• Anonym (klifia)

Klåda i rumpan - hemorrojder????

Är gravid och har fått sådan irriterande klåda i rumpan, runt analöppningen.
    Kan det vara hemorrojder? Vad gör man åt det?
    Tycker inte att jag varit särskilt trög i magen, ibland är jag det men ibland är det tvärt om.
    Är man extra känslig för trög mage när man är gravid?

• Svar på tråden Klåda i rumpan - hemorrojder????
  • Anonym

Du har inte åkt på mask då? Är det värst på kvällen/natten.

• Anonym

jag är i vecka 22 och är väldigt trög i magen om vart annat...äter nu katrinplommon varje dag =)

inte för att låta äckligt men har du torkat riktigt ordentligt..för om det finns lite kvar kan det oxå klia lite..

• idisb

det finns ju vanlig analklåda, finns medel på apoteket. ha ni inte sett reklamen som går på 3an jämt

• Anonym (... -...)

Kan vara analsprickor (ganska vanligt)
    Man får ju tunnare slemhinnor, kan bero på det oxå..

• Gurkan

Om det kliar när som på dygnet kan det vara hemorrojder, det kan också vara sprickor runt analöppningen som kan komma av att avföringen är för fast eller för lös för ofta.
    Blöder du (ljusrött brukar sånt blod vara)det räcker med några droppar!
    I så fall kan du prova med xyloproct som är en salva som finns receptfritt på apoteket.

Men kliar det mest på kvällar och nätter så lutar det mer åt mask i magen!

• Anonym (klifia)

Det kliar mest på dagarna. Hade mask när jag var liten och det är inte sån klåda.
    Kliar mest efter att jag varit och gjort nr 2. Då kan jag bli tokig. Kliar med papperet och då blöder det lite.

• Anonym

Anonym (klifia) skrev 2008-12-23 09:50:50 följande:

Det kliar mest på dagarna. Hade mask när jag var liten och det är inte sån klåda. Kliar mest efter att jag varit och gjort nr 2. Då kan jag bli tokig. Kliar med papperet och då blöder det lite.
    för mig räcker det att jag blöter toapappret litegrann och torkar med..och torkar sedan torrt..har man lite sprickor kan det lätt bli kvar lite i dom och då kliar det naturligtvis..
  • Samson Biceps

kondomen kanske e kvar där i gruvan?

• Anonym

Hade exakt samma runt v 20 i graviditeten. Min mage var absolut inte förstoppad eller något sådant. Det blev så ändå. De recptfria medlen som finns på Apoteket hjälpte. 2-3 veckor tog det för mig med idogt smörjande. Det har inte kommit tillbaka ännu, och nu är det snart dags att föda.

• Anonym (klifia)

Samson Biceps - moget inlägg

Svar på tråden Klåda i rumpan - hemorrojder????