Varför drar försäkringskassan så lite skatt?
Varför drar de inte 32 % utan bara 29%?? Kommer jag inte få en väldig rest skatt då??
Vågar ju knappt ta ut nån föräldrarpenning!
Varför drar de inte 32 % utan bara 29%?? Kommer jag inte få en väldig rest skatt då??
Vågar ju knappt ta ut nån föräldrarpenning!
Du kan ändra den skattesatsen själv, ring och be dom dra 32%. Det gjorde jag då jag inte tänkte chansa på att få restskatt.
Fast varför drar de så lite då???
Du kan alltid be dem att dra 32 procent, så gör dem det. Jag får alltid pengar tillbaka på skatten just för att jag bett dem göra ett större avdrag.
Har inte det typ att göra med att man dels har lite olika skattesats beroende på hur mycket man tjänar och dels beroende på var man bor?? Har för mig att de har nån sorts genomsnitts skattesats som de går efter....
Har aldrig bett dem dra mer å ändå fått tillbaka på skatten..... men jag trodde inte det var så många procent de skilde!
Jessica23 skrev 2008-12-22 15:05:39 följande:
Ok, hur många procent ska jag be dem dra extra då? Så jag slipper restskatt!
De drar fånigt lite på mig också men jag brukar klicka i att de ska dra lite extra när jag anmäler på nätet.
Jag har också lagt till ett extra skatteavdrag för att inte riskera restskatt. Har flera vänner som åkt på ganska stora summor!
Jessica23 skrev 2008-12-22 15:03:30 följande:
ReRant skrev 2008-12-22 17:50:03 följande:
ring skatteverket och fråga vilken skattetabell dom går efter i din kommun ev hur mycket skatt ni betalar.
Aha så försäkringskassan ska inte dra 32 % för det är inget jobb??? Drar de bara 29 % så är ju de klart en mycke bättre föräldrarpenning om jag inte får restskatt då!
Jessica23 skrev 2008-12-23 08:02:22 följande:
på inkomst från föräldrapenning respektive pension.
Som det redan har nämnts i tråden så beror den faktiska skatten man ska betala på flera saker. Jobbskatteavdrag, grundavdrag och egna avdrag påverkar.
Ett exempel.
Om min man skulle tjäna 400 000 kr nästa år så skulle hans slutliga skatt bli ca 90 000 kr, alltså 22,5 %.
Detta trots att vi har en skattesats på 31,7 % i vår kommun.
Den låga slutliga skatten kommer dels av avdrag för räntor på bolån, samt dels på avdrag för resor till och från arbetet.
Mitt tips är att man, om man inte är insatt i hur skattesystemet fungerar, ser till att sätta sig in i det.
Glömde: På skatteverket.se finns ett program för skatteuträkningar som är mycket bra om man vill simulera olika scenarier.