• Tola

Är mögel farligt om det är i sufletten?och hur får man bort det! massa svar tack!!

vi har en vagn som är ganska gammal.. men ack så kär jag blivit i den! lätt och smidig trots att det är en vändbar sittvagn!

vi köpte det för att ha som extravagn nu men nu vill jag ha den "på riktigt"

märkte att det var mögligt i sufletten:( har tvättat ich det luktar ju inte längre men jag är så rädd att leonska bli sjuk eller ngt! kan man kemtvätta eller göra något annar så det försvinner?

annars om det är någon som har en gammal Tetunia (sort vet jag inte) så kan jag görna ta den;)

ni tror inte teutonia har nån gammling kvar på lagret då?

HJÄLP! I´m inlove

• Svar på tråden Är mögel farligt om det är i sufletten?och hur får man bort det! massa svar tack!!
  • Lilja84

mögel är ju inte riktigt bra och det finns typ en miljon olika soters mögel , men eftersom du tvättat den (ska då tvättas minst i 60 grader) så ska den vara ok .

• Tola

bara det att sufletten går ju inte att tvätta i maskin:(

• Lilja84

men tvätta den då med kokhett vatten i handfatet/badkaret tillsammans med tvättmedel förståss och ta en skrubbborste(med handtag så du inte bränner dig)och börja borsta.
    Men det finns ju alltid risk att färgen kan blekna men bättre lite blekt suflett än mögelsuflett.

• Tola

ja alltså vagnen är så charmigt blekt ändå så det är ingen fara! :) o min kära vagn kommer inte våga använda den till leon även om det inte luktar alls längre:(

• Lilja84

men kokande vatten dödar ju bakterierna.
    Se bara till att när sufletten ska torka att den är utvikt(utspänd) så den inte möglar igen

• Tola

ska göra det! men det gör väl inget om fläckarna inte går bort?

alltså nu låter det som en skräpvagn men det inte ju inte mycket mögel alltså!

• Lilja84

nej nej fläckarna spelar ingen roll , det är ju mögletsporerna som ska bort och dom dör då.
    haha .. skräpvagn .. .. det tror jag då inte på ,men sufletten har vid nått tillfället blivit blöt/våt sen så har den dragits ihop och mögelt har fått det mysigt .. sånt som sker .

• Tola

ja precis! då ska jag göra det ikväll!

• Tola

har just läst i en annan tråd att det är inte bra alls även om man försöker få bort det...så vi får väl köpa en annan vagn då.. vi som säljer våran "riktigt" i morron:(

• Lilja84

snacka med en kemtvätt också dom kanske har nått starkt annars som hjälper .. du verkar vara fäst till vagnen och jag tycker du ska försöka behålla in till det sista det är så.

• smilli

klorin ska väl ta bort mögel, men det är ju knappast bra för barnet... går det inte att köpa nya suflett eller det kanske inte går att ta bort den alls? Är inte riktigt påläst på vagnar eftersom jag bara är i v8 än

• Tola

alltås vagnen är ju.. kanske från 90 slutet av 90 talet.. eller kanske kanske börjar av 2000.. tror inte det finns att köpa!

• Tola

har lagt ut en annons på blocket om köpes nu! nu är vi ju vagnlös..vågar inet använda vagnen alls nu ju:(

• Tola

ska bara skriva dne innan jag åker att SJÄLVKLART visste/såg vi inte möglet när vi köpte vagnen!

• smilli

Ibland har man otur bara, och så får man sparka på sig själv för att man inte tänkt på det ena eller andra, så är det nog för alla hoppas ni hittar en toppen vagn nu!

• LisaDelaney

Filmjölk har jag hört ska funka på mögelfläckar, har dock inte provat själv.

Svar på tråden Är mögel farligt om det är i sufletten?och hur får man bort det! massa svar tack!!