För lågt prolaktin
Har fått reda på att jag har för lågt prolaktinvärde. Överraskande, trodde att jag skulle ha för högt. Är det någon som vet varför man har för lågt prolaktin och vad kan man göra åt det.
Har fått reda på att jag har för lågt prolaktinvärde. Överraskande, trodde att jag skulle ha för högt. Är det någon som vet varför man har för lågt prolaktin och vad kan man göra åt det.
Hej,
har själv fått testa om prolaktin ett antal gågner då den varit för hög. Till slut fick jag normala värden efter vila. Jag har sökt massor med info under tiden jag väntade på svaren, så här kommer det jag har läst mig till:
* ännu så behandlar man inte låga värden och det skrivs inte så mycket om det hellre...
* man blir inte gravid om man har för höga värden då det funkar som ett skydd mot graviditet, borde ju inte vara något problem vid låga värden, tycker man ju...
* har läst om en del saker man ska äta/dricka för att minska prolaktinet (kommer inte ihåg allt nu, men tex salvia-te, sojabönor)
Har själv haft 3 mf och min läkare hävdade att det nog inte beror på prolaktinet. Ska tillägga att jag inte alls var nöjd med min läkare (den läkare som gjorde själva utredningen hann sluta innan alla provsvaren var klara så vi fick en ny), så jag kan inte säga att jag vet hela sanningen. Han hävdade att det försvårar att bli gravid men inte sen...men jag trodde inte på honom 100%.
Hur låga värden har du?
Tack för ditt svar. Mitt värde låg på 2. Vad jag förstått så kan för högt prolaktin ge sämre livmoderslemhinna förutom att det kan förhindra ÄL. Det var vad min läkare sa. Visst är det tröttsamt att alla läkare säger olika. Har ännu inte hunnit prata med min läkare om det låga prolaktinvärdet men läste nånstans att det kan finnas en koppling till stress. Skulle också vilja kolla TNF-alfa, men det lär jag väl aldrig få...
Är man stressad brukar prolaktin vara högt. har aldrig hört det kan vara för lågt... mysko...
Ja, visst är det mysko. Känner mig som en alien...
Vilka symtom kan man få om man har lågt prolaktin eller högt prolaktin? *nyfiken*
Högt prolaktin kan bl a göra att man läcker mjölk och att ägglossningen hämmas. Vilka symtom lågt prolaktin kan ge vet jag inte.Skulle vara intressant att få svar på.
har du prövat att gooogla på prolaktion och kasnke på kombinationen "lågt prolaktin"? kanske går något att hitta ananrs får du nog försöka nå din läkare.