldre 21 Dec 21:09
    #1

    Alltså, jag tycker det borde vara helt okej...

  • Tecken
    Äldre 21 Dec 21:10
    #2

    Regel: Man får aldrig störa sina grannar. Punkt.

  • Mrs Ella
    Äldre 21 Dec 21:10
    #3

    Ledsen men jag håller med din granne. Slagborr låter riktigt mycket. Min son lägger sig redan vid 19:00 och det är inte ovanligt bland småbarn. Jag hade absolut blivit sur.

  • Äldre 21 Dec 21:11
    #4

    Helt okej tycker jag!


    ♥Familjen♥
  • Leos och Vincen­ts mamma
    Äldre 21 Dec 21:11
    #5

    Klart att det är ok! Om grannarna inte kan prata med sina gäster borde de nog flytta till skogs eller nåt där ingen kan störa. När man bor i hyreshus så ska det vara tyst kl. 22.


    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Maj bebis
    Äldre 21 Dec 21:12
    #6

    Har för mig att det ska vara tyst efter 22.00
    Jag hade inte jublat men har inte ringt och klagat

  • Äldre 21 Dec 21:13
    #7

    Håller med din granne! Det är för sent för att börja borra hål i väggen! Mina barn går och lägger sig runt 19.30 och då vill jag verkligen inte att folk börjar borr ai väggarna då!

  • Äldre 21 Dec 21:13
    #8
    Svar på #3
    Ja, det kan jag förstå.
    Men i vår trappuppgång bor inga småbarn.
    Det hade jag tagit hänsyn till och hade isf frågat först.
    Mrs Ella skrev 2008-12-21 21:10:30 följande:
    Ledsen men jag håller med din granne. Slagborr låter riktigt mycket. Min son lägger sig redan vid 19:00 och det är inte ovanligt bland småbarn. Jag hade absolut blivit sur.
  • Äldre 21 Dec 21:13
    #9

    Jag tycker inte det är okej för jag har varit där. Granne drog i gång slagborren vid 20 tiden. Barnen vaknade livrädda! Men somnade om efter ett tag. 20 minuter senare drar grannfan i gång igen och jag får återigen trösta tre livrädda ungar. När han körde i gång tredje gången ringde jag störningsjouren för att kolla om det är ok att borra vid 20-21 tiden. Det var det inte.
    Men det är väl olika vart man bor.

  • Mrs Ella
    Äldre 21 Dec 21:14
    #10

    Att få väsnas fram till 22 är väl inte rimligt? Folk har ju småbarn.

    Tur att jag bor i villa...

Svar på tråden Borra i lägenhet klockan 20 en söndagskväll, är det ok?