• Kenzie

Revbensspjäll, hur gör ni?

Det är dags att fixa revbensspjällen till julbordet idag. Jag tänkte först koka dom i buljong för att därefter glasera och grilla i ugn. Jag brukar bara tillaga tunna revbensspjäll men hur gör jag för att få bästa resultat med tjocka? Hur undviker man att dom blir torra/sega?

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • Svar på tråden Revbensspjäll, hur gör ni?
  • VulgusProfanum

Jag brukar precis som du koka dem i buljong. Kokar dom möra och sedan grillas de en kort stund bara så att de får färg

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • a mor

Smör, salt å vitpeppar å sen skjuts in i ugnen. Pensla med skyn i bland så blir det bra.

• Lincon

Brukar göra en glazyr med honung, penslar dem och så in i ugnen. Vänder dem efter ca halva tiden och penslar på med sky några gånger.

• Lincon

Jag brukar köpa tjocka, ett tips är att inte ha så hög värme (bäst är ca 120 grader C) men det tar ju ganska lång tid. Men då blir de riktigt saftiga!!

• HNA

min svärmors sätt att tillaga revbenspjäll är att först steka dom fint i en stekpanna och sen efterkoka dom på spisen i ca 1 1/2- 2 tim. i en större gryta med lite olja eller smör och  lite vatten  i, ca 3dl, häll i vatten i stekpanna efter stekningen, där sitter ju det bästa smaken, låt det koka och sen in i grytan. men eftersom att vatten försvinner ganska fort så måste du komma ihåg att tillsätta lite vatten då och då, annars bränner revbenen fast. det är det bästa revbenspjäll jag har någonsin ätit, lång tillagningstid och vatten gör att dom blir så möra och saftiga att dom bara smälter i munnen. kryddor: salt, vitpeppar och kött och grill krydda. krydda vatten också lite grand.

• Mollymajs

Ja gjorde våra igår. Hade både tunna o tjocka. La de i en form o salta o pepprade på de o körde in de i ugnen¨på 175 grader. Vände på de efter 30min o kördede de 30 till. Sen tog ja ut de o lät de svalna lite o delade på de i mindre bitar o penlade med en blandning av honung. chilisås, soya, olja o peppar o körde en stund till i ugnen. Jätte goda o inte torra alls.

• bustösen

jag gjorde mina alldeles nyss, hade tjocka, tog på stek & grillkrydda tror jag den heter, och sedan in i ugnen 175 grader i 1,5 timma (tjocka sidan först och sedan vände efter halva tiden) hade dom på stekgaller med långpanna under. Smakade på en bit när de var klara för att se om det gick att bjuda på och de var jättesaftiga och goda

• Wilmis07

Jag marinerade mina i sweet chilisås,honung,soya och olja.Blev kanongoda!

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • VulgusProfanum

Tack för alla bra tips i den här tråden

Jag har just tagit ut vår första omgång spjäll och det luktar ljuvligt men jag har en omgång till- minst och då är det bra att få nya infallsvinklar på det här med marinader

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • Kelsy

Jag använder min gjutjärnsgryta:

Steker på spjällen en stekyta i lite salt,peppar,paprikapulver och soja.
    Sen en skvätt kalvfond och nån deciliter vatten och FARINSOCKER.
    Puttra under lock ca. 1 timme. Ska de ätas samma dag låter jag dem puttra ännu längre.Köttet ska nästan lossna från benen så möra blir de. Annars låter jag de ligga kvar i grytan och tar fram dem och puttrar på dem igen när det är dags att spisa. För varje gång de värms på i grytan blir de mörare och mörare. Man kan behöva tillsätta lite vätska för att det legat och sugit åt sig av skyn. De har aldrig blivit torra. MUMS!

• Karisma

När jag gör tjocka så gnider jag in dem i ljus sirap sen lägger jag dem i en ungsplåt där jag smält smör. Och sen saltar jag. Griljerar tills de fått färg sen vänder jag och saltar igen och har dem inne tills de fått färg. Sen häller jag på vatten och låter det stå på eftervärmen en stund. Lyfter sedan över dem och vätskan till en gryta och kokar nga timmar tills det blivit mört och otroligt smaskigt.

Sen kan man göra en sås av skyn man kokat spjällen i.

/kristina

Svar på tråden Revbensspjäll, hur gör ni?