• Lona

Smörgåstårta???

Hej!

JAg har en liten fråga angående smörgåstårta,får man äta det när man är gravid?det är ju majonäs,skinka,tonfisk,rom och massor av annat gott på den,ska göra en till jag fyller år på lördag som kommer så då undrar jag om det är nåt jag kanske skulle undvika?

kramar från en blivande 25 åring som är i v.14(13+6)

• Svar på tråden Smörgåstårta???
  • Sacha

Jag har ätit smårgåstårtor med skinka och räkor sedan jag blev gravid men tionfisk ska du undvika, det står i inf jag fick av min BM.
    Hoppa över den bara!

• Fiffie

Är väl inte å rekomendera att äta massa majonäs, men som sagt vem säger att just dessa ägg ska vara dåliga.. Förr hade de ingen aning om vad som skulle ätas å inte ätas å så vitt jag vet födde väl de flesta helt friska barn precis som nu.. man behöver ju inte trycka i sej jättemängder men visst du fyller bara år en gång om året så ät du lite smörgåstårta, det hade jag gjort..

• Tösabiten

Färsk tonfisk ska man undvika men tonfisk som man köper på burk ska vara helt okej. Lax ska du däremot helst inte ha på din goa smörgåstårta.
    En del lägger vit- eller grönmögelost på tårtan och det sägs man ju också skulla undvika då den är opastöriserad. Majonäs ska gå bra så länge den är färsk (ta ingen gammal burk ur kylen utan köp nytt).

Grattis i förskott och Lycka till!

Kramis!

• minimaxi

När jag gick in på Livsmedelverkets sida så stod det så här......

Den konserverade tonfisk som säljs på den svenska marknaden har låga kvicksilverhalter och kan ätas.

• Vanna

Hej!

Å, så gott med smörgåstårta!

Färska räkor och rom går jättebra, även tonfisk på burk. Den tonfisken kommer från små tonfiskar som inte hunnit samla på sig så mycket kvicksilver, så den får man äta. Det är tonfisk-filéer och liknande man bör undvika. Majonnäs innehåller i och för sig råa ägg, vilket inte brukar rekommenderas pga salmonella, men risken är väldigt, väldigt, väldigt liten när det gäller svenska ägg. Lax bör du undvika.

Jag skulle nog våga äta! (Jag är annars väldigt försiktig...) Se bara till att allt är riktigt färskt, speciellt skaldjuren.

Grattis på födelsedagen i förskott!

• Skruttet

Konserverad tonfisk är ingen fara och majjo på tub ska visst innehålla pastöriserade ägg vad jag förstått (när det gäller svenska ägg så är salmonellarisken dessutom i stort sett obefintlig men det är ju fullt förståeligt om man inte vill ta några risker) Du kan läsa mer om livsmedel under grav på www.slv.se.

SMASK med smörgåstårta!

• Jenna82

Ät på du!! Du kan även äta lax, men man ska inte äta d för ofta bara. Ägg o majonnäs går kanonbra d me! Jag gör smörgåstårtor lite titt som tätt, jobbar på café så jag har fått i mig en hel del av varje! O min son e kanonfin o mår bra! Kram o grattis i förskott!!

• Månsi

har ätit smörgåstårta 2-4 ggr när jag har vart gravid och tonfiskmackor å både jag å bebisen lever :)

• cirkuspuman

Hej och grattis i förskott !!! Jag tror ju inte att det är några problem med smörgåstårta men hör med din BM om du är osäker :)

• LoG

å mums har dille på smörgåstårta med räkor jag brukar däremot skippa laxen. Det går nog kanon blir lite avis på dig ska nog köpa det idag jag med..*ler*
    Lycka till!

Svar på tråden Smörgåstårta???