• Madge

Ni som klipper barnen hemma - sax?

Det börjar bli dags att klippa bort lite lugg på dottern. Såg precis att den börjar närma sig ögonen.
    Men, vad ska jag använda för sax? Räcker det med en vanlig hushållssax, eller ska jag köpa någon annan?
    Jag räknar med att underhålla dottern hår hemma tills hon blir lite äldre och har lite mera hår och kanske lite mera tålamod sitta still mer än någon sekund

• Svar på tråden Ni som klipper barnen hemma - sax?
  • rubygirl

De säger att bästa sättet att göra en vanlig sax slö är att klippa hår med den, så köp en riktig frisörsax. Jag köpte en bra frisörsax på Åhléns för ca 250 kr. Mycket bättre och lättare att hantera än en vanlig hushållssax.

• Vero06

Det är väl kanske inte världens bästa lösning, men jag klipper med Pluttens nagelsax. Tyckte att det var smidigare att komma åt runt öron och så än att stå och böka med en stor "vanlig" sax.

• Fragancia

Jag har två hundar som jag trimmar (klipper), alltså använder jag "hundsaxarna" när jag klipper äldste sonen. Både "vanlig" och en enkeleffiler för uttunning. Har blivit hyfsat hittills, och han är nu drygt 2,5 år.

• TheStar

Det är väldigt mycket enklare att klippa hår med en riktig frisörsax än med en vanlig. Och allt som gör det lättare är bra - är svårt nog ändå att klippa barn! Köpte också min på Åhléns har jag för mig (dock för ca 10 år sedan...).

• Jess69

Jag köpte ett helt "frisör-set" på Rusta..kostade inte mer än
    en femtiolapp tror jag...och då fick man två olika frisörsaxar,
    och en kam

• Madge

Tack för svaren!
    Nu har vi köpt frisörsax, nu ska vi bara våga använda den också...

• skotertjej

Vi har en frisörsax.

• Lalo2

"frisör set" från Rusta är INTE riktiga frisörsaxar måste jag tillägga!! Det går att hitta jättebilliga på tradera.. många från Vikingar, det är kanske inte det bästa! men vill man komma undan billigt så är det det närmsta du kan komma riktiga frisörsaxar!!

• PerG

Vi har använt allt från nagelsax (en sån med "trubbig" ände) till hushållssax och nu senast en billig "hårsax" från Coop... den är visserligen värdelös, men bäst av alla alternativ hittills...

Nästa sax får nog bli en bättre tror jag.. Vi får nog hålla på och klippa själva ett tag till. Vi provade en frisör för ett tag sedan, men sonens tålamod var inte så stort så vi inser att hårklippning oftast får utföras i flera omgångar utspridda över några dagar så då får vi göra det själva... ;)

• Sennaboo

Här klipper vi med vanlig sax och kör med hårtrimmer. Ett bra tips för att få barnen att sitta stilla är att sätta dem på en hög stol framför en film  

• PerG
    Sennaboo skrev 2010-07-04 23:37:53 följande:
    Här klipper vi med vanlig sax och kör med hårtrimmer. Ett bra tips för att få barnen att sitta stilla är att sätta dem på en hög stol framför en film  
    Been there, done that... Det funkar inte... ;)... En liten stund går det bra..  Men så är sonen inget TV-freak överhuvudtaget... (vissa beklagar sig över att deras barn jämt sitter framför TV:n men vår son är nästan tvärtom ;)...
  • sveiney

Beställde på econordica.se

mycket bra hårsax  och även en uttunningsax 169 kronor styck, för att klippa gubben själv.

Upptäckte att de har även superbilliga frisörsaxar för proffs.

Svar på tråden Ni som klipper barnen hemma - sax?