• Mysis

Skulle ni välja ett annat företagsnamn om webbadressen .se och .com var upptagna, när ni skulle starta ett företag?

Hej!

Hur viktigt är det egentligen att ha webadressen .se eller .com när man startar ett företag där man vill ha en hemsida att visa upp sina produkter på.

Funkar det med .nu, om företagsnamnet redan är taget som webbadress på .se. Känns lite som att spela i B-laget att få .nu eller .org osv.

Är jag helt ute och cyklar.
    Tänker tex på om den andra personen som heter likadant med .se ev kommer att ha samma affärside och sälja liknande saker, då får ju den personen kanske mina kunder för att den har .se som alla först söker på.

Tacksam för svar!

Kram Mysis

• Svar på tråden Skulle ni välja ett annat företagsnamn om webbadressen .se och .com var upptagna, när ni skulle starta ett företag?
  • car
    Mysis skrev 2008-12-22 19:14:28 följande:
    Hej!Hur viktigt är det egentligen att ha webadressen .se eller .com när man startar ett företag där man vill ha en hemsida att visa upp sina produkter på.Funkar det med .nu, om företagsnamnet redan är taget som webbadress på .se. Känns lite som att spela i B-laget att få .nu eller .org osv.Är jag helt ute och cyklar.Tänker tex på om den andra personen som heter likadant med .se ev kommer att ha samma affärside och sälja liknande saker, då får ju den personen kanske mina kunder för att den har .se som alla först söker på.Tacksam för svar!Kram Mysis
    när jag valde företagsnamn så tittade jag först på om det jag tänkt var upptaget.

Mitt första val fanns i tyskland - alltså med en helt annan betydelse, och en annan ändelse, men trots det så valde jag att väja ett annat namn. Om någon söker på mitt företagsnamn vill jag ju att jag ska komma upp först
  • hejlis

jag skulle inte välja ett som var upptaget. tvärtom skulle jag faktiskt registrera mit företag på samtliga vanliga "ändelser" (.se, .com, .nu) just bara för att försäkra mig om att få vara ensam om det namnet.

• ladyrosenfjoll

Generellt vill jag säga att adressen är sekundär.
    En com-adress aktar jag mig för då oerhört mycket skräp kommer just från com-adresser, därvid skiljer sig inte com från nu eller org.

Att ha en liknande adress men med en annan toppdomän har sina nackdelar, bla att det ger ett mindre seriöst intryck. Och det du är inne på med konkurrens ock så.

Jag brukar råda till att regga de vanligaste toppdomänerna samtidigt för att slippa detta problem med andra.

Kort sagt, om jag vore som du skulle jag tänka om och komma på en annan adress.

• Mysis

Tack snälla car, hejlis och ladyrosenfjoll! Vad intressant att få höra olika åsikter om detta.

Är ni fler därute som vill komma med era tips och råd?

• ladyrosenfjoll

Nä. Bara att jag blev ohemult nyfiken på vad det är du ska starta upp.

• Boudicea

Maken använder en förkortning, företaget heter addict men han reggade adct.se och det funkar bra, de allra flesta kommer ihåg vad företaget heter men inte hur det stavas så det går lätt att skriva adressen ändå :) Jag har en dröm om att någon gång i framtiden ha en webbshop med barnkläder, det verkar spännande och roligt. Vad ska du göra? :)

• Boudicea

Oj, det var inte meningen att göra en länk. Men det finns ändå ingenting på den sidan ännu :)

• V 77

Bästa är att ha enhetligt tror jag. Att börja med bolagsverket och kolla om det namnet du tänkt dig skulle kunna gå att använda är en bra idé. Sen ska det ju helst vara lite orginellt, för att de ska finnas ledigt med, under .com .nu .se och kanske även .net .org etc...

• marcink

jag skulle helt klart välja ett nytt, eftersom en bra webadress är a och o om man ska profilera sig på nätet.

• Mysis

Jag vill starta eget inom heminredning ifall någon undrar och det var det ju några som gjorde...

• Missimo84

Jag skulle nog byta namn. Hehe, har faktiskt hänt för inte så länge sedan, vi ville döpa vår förening till Nova, men det var självklart upptaget. Novahuset var det inte

• ladyrosenfjoll

Spännande.
    Det råder olika bud och tyckanden huruvida adressen är viktig eller inte men jag tror sammanfattningsvis att alla är överens om att du bör ta ett eget ledigt och gärna samtidigt regga de vanligaste toppdomänerna.

Återkom gärna med fler frågor/funderingar när du kommit längre fram i planerna.
    Lycka till!

Mysis skrev 2008-12-25 16:19:40 följande:
    Jag vill starta eget inom heminredning ifall någon undrar och det var det ju några som gjorde...
  • Tant Green

Jag skulle bytt namn för att få en bra .se-adress. Det var mitt viktigaste kriterium när jag valde företagsnamn, att det blev en bra se-adress

• Angelven

Jag skulle avgjort se till att ha kontroll över namnet på internet.

Hur det kan gå och som exempel på att INGEN kan bestämma över någon som
    har ett domännamn går att se ett fantastiskt bra exempel på om ni går
    in på vita husets hemsida - alltså White House i USA...

www.whitehouse.com var INGEN höjdare om man inte ville ha lite hårdporr för några år sedan... Numera är det en bloggsida med fristående politiksnack. (Här är en artikel om just det: news.cnet.com/2100-1023-202985.html )

http//www.whitehouse.gov är däremot rätt

• Mysis

Tycker ni att man kan ha ett företagsnamn och en helt annan webbadress?

Kan man ha ett företagsnamn och en liknande webbadress? Eller krånglar man bara till det då?

Är det viktigt att man i företagsnamnet kan förstå vad det är företaget gör?

I mitt fall har jag kommit på ett företagsnamn som jag gillar skarpt med där .se och .com är tagna.
    Jag kommer inte att "synas" där butiken ligger iom att den kommer att vara hemma hos oss.

Är det då viktigt att ta en webbadress som ger många träffar på just i mitt fall då heminredning?

• marcink

mysis: enda godtagbara lösningen som inte är FÖRETAGSNAMN.se (eller .com eller .nu) är isf att ha en domän som är beskrivande för verksamheten. exempel är att företaget heter mysis ab och hemsidan HEMINREDNING.COM eller så. men då krävs annan marknadsföring också, förstås.

• Angelven

Nej Mysis - jag måste hålla med marcink - din .com eller .se (gärna bägge) måste vara företagsnamnet.

Tänk på att företagsnamn är registrerade - om de du funderar på redan finns som .com eller .se så är det antagligen redan tagna namn och då får du inte förbi ditt namnförslag förbi PRV när du registrerar företaget.

Svar på tråden Skulle ni välja ett annat företagsnamn om webbadressen .se och .com var upptagna, när ni skulle starta ett företag?