• Kebnekaisa

Hur hanterar man lumpigt, snuskigt folk (ibland "fula gubbar"?)som bjuder barnet på godis, då barnet tycker det är "rena julafton" att få godis?

Innan jag fått barn så förstod jag inte riktigt att barn "kunde gå på" det där med godis, och "falla"för det, när en främmande ("fuling" ibland?), kommer och bjuder ("Är det så märkvärdigt med litet godis?" -tänkte jag.
    Men nu förstår jag mer.
    I och med att, mitt barn iallafall, får godis så pass sällan (på lördagar), så är det "rena julafton" för henne. Hon blir överlycklig, då hon får godis.

Nu när hon är liten är man ju "med henne", när sånt här inträffar. Det har inträffat på T-banan att någon "riktig slusk" har velat bjuda på godis.
    (Av flera synpunkter tackar man ju "Nej!" då, naturligtvis. Dels får hon ju inte äta godis "hur som helst", dels äter hon mest choklad och sånt (inte massa plock-godis gele,lakrits och skum och sånt) och dels vill man ju inte ta emot något av främmande sådär (speciellt inte "sluskar").

Hur hanterar man det då barnet blir äldre (är inte säker på att hon kan "stå emot frestelsen", då det är "SÅNT KALAS" att få godis, även om det är en "främmande" person som bjuder) och om man är oroad, att det skulle kunna vara en "otillräknelig" person, som i så fall "lockar med sig" barnet?????

(själv har man ju "råkat ut" för ett otal "blottare" och "slemmiga gubbar" i sin uppväxt, Men det man är oroad för är väl "än värre" sortens människor!).

Hoppas ni förstår hur jag menar???

Hur hanterar man "fula gubbar" som lockar" med godis, då barnet är så "överförtjust" i godis, eftersom man som "restriktiv-med-socker"-förälder, inte ger henne så "mycket sånt"? (Man vill ju inte gärna börja "ge henne mer" godis, bara för att hon inte ska tycka det är så märkvärdigt, heller. Då man vill fortsätta vara restriktiv med "sånt".)

• Svar på tråden Hur hanterar man lumpigt, snuskigt folk (ibland "fula gubbar"?)som bjuder barnet på godis, då barnet tycker det är "rena julafton" att få godis?
  • Junija

Vi kommer lära vår dotter att _aldrig_någonsin_ ta emot godis, pengar etc av personer hon inte känner. Det spelar ingen roll om personen ifråga har rent mjöl i påsen, alltför många har det INTE!! Det räcker med att det finns EN person med farliga avsikter, så är det en för mycket i samhället.

Om någon erbjuder vår dotter godis, så har jag och min dotters pappa kommit överens om att vi kommer tala om för personen att h*n faktiskt måste fråga föräldern först, sen talar vi om för barnet att vi tar _aldrig_ emot godis från personer vi inte känner.
    Det är möjligt att det kan låta otrevligt, men när det finns "fula gubbar" så tar vi det säkra före det osäkra.

• vilsen

Tror på min mammas variant där (om än inte i alla andra fall). Var stenhård! Man får inte äta godis annat än på lördagar, när det är barnkalas eller julafton/nyårsafton.

Lite OT så älskade vi godis och vi fick äta hur mycket godis vi ville EN dag på året, nämligen på nyårsafton. Första gången köpte mamma och pappa en jätteskål med godis och jag åt tills jag var lätt grön i ansiktet och konstaterade sedan att "Nu orkar jag nog inte äta mera." Inte så dumt faktiskt och en tradition som har levt kvar. Att ha godisskål alltså, numera vet jag mina gränser

• Norahs mamma

Jag fick lära mig när jag var mini-liten att ALDRIG ta emot nånting av nån okänd...
    Mamma sa oxå att alrdig följa med nån...
    "Det finns dem som luras å säger att jag eller pappa har hamnat på sjukhus tex, men tro inte på dem om det är en okänd!!" minns jag att mamma sa en gång...

• Norahs mamma

Vilsen:
    Bra idé... ska jag oxå ha med Norah sen.... Första nyårsafton kommer bli rolig...

• Junija

Norahs mamma:

Så kommer vi lära våra barn också. Tyvärr så måste man när samhället ser ut som det gör

• Ariel

Jag tycker att man kan vara ärlig mot sitt barn och ibland kanske till och med skrämmas lite vad som kan hända (på ett bra sätt alltså) Tyvärr är inte livet så fint och man blir ju lite själv skrämd över det som har hänt barn nu på senaste!
    Jag tycker att det är lite obehagligt oxå när personer kommer fram till barnen och kanske lite för nära fast man själv som mamma är med.

Mitt tips var ärlig det vinner du på!

Hälsningar från ariel

• Veladis

Viktiga frågor...

Jag har väldigt svårt att ta det där att folk, även bekanta, vill ha saker, som pussar och kramar i gengäld när de ger bort saker, apropå det som diskuteras ovan. De behöver absolut inte mena något illa, men det blir ändå fel...
    "Nu när du fått en så fin present av farbror Anton, då får du allt ge mig en puss"
    Tycker att barnet ska krama spontant, om han/hon vill! Annars räcker det med att säga tack, tycker jag. Det ger annars fel signaler!

Häromveckan var vi inne i en affär, och butiksbiträdet, en jätterar dam ville ge Vilya en badanka. Vilya blev glad, men så sa tanten "Ja, men då vill jag ha en kram!" Vilya tittade tvekande på mig, damen tittade uppfordrande på mig, som att jag skulle säga åt Vilya att ge henen en kram. "Nä, då får det vara, hon vill inte" sa jag, tog Vilya i handen och gick...

• Wilmas mamma

Jag tycker att man kan säga att man inte vill ha. Tex att vi lär våran dotter/son att inte ta emot saker, godis eller vad det nu är, från främmande människor! Det är ju otroligt viktigt!

• Teskedsmamman

Var det någon som såg dokumentären som Oprah Winfrey gjorde?!?!?

Där mammor som uppfostrat sina barn till att ALDRIG prata, ta kontakt med eller ta godis från främmande blev intervjuade och under tiden fick man se en medarbetare till OW övertyga barnen om att komma med dem på ett eller annat sätt... De lockade med godis att deras hund var borta och att de behövde hjälp att leta osv...

Rent krasst tror jag ALDRIG man kan lära ett barn - under säg 8 år - att motstå godis och INTE följa med!!! Större barn förstår resonemanget till varför de ska gå därifrån, det gör inte små barn, där godiset visas där tar hjärnaktiviteten slut... Visst finns det ett fåtal barn som lär sig detta men låååångt ifrån alla!!!

Nepp, jag tror att uppfostran enligt ovan SAMT att man ändå måste ha koll på dem jämt är det bästa man kan göra!!

• Qetesh

Är det nåt min mamma sagt ofta och som verkligen satte sig så var det ta ALDIG emot nåt från främlingar, gå aldrig in hos nån du inte känner och sätt dig sldrig i nåns bil.
    Hon berättade också sakligt utan en massa onödiga detaler om allt som kunde hända_tex misshandel, våldtäkter, kidnappning osv osv.
    Jag var inte rädd pga detta men jag var lagom försiktig runt folk jag inte kända...
    Så kommer jag oxå göra!

• Kebnekaisa

TeaSpoone:
    "Rent krasst tror jag ALDRIG man kan lära ett barn - under säg 8 år - att motstå godis och INTE följa med!!! Större barn förstår resonemanget till varför de ska gå därifrån, det gör inte små barn, där godiset visas där tar hjärnaktiviteten slut..."

Vad jag befarade!
    Så då är det väl, att ha "koll" på dem upp till de är 8:a år.
    Samt menar du trots allt att man ska FÖRSÖKA predika (trots att du säger att man inte kan "lära" de små)?

• Titti och mini

En sak en smart kvinna sa nånstans var att:

Lär inte barnet att det inte får följa med nån främmande - för de flesta våldtäkter, övergrepp m.m. begås av ngn barnet känner!!! Lär istället barnet att det ALDRIG får gå nånstans utan att tala om det för mamma/pappa/dagis eller liknande vart det går först

Kanske ngt OT, m det var så bra sagt att jag ville sprida det

• Katharina

Titti o mini

Mycket bra sagt av henne

• AnnaZ

Intressant tråd. Tack för flera bra inlägg!

Lite OT:
    Jag hade problem med en grannfru - en ensam sjukpensionär - som _gärna_ bjöd min son på godis, kakor, glass och saft. Hon kunde ropa på honom då han lekte ute och både han och jag hade svårt att stå emot. Han för att han gillar kakor! Och jag för att jag vet vilken glädje det är för henne att få bjuda honom...
    Jag löste problemet genom att bära dit ett paket HavreFras (som Josef gillar också) och berättade att "Kakor förstör hans aptit men du får gärna bjuda honom HavreFras." Och alla blev nöjda.

• Kebnekaisa

Min sambo engagerade sig faktiskt också i den här frågan (då jag visat min trådstart), och väntade intresserat på era svar, då han tyckte det VAR SVÅRT. Men han verkade ändå tro på detta att FÖRSÖKA PREDIKA trots allt! Man måste vara ENVIS!!!

• Kebnekaisa

Måste tacka jag också!

• Kebnekaisa

Det här med att vi kommer in på, att få godis från andra, då man själv är restriktiv, Det är visserligen en intressant fråga, MEN det VAR INTE det som var DEN STORA FRÅGAN här (i denna tråd!), Utan just detta, ATT "otillräkneliga främlingar" skall på det sättet "locka" barnet. DET var min STORA frågeställning här!!!!

• AnnaZ

Kebnekaisa: Ja men DEN frågeställningen hjälper det inte att du tar till VERSALER för att belysa för det är en TUNGVIKTARFRÅGESTÄLLNING!! (*ler*)

Jag såg det avsnitt av Oprah Show TeaSpoon nämner och det var inget skoj. Väldigt duktiga, lydiga artiga barn som hade blivit ilärda och itjatade att man inte får följa med främlingar. Men det hjälpte inte. De följde med ändå. Deras stackars mammor blev alldeles chockade för de kunde aldrig tro att det var SÅ lätt att få barnen att följa med. Men så var det.
    www.oprah.com/tows/pastshows/tows_2002/tows_past_20020919_c.jhtml
    www.oprah.com/living/safety/yourfamily/liv_safefam_main.jhtml

Fler länkar:
    www.escapeschool.com/abduction/index.shtml
    www.escapeschool.com/abduction/tips1.shtml

www.childlures.com/parents/tips.asp

Jag följer tråden med intresse.

• Kebnekaisa

Näe, är det så? Vad ledsen och oroad jag blir.
    Alltså tom barn som tom är "bortskämda" med godis, tycker det är tillräckligt lockande (med godis) så de följer med en främling.
    Jag som tänkte att man kanske "kunde köra med": "Om det kommer en främling och erbjuder godis, ta inte emot det. Du kan få samma typ av godis hemma!"
    men men, då kanske inte det heller funkar....

• Teskedsmamman

Kebnekaisa: Där håller jag med dig, bara för att de kanske inte begriper varför man säger "inte ta godis från någon du känner" (osv) så kommer de göra det en dag och inse att de fått höra det hela sitt liv! *tumme upp*

Jag började redan propagera med sonen från första början att man inte slåss, bits, sparkas osv... just för att han ska få höra det hela livet och att jag inte har börjat "uppfostra" vid en särskild ålder utan att jag har gjort det hela hans liv...

Som sagt, jag tror aldrig det SKADAR att lära dem en sak från början... men man ska inte FÖRUTSÄTTA att de har fattat vad man säger och framför allt inte GÖR som man säger...

Svar på tråden Hur hanterar man lumpigt, snuskigt folk (ibland "fula gubbar"?)som bjuder barnet på godis, då barnet tycker det är "rena julafton" att få godis?