• CiCiCi

Ni som har pseudotvillingar! Tätt mellan barnen!

Runt 11-14 månader mellan barnen???

Hur fungerar vardgagen? Fördelar, nackdelar?! Orkar man?! Är det roligt?!

Vi funderar på detta. Hur är det med mammapengen när man får en till innan nästa tagit slut?! Vad baseras den på då? Samma SGI som för förra?!

SÅ tacksamma för svar!

• Svar på tråden Ni som har pseudotvillingar! Tätt mellan barnen!
  • Enigmia

Ser att du inte fått svar så jag svarar fast jag har 16 månader mellan mina. Du har samma SGI när det är mindre än 19 månader mellan barnen tror jag det är.

Jag tycker det är kul att ha barnen tätt men väldigt jobbigt ibland. Saker som ska fixas och göras hela tiden. När man bara hade en tyckte man det var jobbigt men då hade man ju en del tid för sig själv men med två är det något som ska göras med barnen hela tiden. Men det tror jag inte är någon skillnad om det är mindre tätt mellan barnen heller. Jag har den äldre hemma hos mig också.

Klart man orkar... så farligt är det inte. En fördel är ju så klart om det äldre barnet går så man slipper bära båda. Jag tar mig sällan iväg någonstans ensam för jag tycker det är besvärligt med in- och urpackning i bilen med två barn och bära saker. Det är en nackdel. Man blir lite låst hemma.

• Chili mum

Jag har 14 månader mellan min.
    Tycker det fungerar bra, ju ädlre dom blir
    Har inte tyckte att det har vart några problem när dom var små.
    Om det var det fick man lösa det då.
    Skulle gärna ha tätt igen mellan mina barn.

• madde84b

Jag har 13,5 mån mellan mina Tycker det funkar jättebra med det mesta. Det enda som är jobbigt är när dom båda är sjuka, men även där finns det fördelar, att dom gör bort det samtidigt Väntar nu en tredje som det kommer bli 17 mån mellan nuvarande yngsta och kommande bebis.

Elisa 061114 och Vilmer071229 Bebis bf 090528
  • Mli79

10 månade mellan mina. Jättekul, jobbigt ibland såklart. Vi planerade att ha tätt emellan eftersom min man kunde vara hemma länge.

Det jag brukar svara i barn-tätt-trådar är att PLANERA vad som skulle kunna hända i värsta fall. Kan pappan vara hemma ifall du blir sjukskiven direkt pga kräkningar, förvärkar etc och blir sängliggande? Om du får foglossning så att du inte kan lyfta barnet eller leka med det - kan pappan vara hemma då också? Mycket kan hända som man måste vara beredd på.. (även fast det säkert kommer att gå jättebra såklart!!)
    En annan aspekt är den psykiska biten hos mamman. Hu stabil känner du dig inför stress? Vad händer om barn nr 1 har en period med sömnproblem samtidigt som barn nr 2 är inne i sin 3:e månad av kolik och kan bara sova när det blir buret? Man klarar ju av allt, det måste man, men på vems bekostnad? Försäkra er att ni har avlastning ifall det skulle behövas.

Jag hade aldrig valt att ha barn så tätt om min man inte hade varit hemma under graviditeten och även längre än så.

Nu är mina barn "stora" och ska böja på halvtid på dagis till hösten 09, då är dom ca 2,5 och drygt 3. Jag njuter av den tiden jag har kvar att vara hemma med dem, allt är jätteroligt när rutiner väl infinner sig.

Lycka till!

• Yrslan

Man sov inte en hel natt på ett bra tag, rusade runt med den minsta på axeln medan man jagade den äldre. Skitjobbigt men det gick. Inget jag rekommenderar andra att prova på.

Svar på tråden Ni som har pseudotvillingar! Tätt mellan barnen!