Dukoral eller inte???
Hjälp!
Skall till Thailand (Phuket) i januari. Skall man ta dukoral eller inte? Funkar det verkligen mot magsjuka eller bara mot kolera? Har fått så många olika råd så nu vet jag varken ut eller in...
Hjälp!
Skall till Thailand (Phuket) i januari. Skall man ta dukoral eller inte? Funkar det verkligen mot magsjuka eller bara mot kolera? Har fått så många olika råd så nu vet jag varken ut eller in...
till barnen tycker jag det är värt
Vi tog det hela familjen. Min bror tog det inte o vart rejält magsjuk.
Absolut INTE! Dukoral är ett koleravaccin som ger en mycket begränsat skydd mot VISSA TYPER av magsjuka, men långt långt ifrån alla. Det ger ett så pass litet skydd att de inte längre får marknadsföra det så, och det säger väl allt. Mycket bättre att vara noga med handhygienen. Jag har tagit Dukoral två gånger för hundra år sedan och jag vart sjuk båda gångerna, tror man invaggas lite i falsk trygghet och omedvetet blir lite slarvigare.
NEJ!! Det är vedervärdigt att vinstdrivande vaccinationscentraler fortfarande rekommenderar charterresenärer som ska till tex Thailand att ta (det mycket dyra) Dukoral-vaccinet. Det är 3 år sedan som tillverkaren tvingades ta bort informationen om att Dukoral kunde ha en skyddseffekt mot turistdiarré. Dukoral skyddar mot Kolera. Och Kolera finns inte i Phuket. Ffa inte om du ska bo på ett charterhotell... Inte ens på vaccinets (www.dukoral.se) egen hemsida finns det någonsom helst indikation på att det kan skydda mot magsjuka. Där står:
Dukoral är ett drickbart vaccin som stimulerar immunförsvaret i tarmen och skapar ett bra skydd mot kolera. Vaccinet skyddar vuxna och barn från två års ålder mot kolera.
Vaccinet stimulerar immunförsvaret i tarmen och skapar ett skydd mot kolera. Skydd mot kolera kan förväntas cirka en vecka efter grundvaccinationen.
Nej, det finns absolut ingen anledning att ta Dukoral vid resa till Thailand.
Efter alla resor dit(och till andra länder) har vi aldrig tagit det. Ingen av oss har varit sjuka när vi rest.