kungsgran, giftig för barn o djur?
ja som rubriken lyder, är den det?
ja som rubriken lyder, är den det?
undrar du för att du har hört det någonstans eller vsd?
de e jag lite nyfiken på oxå, vi har kungsgran första året i år.
ja jag hörde det=( vet att idegran är giftigt
Du har hört det.
Jag blir också nyfiken eftersom jag precis har köpt en gigantisk kungsgran och jag har en två å etthalvtåring som äter allt.
Har haft kungsgran i alla år... med hund som käkade granbarren osv... aldrig märkt att det skulle vara några problem... sen att ok INGEN gran är nyttig för barn och djur att äta men speciellt farliga har jag aldrig hört att de är...
Det enda som står på Wiki är tex
Nordmannsgranen (Abies nordmanniana) som ofta säljs Kungsgran i julgranssammanhang, är en odlad prydnadsgran i ädelgranssläktet, Abies, vilket är flera olika träd i familjen tallväxter.
Dess barr är 2-4 cm långa. Knopparna är utan kåda. Kottarna har en vass spets, upp till 18 centimeter långa. Från Kaukasus.
Betyder detta att ala kungsgranar transporterats från kaukasus??Trodde det var svenska granar!
Öööh nej men att granen har sitt ursprung i kaukasus...
precis som potatis har sitt ursprung i sydamerika...
Okej. Skulle det vara självklart, eller?
ja, där ser man
Nu fick du veta att så inte var fallet. Jag kan ingenting om granar mer än att hänga upp kulor i dem. Jag bor i storstan och rör mig inte i skogen. Med tanke på att man fraktar kött från nya zeeland så hade jag inte blivit förvånad om man hade fraktat granar från Kaukasus.
Jag hade händerna fulla av röda kliande utslag efter att jag bar hem kungsgranen i förrgår. Är inte allergisk vad jag vet mot vanlig gran och har inga andra allergier. Blev ju stucken en del när jag släpade hem den i ena handen medan jag skulle köra barnvagn med den andra Men dödligt giftig kan den ju inte vara.
ok, verkar inte vara ngn fara iaf.