• cherlindrea

Trevligt villaområde i Malmö?

Vi tittar på hus, men behöver lite hjälp. Det verkar som om alla fina hus vi hittar (och har råd med) ligger granne med stökiga områden. Vi bodde tidigare i Nydala och vill nu ha lite lugn och ro men ändå bo i Malmö. Går det, och var hittar vi det i sådana fall?

Hur är Bellevuegården, är det ett ok område?

• Svar på tråden Trevligt villaområde i Malmö?
  • Svinto

Har inte funderat på att flytta utanför Malmö ?
    Bara är helt underbart!
    Vi flyttade hit för ca 4 år sedan och skulle aldrig vilja flytta tillbaka till hårda Malmö igen.

• cherlindrea

Gärna! Men jag har inget körkort och måste pendla till jobbet i Danmark, så det ska vara så smidigt som möjligt att ta sig till antingen Svågertorp eller Malmö C. Annars hade jag gärna flyttat till Bunkeflo, Oxie eller Vellinge eller liknande. Tro mig!

Fler förslag?

• Gisse the one and only

Bellevue i såfall Bellevue sjösida är ju kanon.

• cherlindrea

Tack för tips, ge mig gärna fler!

Men hur är Bellevuegården, är det också ok?

Går det buss till Svågertorp från Bara? Jag har försökt hitta en bra busskarta över de gula bussarna på Skånetrafikens hemsida, men misslyckats.

• Gisse the one and only

Bellevuegården är ett bostadsområde med i första hand hyreslägenheter och där skulle jag inte bosätta mig, men det nog bara som jag känner finns säkert ingen grund för mina känslor.

• cherlindrea

Ok, jag tänkte väl det. Några andra områden i Malmö? Villorna verkar ganska dyra i Bellevue (över 3 miljoner).

• Gisse the one and only

Eriksfält, Limhamn, Men det finns ju inga vettiga hus i Malmö som ligger under 2 millar idag. För ca 2 milj får ett 60-tals hus på ca 70 kvm och i renoveringsbehov. Dyrt som fan, rent ut sagt.

• cherlindrea

Nej, men bara det ligger under 3 miljoner är jag glad. Det är hutlöst, men det är ju bara att leka med alla andra som är med på marknaden. Priserna kommer knappast att rasa.

Usch! Läskigt att leta hus. Jag kommer inte från Malmö, så jag har ingen koll på vilka områden som är ok eller inte. Jag vill inte köpa hus i ett stökigt område utan att veta om det. Tack för tipsen, jag ska kika på de områdena!

Fler? (Japp, smådesperat är mitt mellannamn i dag.)

• Svinto

Var inne o kollade skånetrafiken och du får byta en gång från Bara till Svågetorp.
    Hela resan tar 50 min

• cherlindrea

Tack snälla Aima. Det är tyvärr ALLDELES för lång tid. Jag behöver max. 20-25 minuter till Svågertorp, det är lång resa på andra sidan bron också. Kanske jag ska bo kvar i lägenhet. Nåja, vi letar vidare!

• Kicka

Ett tips! Kolla in friluftsstaden som ligger på Fridhem och Bellevue sjösida / Västervång. Det är arkitektritade radhus på ca 110-120 kv med källare. Uppvuxet område mycket nära stranden. Lugnt läge. Husen är inte gigantiska och det är bara en liten täppa utanför, men de är väldigt populära och snygga i mitt tycke och kostar ca 2,5 milj. En nackdel är att det är en slags bostadsrättsförening så man betalar en månadsavgift. Men läget är fantastiskt bra!

• Kicka

...och såvitt jag vet går det stadsbuss direkt utan byte till Svågertorp härifrån!

• cherlindrea

Bra idé, men för att vara knepig... vi vill ha en villa eller kedjehus. Vi bor i bostadsrättsförening nu och avgiften kostar en hel del, samt jag vill helst inte dela vägg med en granne.

• Kicka

Jag förstår precis din tanke. Jag bor själv i fristående litet hus i samma område och jag vill helst inte heller dela vägg med granne. Men hade vi inte hittat det huset vi bor i nu så hade jag gärna bott i ett av dessa eftersom området trots allt är fantastiskt (500 m til stranden och morgonbad, 10 min cykelväg till centrum, fina barnvagnspromenader längs Ribban, lummig miljö)

Jag vill ju inte tjata men kolla in området!

Ett annat trevligt område är Klagshamn. Tyvärr bygger de så mycket nytt där så resten av infrastrukturen hänger inte med ( som dagis, skolor, matvaruaffärer), å andra sidan finns det många hus på gång där. Det är ju nära bron och havet men lite längre till Malmö centrum

Lycka till!

• cherlindrea

Jag ska titta. Tack för tipsen! Klagshamn låter som en bra idé, ska kika på det också.

• Rose77

Har du kollat något på Kulladal? Vi letar själv för fullt... inte det lättaste ska jag säga. Har kollat endel på Djupadal.. men det är så himla dyrt, runt 2,5-3 och då är det renoveringsobjekt.

Svar på tråden Trevligt villaområde i Malmö?