• Anonym (hängis)

Amma med hängbröst??

Hej hej! jag är gravid med första barnet och när han tittar ut så vill jag väldigt gärna amma det första halvåret.

till saken hör att jag har så väldans stora och hängiga bröst att bröstvårtorna tittar nedåt! hur ska ungen kunna ta tag då? jag har läst att man inte ska hålla i själva bröstet när man ska amma, utan "föra barnet till bröstet". Detta är ju omöjligt med bröst som ser ut som mina!

jag kan ju inte vara den enda som har hängbröst och vill amma? har ni något tips?

• Svar på tråden Amma med hängbröst??
  • Oj hoppsan

Det går utmärkt! Barnet kan du ligga "under" och du kan lägga en rullad handduk eller något under bröstet när det är dags för mat

• Anonym

Jag har själv 100 G o ja dom e ganska tunga, men hade ett skit bra tips.

Rulla en blöja o lägg under bröstet så vilar bröstet precis lagom o bekvämt

• L2K

Det funkar superbra att amma iaf!!!

Säg till både din bm och på förlossningen/BB att du funderar över detta så kommer du få en massa tips och råd.

Man hittar en ställning som fungerar. Jag lovar!

Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och Emilia -07
  • SIN74

JAg har hjälpt till och hållt i brösten när barnet ska komma igång vid amningsstunderna och det har fungerat superbra. Klart att du kan "rikta upp det hela lite. Du ska se att ditt barn blir expert på att få tag på just dina bröst. Grattis till bebben!

• Anonym (hängis)

oj! vilka snabba svar! tack! jag har grunnat på detta ett tag nu, men det där med blöja/handduk under bröstet låter ju klokt!

• SIN74

Jag rekommenderar handduk, för läcker det lite tar handduken upp det.

• L2K
    Anonym (hängis) skrev 2008-12-22 19:57:35 följande:
    oj! vilka snabba svar! tack! jag har grunnat på detta ett tag nu, men det där med blöja/handduk under bröstet låter ju klokt!
    Första och andra barnet använde jag handduk rullad under men med tredje fick vi in tekniken utan. Jag hade en bh som hjälpte till lite ist för en handduk.
    Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och Emilia -07
  • Anonym (;-))

då du är hemma så kan du ju ligga på sidan då du ammar.

• Marma

Vet inte tycker de får ett bra tag även fast de pekar neråt...ska inte ge några tips direkt då jag faktiskt var sån som låg o ammade till 80% resten av tiden lyckades ungen o jag lösa det...

• Anonym

Mina bröst är precis likadana. Jag la mina barn i knät, ena benet böjt upp på det andra, som halv skräddare typ fast sittandes i en soffa el dyligt. Sen la jag barnen tillrätta och de åt. Inga problem. De blev dessutom lite mer "pigga" fulla med mjälk som de var och hängde inte så mycket ner som jag trott de skulle göra.

• Anonym (Häng)

Vad roligt att höra så många tips=) satt och funderade på hur jag gjorde fast de bara va några månader sen.. men jag hade en jätte bra BH som höll upp bröstet lite=) så de gick bra men där imot höll jag lite i bröstet då jag tyckte att bröstet låg över näsan på min son..=)!

Skönt att höra att man inte är den enda men brösten neråt=)

• Anonym

Låter precis som jag! Jag kunde sitta och amma men fick hela tiden lyfta bröstet. Jag låg mest och ammade, det funkade väldigt bra! Ett problem var ju att det gick inte att amma diskret under nån liten sjal direkt, så jag ammade aldrig offentligt.

• Lorelei

Mina 2 är visserligen inte större än C-Dkupa men hängiga likt förbaskat Och det har gått bra att amma ändå. Beroende på var jag sitter så gör jag lite olika. Har amningskudde när jag är hemma, sitter med benen i kors, rak i ryggen och barnet liggande på kudden "under", fungerar superbra! Har jag inte kudden och sitter och ammar så brukar jag stötta upp bröstet lite med motsatta handen. Kunde och kan faktisk tom amma i sjal/bärsele med bra kläder (amningströja och gärna bh med lite fyllning som stöttar upp bröstet, behöver ju inte alltid vara smidigare med amningsbh!)

Svar på tråden Amma med hängbröst??