hur klarade man sig förr om åren??
förr fanns inga mobiler,inga datorer,inget internet..
idag är det ett måste att alla har mobil,dator,gps...
tycker det är lite skrämmande ...
förr fanns inga mobiler,inga datorer,inget internet..
idag är det ett måste att alla har mobil,dator,gps...
tycker det är lite skrämmande ...
Fast det är ju naturligt. När en teknik är ny så är den dyr att tillverka och därmed inte något alla har råd med.
Innan fanns det en telefon i varje by, sedan hade bara de rika telefoner, nu har alla telefoner och mobiltelefon är inte heller något som bara är förunnat de rika.
Jag gillar det demokratiska i att inte bara de rika har råd att ha medel att kommunicera med. Om alla har tillgång till dator kan alla göra sina åsikter hörda.
Jadu, jag var vuxen även om ung vuxen på den tiden och jag minns inte alls hur det var.
Jag tror att det sociala kontaktnätet IRL + tv och telefon tog större plats i livet.
Ojdå.. jag svarade inte på din fråga.. sorry.. jag bara drömde mig iväg till hur det nog var.
Hur man klarade sig förr?
Tja tittar man på de som levde utan moderniteter som traktorer, elektricitet osv så slet de ut sig ganska fort. Tippar på att medelåldern var högst 70 år.
Rädsla för nya tekniska lösningar är inget ovanligt. Även Platon klagade på sin tid.
det va därför folk ofta hade så många barn förr i tiden..de hade inget bättre för sig på sin lediga tid än att nuppa fram barn *ler*
de klarade sig alldeles utmärkt och så gjorde även jag som liten utan dator/tvpspel/mobiltelefon
men minns när man va liten och alltid ringde HEM till folk och de faktiskt va hemma..annars fick de ringa tebax,,nu ringer man altlid mobilen
va även utan mobil nästan ett år för några år sedan..använde den inte så mkt just då och tappade bort den inklusive mitt nr...men sen fick jag så mkt skit från folk att de aldrig fick tag på mig för jag va inte hemma eller min pojkvän så kunde de inte nå mig.
TS är väl så pass gammal att hon borde komma ihåg hur det var innan "alla" hade dator/mobil, innan Internet fanns?
Man klarade sig alldeles utmärkt förstås - den tiden man nu sitter framför datorn ägnade man åt något annat. Tycker inte att man ska glömma bort att det finns BÅDE för- och nackdelar med allt nytt.
Klart man klarade sig bra! Sen underlättar ju vissa prylar men visst går det att leva utan dessa teknikprylar.
Jag själv levde utan mobil och dator i 32 år och det gick utomordentligt bra. Sen föll jag dit på mobiltel. då det var tryggt att ha med sig nåt då man är långt ute i natuen ifall nåt händer och dator då det är bra till mycket.
Hade svart/vit tv mina första år också och det gick också bra.
Nej mycket är bra men det är också skönt att vara utan det många ggr och man klarar sig så bra. Är några veckor/år i stugan och då har vi inte vatten och el. En liten metanolplatta för matlagning. Vi gör behoven ute på dasset och och eldar bastun för att bli rena med vatten från naturen och det är så befriande för själen men det är fortfarande skönt att variera livet med dessa 2 olika världar jag har i mitt liv.
Richael skrev 2008-12-22 01:34:11 följande:
68an skrev 2008-12-22 02:08:09 följande:
själv trivs jag med det enkla..gärna ett gammalt hus med endast kallvatten,vedspis i köket*drömmer*