• LitenIsa

Magsjuka i vecka 38... farligt?

Väntar mitt andra barn och är nu i vecka 38 (37+1). Inatt bröt en maginfluensa som inte är av denna värld ut. Får inte behålla något alls i vätskeväg plus att det rinner bakvägen med (ursäkta detaljerna )

Jag brukar inte nojja mig så mycket men nu har jag spytt i 12 h och har senaste veckorna haft massor av sammandragningar och förvärkar som har blivit ännu värre nu i och med maginfluensan. Kan det vara farligt för mitt barn? Eller kan det rent av dra igång förlossningen? Eller är det så att barnet tar det han/hon behöver och sen får jag klara mig på resten

• Svar på tråden Magsjuka i vecka 38... farligt?
  • A love J

Jag var oxå magsjuk när jag va i v26 tror jag det var. Och kollade upp mig men BM sa att det inte var något farligt för bebisen. JAg spydde upp allt jag åt kunde inte ens äta drack bara massa vatten och filmjölk. Men du är så pass långt in i graviditeten så det kan oxå vara att bebisen är på väg =D Vissa spyr och har ont i magen innan beben ska komma =D Så jag tror inte det är något farligt alls. Lycka till =D

• LitenIsa

Tack för lugnande ord.
    Jag hoppas verkligen att det INTE drar igång nu. Jag är inte i form för att föda barn i dagsläget. Är mest som en urvriden disktrasa.

Tur man har mormor att lämna 1½ åringen til när maken är på jobbet.

• Kaldorei

Jag hade också magsjuka i slutet av graviditeten, jag var nog i ungefär samma vecka som du, och det var ingen fara alls. =) Hoppas din bebis väntar inne en stund till så du får vila upp dig efter magsjukan också!

• hjärnladyn

Din stackare!

Jag hade influensa för ett par veckor sedan (v 36). Ringde o kollade med förlossningen. Det var ingen fara om det inte gick _allför_ lång tid utan att jag fick behålla vätska. Barnet tar vad det behöver, vilket för att man som gravid blir extra orkeslös. Sammandragningarna kommer som en reaktion på kräkningarna och all "action" i magtrakten.

Ta det lugnt o krya på dig! Ring förlossningen om du känner dig alltför uttorkad. Annars, drick det du är sugen på!

• LitenIsa

Tack alla. Nu känns det mycket bättre. Man är rätt så ynklig när man kräks hela tiden

• Felicia Adrian

Det är inget farligt att få magsjuka som gravid. Men du kan få vätskebrist om du inte får behålla vätska. Så se till att dricka vatten, avslagen cola eller vad som helst egentligen som du får behålla.

Var noga även med att ha koll på om du börjar få regelbundna sd och ifall de börjar göra ont.

För magsjukan kan dra igång det hela. framför allt diarré som jag förstod att du har..

Kommer sd regelbundet och du känner dig trött och uttorkad så ring förlossningen... nu kan det vara svårt att få komma in då det kan vara vinterkräksjukan du åkt på och det vill de slippa få in.. Men drar det igång så får du komma in men får då troligen ett eget rum som du får stanna på under hela förlossningen och kanske även efter för att de inte vill riskera få vinterkräksjukan på bb-avdelningen..

Men var inte rädd för att ringa in! Bättre du ringer en gång för mycket än en för lite.

Sen kan du ju spy och diarré för att barnet ligger så långt ner nu och du börjat öppna dig och därav klämmer en viss nerv som får dig att spy och tarmarna tömmer sig självt också många gånger när förlossningen är på g eller har startat..
    Så är inte säkert det är magsjuka eller vinterkräcksjukan du har heller..
    Hur länge det håller på är olika från person till person för beror helt på hur lång tid din kropp tar på sig innan du öppnat dig så att den nerven inte kläms och hur lång tid det tar för tarmen att tömma sig..

Så mitt råd är var väldigt uppmärksam på hur din kropp agerar och var inte rädd för att ringa förlossningen!
    Barnet kommer att födas varken du känner att du orkar det eller inte och man får massa styrka man inte trodde man hade när det är dags..
    Så vila massor och försök få i dig så mycket vätska du klarar..

Lycka till!

• myliten

Precis som de andra skriver: det är ingen fara för bebisen! men försök få i dig vätskeersättning (finns på apoteket) - det är förlusten av vätska (och mineraler) som ställer till det.

Jag har också varit magsjuk (två omgånger senaste 5 veckorna), är i v 35. Fick också sammandragningar. Har dock hört från flera håll (BM samt bekanta) att förlossningen snarare dröjer om man blir sjuk - kroppen verkar fatta att det är lite opassande att föda mitt i allt. Däremot blir ju livmoderna retad av kräkningarna, så sammandragningar är inte ovanligt.

Hoppas du kryar på dig snart!

• LitenIsa

Återigen tack allihopa. Har börjat få behålla lite vätska nu. Kräkningarna har lugnat ner sig men diareén är fortfarande den samma, vatten...

Jag satsar just nu på att långsamt återställa vätskebalansen och skulle SD bli mer regelbundra eler öka i styrka så ringer jag förlossningen och frågar vad de tycker. Maginfluensa är nästan jobbigare än att föda barn .

• Felicia Adrian
    Svar på #8
    Att du har diarré är inte så konstigt då det är flytande du får behålla och kanske det enda du stoppar i dig med?!
    Skönt att det lugnat ner sig för dig!
    Lycka till!
    LitenIsa skrev 2008-12-23 15:53:56 följande:
    Återigen tack allihopa. Har börjat få behålla lite vätska nu. Kräkningarna har lugnat ner sig men diareén är fortfarande den samma, vatten... Jag satsar just nu på att långsamt återställa vätskebalansen och skulle SD bli mer regelbundra eler öka i styrka så ringer jag förlossningen och frågar vad de tycker. Maginfluensa är nästan jobbigare än att föda barn .
  • Lycklig88

hejhej..förstår att de e jobbigt med magsjuka. drabbades själv av de på julafton.. spydde konstans och även diarre..fick åka till sjukhuset och kunde inte ens gå till slut...fick dropp hela natten och kom hem igår från sjukhuset... de enda var att det var jobbigt för mig bara..inget farligt för barnet..jag är e vecka 39 och har bf 1januari så hoppas också att de dröjer iaf några dagar till...hoppas du mår bättre nu och försök ba dricka något.. blåbärssopppa eller nyponsoppa brukar väl va bra. kramis

Svar på tråden Magsjuka i vecka 38... farligt?