• Nenne2

Villa eller radhus

Vi ska köpa hus nästa sommar. Blir då även flytt upp till Stockholm. Vad rekomenderar ni, villa eller radhus. Varför är det fördelar resp nackdelar med radhus eller villa

• Svar på tråden Villa eller radhus
  • Nyfiken gul

svårt o säga det där..

bor i villa o känner att det är precis det här jag vill ha...

Har bott i radhus o känt att man måste be om lov för allting o man måste ställa upp på allting..

Oftast finns en form av gårdsförening i radhusområden o har man otur kan den styras av en så kallad "kärringmaffia".... att man tex måste gå man ur huse o städa på våren eller hösten o den som inte gör det blir därmed utsatt för diverse påhitt..

Har du sett svenska såpan "svenska hjärtan" så fattar du.... det är en hel del som faktiskt stämmer i den...

Givetvis finns det undantag men den här verkligheten har _jag_ upplevt...

• Bella B

Radhus är generellt sett billigare än villa. Tror det beror oerhört mycket på grannarna om det blir trivsamt i ett radhus eller ej... Med villa följer oftast större tomt vilket kan va härligt men det blir ju också mer jobb. Villa känns mer "privat" men vad man skall satsa på beror nog mycket på hur man är som person. Fundera på hur ni vill ha det, liv o rörelse med mycket folk runt omkring, lättskött tomt etc... Själv vill jag ha villa men plånboken röstar dessvärre på radhus!

• Nyfiken gul

Bella B....

intressant.... varför är radhus billigare än villa? Det har jag aldrig hört förut...

Vore kul o veta varför?

Vi bor i villa o jag tycker vi lever mycket billigare än många andra med kedjehus/radhus o brf-lägenheter...

• Arostjej

Vi ska flytta till radhus snart och här i Västerås är det defintivt billigare med radhus än med villa. Eller man ska kanske säga att det inte är lika dyrt... hehe...

Vi tycker fördelen med radhus är att vi inte får så stor tomt att sköta om (vi är inte särskilt intresserade av trädgårdsskötsel!!)

Det här med grannar kan ju vara väldigt olika, mina föräldrar som bor i villa har råkat ut för grannar som varit lite småjobbiga... så det kan lika gärna bli så av att bo i villa som i radhus tror jag.

Föreningar kan nog fungera väldigt olika, men om det bara är aktiviteter 2 ggr/år så är det ju inte särskilt ansträngande. Kan ju vara kul för gemenskapen också. I huset ( bor i lägenhet) jag bor i nu så hejar vi knappt på varandra - är inte så kul det heller...

• Piaf

Utan tvekan villa!

Skulle inte vilja bo i radhus!

• Amelié77

Vi bor i radhus och vi har världen bästa grannar. En ensamstående dam (snäll) och två par i vår egen ålder utan barn. Perfekt! Men jag tror det beror mycket på grannarna hur man trivs i sitt radhus. Men å andra sidan kan man ju ha jävliga grannar även om man bor i villa också. Vi kommer nog kanske att flytta till villa sen nån gång om/när vi får barn och behöver större. Men just nu är radhus det bästa för oss!

• Peki

Om ni inte har obegränsat med pengar så blir det nog en ekonomisk fråga, i Stockholm i alla fall. Radhus är generellt billigare än villor här. Dessutom finns en hel bostadsrättsradhus vilket är en annan prisklass.

En annan sak att tänka på i stockholmsområdet är utgiften för fastighetsskatt. Höga priser = höga taxeringsvärden = mycket skatt. För vår del handlar det om över 30 000:- per år, definitivt en kännbar utgift. Eftersom radhus både är billigare i inköp och har små tomter blir fastighetsskatten lägre.

Med bostadsrättsradhus slipper ni betala fastighetsskatten själva eftersom det är föreningen som helhet som skattar, men då har ni i stället månadsavgiften. Dessutom äger ni inte huset själva och har då inte samma rätt att bestämma själva.

För vår del var både parhus, radhus och bostadsrättsradhus uteslutet eftersom vi efter ett antal år i bostadsrätt kände att vi inte ville ha en enda vägg gemensam med någon granne, och att vi ville bestämma över vårt hus själva .

Det viktigaste innan ni bestämmer hur ni ska bo är nog att bestämma vilka områden ni kan tänka er att bo och sedan räkna på vad ni kan få för pengarna....

• Nenne2

Våra önskemål är ju Täby och vallentuna. Täby är ju en dyr kommun, men vi båda älskar Täby med allt som finns där. Men det är ju inte långt mellan Täby och Vallentuna.

• Peki

Bor själv i de trakterna och håller med om att Täby är fint. Mycket natur och så Täby C .

Priserna skiljer en del mellan Täby och Vallentuna som du nog märkt, men även inom Täby också. T ex så är Vallabrink jämförelsevis rätt billigt. Om ni kan tänka er Vallentuna kanske Täby Kyrkby kan vara intressant. Det är nog den billigaste delen av Täby tror jag, men priserna verkar vara på väg uppåt där nu. De har stigit en hel del senaste året.

• karatelinda

Vi funderade också länge innan vi beslöt oss för radhus eller egnahemshus. Men eftersom vi inte nöjde oss med något under 120 kvadrat blev valet ändå ganska lätt. Fanns inte många stora radhus till salu under den tid vi sökte bostad, och de som fanns var mycket dyrare än vårt hus blir nu.
    Så för oss var det storleken som var avgörande, nu bor vi trångt och det tänker vi inte göra när vi flyttar.
    För oss blir det också mycket billigare med hus än med nybyggd radhuslägenhet, och den andra viktiga aspekten var just priset, eftersom man inte är gjord av pengar. Nåt gammalt renoveringsobjekt var vi inte heller intresserade av.

• karatelinda

Villes mamma - jo, det är just sånt där man är glad över att slippa när man som vi flyttar ut i skogen och närmsta grannen bor några hundra meter bort.

• JennyL25

Hejsan
    Kluven fråga det där.
    Har funderat på det själ. Om man nu ska flytta nån gång från sin trea.
    Jag vill ju bi radhus för då har man lagom stor trädgård eftersom ingen av oss orkar med något större projekt.
    Man kan nog få jobbiga agrannar lite var stans. Lägenhet, villa elelr radhus.

Tycker oftast att gemenskapen bland radhusgrannar har vart god där jag hälsat på. Verkar så mysigt. Kul för barnet ochså att få nära till sina vänner om det nu finns barn i närheten ochså.

Fast som sagt Villa är manju mer privat. Kan vara lite ostörd.
    Svårt.
    Lycka till

• Villes mamma

karatelinda:

Japp, vi hade tänkt bo här ett par år tills vi får ordentligt ordning på ekonomin och sen köpa egen villa på landet där jag kan hålla hästar och så. Nu känns ett par år som en evighet...

Lycka till med valet TS.

• Peki

TS, appropå att hitta något i Täby och Vallentuna så kan det vara bra att komma ihåg att den nya Norrortsleden mellan e18 och e4 blir klar, nästa år tror jag. Då kommer det att bli mycket lättare att ta sig till och från Täbys ytterområden. Det är antagligen därför priserna börjar stiga i Täby Kyrkby nu.

Här kan du kolla
    www.vv.se/templates/page3____4123.aspx

• Pollyanna

Villa!

Så skönt att slippa bo vägg i vägg med andra människor. Kunna sitta på tomten och känna att det är avskilt.

Svar på tråden Villa eller radhus