• Anonym (orkar inte)

Abort när man helammar?

Hejsan.
    Lyckats bli gravid helt otoligt men så är det nu.
    Har två barn födda -05 -080807.
    Maken vill absolut inte ha fler och säger att ekonomiskt blir det tufft.
    Gjorde en abort srtav innan min första förlossning -05.
    Ångrade den djupt! Hemskt med medisinsk Abort! men kom över det då jag blev gravid igen ca 6 månader senare.

Nu tänker jag ta kirurgisk, men vet fan inte om jag klarar av det.
    Bokade tid på dagen då jag skulle ha mens som var förra Onsdagen, fick inte komma på vul först 29 Dec, sedan får jag ytterliggare tid för själva genomförandet som vänte tid kan vara 1-2 veckor! det innebär att jag kanske aborterar i v 8-10? Det är hemskt att det inte går att ordan nu redan i v 5 då processen inte kommit så långt.

Till problemet är att jag ammar helt! Vägrar ge ersättning eller ge flaska.
    Någon som vet hur det fungerar med kirurgisk abort och amning?
    Blöder man mycket efteråt?
    Kan det påverka amningen?
    Hur gör dom? suger dom med slang i slidan?
    Får man se embryot, eller luckras det upp?

Alla information önskas.

När tycker du att det är för sent för alla former av abort?

V 8 eller 9 går gränsen för mig.Då ser man en liten mini människa.
    Min sista son som är 4 månader nu, fick jag se på vul i v 10, då låg han och sprattla runt i min livmoder.

• Svar på tråden Abort när man helammar?
  • Anonym

Du måste ju överväga noggrant, det är ett beslut du får leva med - åt båda hållen.
    Om din man verkligen inte vill ha fler barn kanske du ska prata med honom angående det du bär på nu så att ni kan komma överrens om något ni båda kan gå med på eftersom det trots allt är ni båda som kommer att leva med 2 alt. 3 barn i resten av era liv.

Jag kan tyvärr inte svara på mkt mer än att jag personligen skulle kunna göra en abort ända in i vecka 12. Har aldrig genomgått en abort men kan tänka mig att det är jobbigt, jag hoppas att ni kan komma till ett beslut som ni båda känner er okej med.

Kramar!

• Anonym
    Anonym (orkar inte) skrev 2008-12-21 21:28:02 följande:
    Hejsan.Lyckats bli gravid helt otoligt men så är det nu.Har två barn födda -05 -080807.Maken vill absolut inte ha fler och säger att ekonomiskt blir det tufft.Gjorde en abort srtav innan min första förlossning -05.Ångrade den djupt! Hemskt med medisinsk Abort! men kom över det då jag blev gravid igen ca 6 månader senare.Nu tänker jag ta kirurgisk, men vet fan inte om jag klarar av det.Bokade tid på dagen då jag skulle ha mens som var förra Onsdagen, fick inte komma på vul först 29 Dec, sedan får jag ytterliggare tid för själva genomförandet som vänte tid kan vara 1-2 veckor! det innebär att jag kanske aborterar i v 8-10? Det är hemskt att det inte går att ordan nu redan i v 5 då processen inte kommit så långt.Till problemet är att jag ammar helt! Vägrar ge ersättning eller ge flaska.Någon som vet hur det fungerar med kirurgisk abort och amning?Blöder man mycket efteråt?Kan det påverka amningen?Hur gör dom? suger dom med slang i slidan?Får man se embryot, eller luckras det upp?Alla information önskas.När tycker du att det är för sent för alla former av abort?V 8 eller 9 går gränsen för mig.Då ser man en liten mini människa.Min sista son som är 4 månader nu, fick jag se på vul i v 10, då låg han och sprattla runt i min livmoder.
    men hallå att ge ersättning en dag ärväl inte hela världen?? lustig sak att skriva. och ja man kan blöda mycket efter, det ärolika!
  • systersandra

I och med att du får narkos när du genomgår en kir abort(vet att även en del sjukhus utför den under lokalbedövning och då är amning helt ok) så får du ju starka mediciner som går över till modersmjölken och du får då pumpa ur och inte amma barnet på en viss antal timmar,det kan du fråga personalen om.Brukar vara två timmar efter du fått narkos.

Generellt sett brukar man inte blöda mer än efter en vanlig mens,men det varierar naturligtvis.

De för in ett rör i livmodern och suger ut graviditetsprodukterna dvs embryot/fostret,moderkakan mm.
    Ofta ser man ingenting mer än slem och blod när det är så tidigt.Tom i v8-10 brukar man inte så ofta se något mer än det.

Aborten ska inte påverka amningen.

• TheMilky

Och tilläggas kan att DU inte kommer se någonting av "resterna" efter aborten. Du är nedsövd, ingreppet tar ca 20 minuter, en timme eller två på uppvaket.
    Jag har gjort både kirugisk och medicinsk, och aldrig mer medicinsk. Blödde inte alls mycket efter den kirugiska, men massor efter den medicinska. Hade inga smärtor efter den kirugiska, men efter den medicinska.

• Anonym (orkar inte)

anonym. Ja varför ska jag i hela friden ge ersättning när jag har halva frysen full med ur pumpad bröst mjölk. Bättre att ge den istället i första tagen.Bröstmjölk är bäst upp till 6 månader!

• Anonym
    Anonym (orkar inte) skrev 2008-12-23 08:02:31 följande:
    anonym. Ja varför ska jag i hela friden ge ersättning när jag har halva frysen full med ur pumpad bröst mjölk. Bättre att ge den istället i första tagen.Bröstmjölk är bäst upp till 6 månader!
    haha men lilla du.du skrev ju inte att du hade pumpat ur. om du nu har det varför då ens nämna ersättning? och nej att ge ersättning en dag är inte hela världen. och du behöver inte lära mig om amningrek. jag kan dem
  • Anonym
    Anonym (orkar inte) skrev 2008-12-23 08:02:31 följande:
    Ja men om du nu har bröstmjölk i frysen är det ju inget problem,eller?
  • Anonym

tjaa.. flska får du nog ge men med bröstmjölk.. hur ska du annars ge? fattar inte varför du skriver att du vägrar ersättning om du nu ändå pumpat ut bröstmjölk!?

• TheMilky

Ja, ersättning är ju då inte ett alternativ, så varför ens tänka på det?
    Ge mjölk i kopp.

• Anonym (orkar inte)

Det blir bröstmjölk i kopp.

• Everton

Jag tror inte att det påverkar amningen.

Jag tror att om man väljer abort så kvittar det hur gammalt fostret är, jag tror inte fostret känner mer eller mindre smärta vid 5 veckor som vid 9 veckor, och om det gör det så är förhoppningsvis smärtan kortlivad. Jag har faktiskt lite svårt att förstå de som kan tänka sig en tidig abort men inte en sen. Vad är egentligen skillnaden?

• systersandra

Embryot som det kallas när det är yngre än tio veckor har får dåligt utvecklat nervsystem så det känner ingen smärta.
    Abortmotståndare verkar ibland tro att det är en fulländad människa med fem sinnen trots att det bara är åtta veckor gammalt.

• Anonym (tråkigt)

jag gjorde nyss en abort och jag satte då gränsen när hjärtat slår. jag hade aldrig klarat att genomföra en abort om det lilla hjärtat hade pickat. derför gjorde jag en abort i v 5 hemma (en medecinsk) så att jag slapp vänta längre på att det bara skulle utvecklas ännu mera i mig. jag har bara hört skräckhistorier om medecinsk abort igentligen, men jag hade inget som helst ont, blödde inte särskilt länge, inte ens i en vecka.

Svar på tråden Abort när man helammar?