• Jessica23

Varför drar försäkringskassan så lite skatt?

Varför drar de inte 32 % utan bara 29%?? Kommer jag inte få en väldig rest skatt då??

Vågar ju knappt ta ut nån föräldrarpenning!

• Svar på tråden Varför drar försäkringskassan så lite skatt?
  • snappi81

Du kan ändra den skattesatsen själv, ring och be dom dra 32%. Det gjorde jag då jag inte tänkte chansa på att få restskatt.

Linus 070808 ----- Bf pyret 090721
  • Jessica23

Fast varför drar de så lite då???

• Petronilla

Du kan alltid be dem att dra 32 procent, så gör dem det. Jag får alltid pengar tillbaka på skatten just för att jag bett dem göra ett större avdrag.

• Viggo och pyrets mamma

Har inte det typ att göra med att man dels har lite olika skattesats beroende på hur mycket man tjänar och dels beroende på var man bor?? Har för mig att de har nån sorts genomsnitts skattesats som de går efter....

Jessica23 skrev 2008-12-22 15:05:39 följande:
  • Jessica23

Har aldrig bett dem dra mer å ändå fått tillbaka på skatten..... men jag trodde inte det var så många procent de skilde!

• E81

Jessica23 skrev 2008-12-22 15:05:39 följande:

Det handlar väl om att man hamnar i olika skattetabeller beroende på hur mycket/lite man tjänar? Jag jobbar deltid och min lön kan skilja sig ganska mycket från månad till månad (från 1500 - 5000 kr). Jag har därför bett dem att alltid dra 300 kr extra i skatt från min lön varje månad för att försäkra mig om att inte få restskatt. När jag fick pengar från FP så bad jag dem dra en viss summa extra varje månad också.
  • Jessica23

Ok, hur många procent ska jag be dem dra extra då? Så jag slipper restskatt!

• SallyK

Jag har också lagt till ett extra skatteavdrag för att inte riskera restskatt. Har flera vänner som åkt på ganska stora summor!

• ReRant

Jessica23 skrev 2008-12-22 15:03:30 följande:

Varför drar de inte 32 % utan bara 29%?? Kommer jag inte få en väldig rest skatt då?? Vågar ju knappt ta ut nån föräldrarpenning!
    Jag tror du blandar ihop skattetabell med skattesats. Ligger man i skattetabell 32 (vilket är det vanligaste) så innebär det INTE att de drar 32% i skatt.

Tex tjänar man 20.000/i månaden idag betalar man faktiskt bara 5000 i skatt. Dvs 25%.

Hur mycket får du ut i föräldrapenning?

Här kan du kolla hur mycket de borde dra i skatt om du tillhör skattetabell 32:
    www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef3680002718/skatt_30_32.pdf
  • Bispan

ReRant skrev 2008-12-22 17:50:03 följande:

Jessica23 skrev 2008-12-22 15:03:30 följande:
    Jag tror du blandar ihop skattetabell med skattesats. Ligger man i skattetabell 32 (vilket är det vanligaste) så innebär det INTE att de drar 32% i skatt.Tex tjänar man 20.000/i månaden idag betalar man faktiskt bara 5000 i skatt. Dvs 25%.Hur mycket får du ut i föräldrapenning?Här kan du kolla hur mycket de borde dra i skatt om du tillhör skattetabell 32:www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9...
    Jo, det är sant, så är det när man arbetar och har jobbskatteavdraget. Det gäller inte när man tar ut föräldrapenning.
  • Fru Sveden

ring skatteverket och fråga vilken skattetabell dom går efter i din kommun ev hur mycket skatt ni betalar.

• Jessica23

Aha så försäkringskassan ska inte dra 32 % för det är inget jobb??? Drar de bara 29 % så är ju de klart en mycke bättre föräldrarpenning om jag inte får restskatt då!

• Bispan

Jessica23 skrev 2008-12-23 08:02:22 följande:

Aha så försäkringskassan ska inte dra 32 % för det är inget jobb??? Drar de bara 29 % så är ju de klart en mycke bättre föräldrarpenning om jag inte får restskatt då!
    Det är inte säkert att du inte får restskatt ändå. Gå in och kolla i länkarna andra härinne angett hur mycket skatt du ska betala på din föräldrapenning. ReRant kommenterade att man betalar ungefär 25% i skatt på en månadslön på 20 000 kronor idag. Det var det jag kommenterade, den skatten har man på inkomst av arbete på grund av jobbskatteavdraget. Föräldralediga och pensionärer omfattas inte av den skattelättnaden. Dvs föräldralediga och pensionärer betalar högre skatt.
  • Bispan

på inkomst från föräldrapenning respektive pension.

• bisektris

Som det redan har nämnts i tråden så beror den faktiska skatten man ska betala på flera saker. Jobbskatteavdrag, grundavdrag och egna avdrag påverkar.

Ett exempel.
    Om min man skulle tjäna 400 000 kr nästa år så skulle hans slutliga skatt bli ca 90 000 kr, alltså 22,5 %.
    Detta trots att vi har en skattesats på 31,7 % i vår kommun.
    Den låga slutliga skatten kommer dels av avdrag för räntor på bolån, samt dels på avdrag för resor till och från arbetet.

Mitt tips är att man, om man inte är insatt i hur skattesystemet fungerar, ser till att sätta sig in i det.

• bisektris

Glömde: På skatteverket.se finns ett program för skatteuträkningar som är mycket bra om man vill simulera olika scenarier.

Svar på tråden Varför drar försäkringskassan så lite skatt?