Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Mindy3

Kläder utomhus till nyfödd runt maj ?

BF i maj men blir gärna tippsad av dem som ska ha bebis i april el juni med. Ska jag köpa en tunn overall, isf vilket material? eller bara en stickad tröja eller en Jacka ? :/ vill ju inte köpa något i liten storlek som blir för varmt/kallt. Någon som tror eller vet skriv och hjälp mig gärna.

• Svar på tråden Kläder utomhus till nyfödd runt maj ?
  • Hemlighet

Mindy3 skrev 2008-12-22 13:06:52 följande:

BF i maj men blir gärna tippsad av dem som ska ha bebis i april el juni med. Ska jag köpa en tunn overall, isf vilket material? eller bara en stickad tröja eller en Jacka ? :/ vill ju inte köpa något i liten storlek som blir för varmt/kallt. Någon som tror eller vet skriv och hjälp mig gärna.
    Undrar jag med då jag har bf den 16 maj.
    Det kan ju antingen vara kallt eller varmt
  • Imox

jag fick barn den 6 juni, hade köpt en fleec jacka som jag aldrig andvände.
    sattsa på typ colleg tröja tycker jag blir sommaren lika varm 2009 som 08 behövs det inte mer.. sonen hade bara body och tunna byxor och var genomblöt av svett

• Ilonasmamma

´OM det är kallt så räcker det med en tunn fleece/frotte overall..men jag skulle skippa det och istället ha body och sen lite tjockare tröja över..och ta emd en tunna bomulls filt OM det behövs. LÄttar att ta av och på och reglera värmen

bebisen ligger ju skyddad från vind och väder så oftats behöver de inte på sig så mkt...

jag fick barn i juni och köpte en tunn stickad sparkhängsel byxa med tillhörande kofta och mössa...bara koftan och mössan som belv använt några ggr för dottern föddeses juni 06 i värsta värme böljan så hon använde nästan inga kläder alls det va såååå varmt..även för varmt att ha henne liggandes i vagnen då det inte blåste ngt som svalkade heller.

• Sunspot

Vårt första barn är född i början av Maj och vi hade en fleece overall till henne och en bomullsmössa på huvudet och varma tossor om fötterna.
    Kalla dagar hade hon en fleece filt över sig också men annars klarade hon sig bra med vindskyddet på liggdelen till vagnen.

• Virriga familjen

Det beror ju lite på hur bäbis ska vara utomhus? I vagn eller i sjal eller buren i famnen. Ska bäbis ligga nerbäddad i vagnen så behöver nog bara en tjockare tröja utanpå body. Men ska man bära i sjal/sele/famn så kan det ju vara bra med något som är vindtätt.

• mamalo

jag tycker du ska vänta med ytterplagg till dess den lilla är född eller du är närmare och har bättre koll på hur maj blir. Skaffa en tjocktröja/fleecejacka eller nåt och så en filt, det duger i vagnen/babyskyddet tills du kommit hem. Har köpt kläder som aldrig blir använda...

• La Lola

Min dotter är född 2 maj.
    Vi bor i jämtland, det kan ju skilja vädermässigt mellan södra o norra Sverige.

Hon hade en tunn hjälmmössa o en stickad kofta på sig i vagnen från början.
    O så en fleecefilt.
    Det räckte utmärkt!

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • haberg

jag kan tipsa om en jättetunn ulloverall som finns på POP. Ull blir ju inte svettigt om det är varmt, men värmer om det behövs. Dom säljs nu som underställ typ!

• jenny b

ett tips jag alltid har haft i huvudet är det att småbarn har lättare för att höja sin kroppstemperatur än att sänka den...

så jag har alltid tagit lite tunnare kläder ( har 2 vinterbarn & en född i juni) jag har hellre dragit med mig en eller 2 extra filtar...

• SysterJ

Vi hade inte alls tänkt på utekläder till dottern som föddes under Maj månads kallaste vecka och jag trodde helt ärligt att hon skulle frysa ihjäl på väg hem. Vi fick ett set med byxa och jacka köpt på lindex. Jackan var i velour och med ett tunnt foder det finns såna nu med har jag sett. Den var perfekt med en filt i babyskyddet. En tunn hjälm mössa var tillräckligt.

Svar på tråden Kläder utomhus till nyfödd runt maj ?