10 månade mellan mina. Jättekul, jobbigt ibland såklart. Vi planerade att ha tätt emellan eftersom min man kunde vara hemma länge.
Det jag brukar svara i barn-tätt-trådar är att PLANERA vad som skulle kunna hända i värsta fall. Kan pappan vara hemma ifall du blir sjukskiven direkt pga kräkningar, förvärkar etc och blir sängliggande? Om du får foglossning så att du inte kan lyfta barnet eller leka med det - kan pappan vara hemma då också? Mycket kan hända som man måste vara beredd på.. (även fast det säkert kommer att gå jättebra såklart!!)
En annan aspekt är den psykiska biten hos mamman. Hu stabil känner du dig inför stress? Vad händer om barn nr 1 har en period med sömnproblem samtidigt som barn nr 2 är inne i sin 3:e månad av kolik och kan bara sova när det blir buret? Man klarar ju av allt, det måste man, men på vems bekostnad? Försäkra er att ni har avlastning ifall det skulle behövas.
Jag hade aldrig valt att ha barn så tätt om min man inte hade varit hemma under graviditeten och även längre än så.
Nu är mina barn "stora" och ska böja på halvtid på dagis till hösten 09, då är dom ca 2,5 och drygt 3. Jag njuter av den tiden jag har kvar att vara hemma med dem, allt är jätteroligt när rutiner väl infinner sig.
Lycka till!