• Anonym (Våga?)

Vad gör en enhetschef på ett äldreboende?

Jag funderar på att söka en tjänst som enhetschef på ett äldreboende. Men saken är den att jag inte har riktigt klart för mig vad man ska göra?
    Vad har man för arbetsuppgifter?
    Behöver man någon utbildning?
    Det verkar som om månag enhetschefer inte har någon specifik utbildning. De flesta verkar vara ssk eller uskor.

Hoppas någon här vet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-21 22:18
    Jag vill vara anonym, då jag vet att många av mina arbetskamrater finns här på fl och jag vill absolut inte att de ska veta att jag funderar på att söka tjänsten.

• Svar på tråden Vad gör en enhetschef på ett äldreboende?
  • Anonym (Therese)

Vad har du för utbildning? Ofta efterfrågas socionomer el dyl...

• Anonym (Våga?)

Jag är undersköterska. Har ingen annan utbildning.
    Men hon som är enh.chef där nu har ingen utbildning. Tror inte hon är uska ens.

• Anonym (Therese)

Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon usk = icke-högskoleutbildad som enhetschef på äldreboende.

• Mozarts Nachtmusik

oftast socionom/social omsorg eller annan ledarskapsutbildning.

man har personalansvar, budgetansvar, verksamhetsansvar etc.
     lägger schema, gör lönerapporter, budgetanalyser...
    =)

Kom ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra
  • Anonym (+++)

Anonym (Våga?) skrev 2008-12-21 22:33:17 följande:

Jag är undersköterska. Har ingen annan utbildning.Men hon som är enh.chef där nu har ingen utbildning. Tror inte hon är uska ens.
    Är du "bara" undersköterska utan någon erfarenhet av ledarskap och chefsposition så kan du nog glömma den jänsten.

enhetschefer styr hela arbetsplatsen. Drar upp riktlinjer för arbetet, scheman, löneförhandlar med de anställda, har budgetansvar, arbetsmiljöansvar och en hel massa annat administraivt arbete.
  • Anna Paulita

Enhetschefen på min fd arbetsplats var inte heller socionom, men hade jobbat sig upp.

Generellt sett är enhetschefer utbildade socionomer eller en person med likvärdig utbildning.

I din situation hade jag inte sökt det jobbet, det känns lite pinsamt....

• pompes pappa

På det demensboende där jag timvikar, är verksamhetschefen USKA i botten, det är inom Attendo Care, tror det kan vara lättare inom den privata sektorn att göra karriär från USKA till verksamhetschef. Troligtvis kanske du ska satsa på mellanskiktet först typ som samordnare innan du söker verksamhetschefsposten för att få lite erfarenhet

• Anonym (Våga?)

Jaha....vad synd. Har ändå många idéer och är "driftig." Är lite chefstyp, men har som sagt inte utbildningen.
    Anonym (+++) skrev 2008-12-21 22:36:43 följande:

Anonym (Våga?) skrev 2008-12-21 22:33:17 följande: Är du "bara" undersköterska utan någon erfarenhet av ledarskap och chefsposition så kan du nog glömma den jänsten. enhetschefer styr hela arbetsplatsen. Drar upp riktlinjer för arbetet, scheman, löneförhandlar med de anställda, har budgetansvar, arbetsmiljöansvar och en hel massa annat administraivt arbete.
  • pompes pappa
    Anna Paulita skrev 2008-12-21 22:37:32 följande:
    Enhetschefen på min fd arbetsplats var inte heller socionom, men hade jobbat sig upp.Generellt sett är enhetschefer utbildade socionomer eller en person med likvärdig utbildning.I din situation hade jag inte sökt det jobbet, det känns lite pinsamt....
    Jag tycker inte alls att det är pinsamt. Om du kan sätta dig ner och verkligen komma på minst 5 vattentäta argument till varför du skulle klara av den tjänsten kan du söka.
  • pompes pappa

Man har bara ett liv, klart man ska ta risker

Svar på tråden Vad gör en enhetschef på ett äldreboende?