• catsss

Guldfisk?

Ok, det är så här att jag har köpt guldfiskar till min familj i julklapp. Jag har dom i en skål och nu på senaste dagarna har dom liksom fått jätte grumligt vatten, men då ena fisken va skit fet när ja köpte den undrar jag då om hon är på väg att lägga ägg..

Så jag vågar inte byta vattnet ifall ja skulle spola bort alla äggen.. men också hur vanligt är det att ens guldfisk får ungar??

Tacksam för alla svar

• Svar på tråden Guldfisk?
  • Pumbaalina

Byt lite av vattnet varje dag, så att de får rent och syrerikt vatten. Det är inte alltid så lätt att hålla fiskar i skål, akvarium är lättare att få balans i.

• catsss

jag böt vatten igår men bara halva. men det är fortfarande grumligt.. Jag byter en tredjedel vatten varje dag för just syret till firrarna. :)

Men nu vill jag byta allt och tvätta stenarna ordentligt också, men är rädd om hon har lagt ägg.. vill ha bebisar :D

• Pumbaalina

Men du ser nog om hon lagt rom. Kolla på grus och växter. Det är inte så vanligt att de får yngel i akvarium, har jag hört, men om hon redan var tjock så måste hon ju lägga rommen nån gång

• Pumbaalina

Förresten, är det guldfisk eller slöjstjärt du har?

• Barbabok

Fiskar får inte hållas i mindre än 40L så hoppas det är en stor skål. (för yngel kanske det funkar ett litet tag)
    Vatten bör bytas varje dag, runt hälften.
    Guldfiskar blir jättestora (runt 30cm i akvarium, större i damm) så de beräknas behöva minst 250L som vuxna.
    Läs mer här

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54&SOK=1

Jag är med parvel
  • catsss

Hmmm, jag vet inte om detär guldfisk eller slöjdstjärt? vad är det för skillnad? Jag har köpt fiskarna i usa antar att det inte har samma namn på akvariet när man köper dom :D

• Vofflis

Grumligt vatten kan bero på nitratförgiftning i vattnet, ta ett vattenprov och kolla detta. Tyvärr är det väldigt svårt att få en ekologisk balans i skålar.

• hejentjej

är det ok att rengöra allt ? blir det inte för rent då? alltså att tvätta av alla stenar och allt?

• catsss

Vofflis skrev 2008-12-24 22:53:01 följande:

Grumligt vatten kan bero på nitratförgiftning i vattnet, ta ett vattenprov och kolla detta. Tyvärr är det väldigt svårt att få en ekologisk balans i skålar.
    Jag tvättade allt, stenar växer och skålen bytt vatten ett par gånger och nu är det inte grumligt lägre :D

Men var är nitratförgifting? vad beror det på och vad är det?

tack :D
Svar på tråden Guldfisk?