• Anonym (Undrande)

blöja som straff?

Jag vill vara anonym för det här är jättekänsligt för det handlar om min kille och hans två barn och hans ex. Dom är 11 och 13, kille och tjej. Killen är sängvätare och har blöja på natten fortfarande och det utnyttjar storasystern ibland när hon vill vara taskig.

Nu hade hon tydligen berättat det för några kompisar som kommenterat det för brorsan och exet blev tokig. Så nu ringde tjejen till sin pappa och berättade att hon också var tvungen att ha nattblöja som straff för att hon skvallrat. Snacka förödmjukande. Okej för att det var dumt av henne att berätta men hon var jätteledsen och skämde som sjutton. Min man ringde upp sitt ex och talade om vad han tyckte men hon menade att det var rätt åt henne och att det var ett "bebisbeteende" att hållapå att reta brorsan.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden blöja som straff?
  • skånetös i väst

Det var jättetaskigt gjort att systern att skvallra. Hon måste fattat att han blir retad. Jag vet dock inte vad jag egentligen tycker om straffet. Men hon måste ju få konsekvenser när hon beter sig fel. Kanske är det ändå bra att lära henne hur det känns att ha blöja mot sin vilja.

• Anonym (Sängvätare)

Inte är det roligt att bli "skvallrad på". Men jag förstår att hon skäms. Och jag vet inte om blöja är ett bra straff precis.

• Luna73

Håller med skånetös i väst. Många tjejer i den åldern kan vara jättetaskiga och tyvärr verkar det ända botemedlet mot sådant beteende vara att de får smaka på sin egen medicin. Förödmjukande, jovisst, men brorsan kanske får dras med en massa häckel och gliringar i många år framöver, bara för att syrran vill visa sig lite tuff och inte tänker innan hon öppnar munnen. Hon är ju ändå så pass stor att hon borde begripa att grabben inte har blöja för att han vill. Killen börjar ju också närma sig en känslig ålder.
    Sen skall man väl inte dra till sådana grova bestraffningar varje gång, om det nu skulle hända igen, men det blir kanske en tankeställare för henne.

• LindaBjorklund

Ingenting blir bättre av att man blir straffad på det viset, är min åsikt. I den åldern som barnen är händer sådana saker som systern gjorde. Självklart ska hon få veta att det inte är ok att göra på det viset, men ärligt talat så tror jag att hon vet det ändå. Straff lönar sig inte när det handlar om barnuppfostran, inte straff som detta iallafall. Jag har faktiskt inte något konkret förslag på hur man skulle gjort istället. Min familj skulle nog ha satt oss ned och pratat om det för att alla skulle förstå hur "dumt" det var, och självklart ska systern ge brodern en ursäkt.
    Ha det så bra!

• Kriya

Om mamman håller på och kränker barnen på det viset till vardags, är det ju inte konstigt om sonen kanske sängväter av psykiska skäl. Blöjtvång för en 13-åring, tycker jag är ett fysisk och psykiskt nedvärderande trakasseri som är helt respektlöst och mentalt skadligt.

Lämpligare konsekvenser hade varit att exempelvis ge hennes månadspeng till brorsan, låta någon aktivitet hon vill göra bli inställd etc.

• Anonym (Undrande)

TS här. Jag kan kanske förstå varför hon gjorde det i och för sig men jag tyckte det lät så fruktansvärt grymt när hon ringde och grät. För en trettonåring som vill vara stor måste det kännas hemskt att få ha blöja tänkte jag. Men hon har ju inte varit så empatisk med sin bror precis.

Men jag skulle aldrig kunna komma på ett sånt straff.

• sannamamma

Men ibland kanske man inte alltid är så eftertänksam när man ger straff. Det var en tuff konsekvens men inte alldeles för tuff. Hon fick smaka lite egen medicin helt enkelt. Det vore väl skillnad om hon skickades ut på stan i blöja eller så. Det var väl bara på natten?

• Tingeling13

Jag skulle ALDRIG låta min 11 åriga son ha blöja oavsett om han var sängvätare det finns andra hjälpmedel.

Herre gud det är klart att han blir retad, 11 år och blöja.
    Stackars pojke det är verkligen inte lätt för honom desto större anledning av föräldrarna att vara OTROLIGT diskreta även mot syskonen.

Det finns skyddsplast att trä över madrassen, draglakan över underlakanet och det är bara att tvätta sängkläderna varje dag om det behövs, inte ska han behöva BLÖJA.

• tulipanrosen

Tingeling har rätt!!!! Gör vad du kan för att få killen att sluta ha blöja. Vår kille på 6år väter ibland han med, men vi skulle ALDRIG ha blöja på honom. Och han är endå bara 6
    Gör vad du kan , låt honon slippa hema hos er i alla fall.

• Dolphine

Jag håller med tulipanrosen och Tingeling13 - bort med blöjan, hur ska han någonsin bli fri från sängvätandet annars. Har någon utrett? BUP eller liknande? Annars är det kanske på tiden.

Straffet mot systern tycker jag är fruktansvärt. Syskon har alltid, och kommer alltid att retas med varandra ibland och trampa på ömma tår. En 13-åring kan vara obetänksam och hon har säkert ångrat detta bittert och skulle så ha gjort även utan detta straff. Moderns straff mot henne är, tycker jag, ett övergrepp och ett gränsöverskridande som inte kan ursäktas när det utförs av en vuxen person.

Svar på tråden blöja som straff?