• MiniMej

Silverlera

hej!

är det några här som pysslar med silverlera?
    jag har gått på silversmide i tre år,men känner nu att jag vill testa på något nytt.
    skulle vara kul om det var fler silverintresserade här så vi kan ge tips och visa våra smycken

• Svar på tråden Silverlera
  • Snoffsan

Jag har provat det några gånger. Tycker det är jättekul, men känner att jag har mycket kvar att lära. Har ett smycke i mitt galleri som jag har gjort.

• Fläderblomman

Jag gick på silversmide i höstas på lovet. Det var nog det bästa jag någonsin gjort...Ja så jag kan inte så mycket, jag har bara gjort en ring ett hängsmycke och nålar till att fästa min slöja med (svårighetsgraden på dessa var ej så hög :P)

Silverlera tycker jag låter jättekul, det skulle jag faktiskt också vilja pröva på, det blir ju på ett helt annat sätt.
    kan man göra med silverlera hemma?och isåfall vet någon kanske vart man får tag på silverlera?

• Snoffsan

Ja jag har som sagt inte gått någon kurs utan köpte ett startkit på slöjddetaljer.se

Men det finns på flera onlinebutiker.

Och jag har gjort mins grejer hemma. Det man måste tänka på är att det är som att jobba i vanlig lera, men att det torkar väldigt fort så man måste jobba snabbt. Det är bra att träna på typ cenitlera först så att man vet exakt vad man vill göra när man börjar sen.

• fatima65

Jag har tänkt försöka mig på silverlera det verkar roligt.

• MiniMej

jag köpte mitt kit på www.pmc.se
    gjorde min första ring och halsbandshänge för nån dag sen, roligt
    synd bara att det är så dyrt och köpa hem leran...

• Fläderblomman

måste man ha en speciell ugn?

• MiniMej

nej,du kan bränna med en vanlig liten brännare...

• Fläderblomman

Aha okej, för jag kollade på ugnar på den länken du la in och det kostade typ 11 000 för en ugn som värmer minst 600 grader!!
    Då tänkte jag, well, då skiter jag i silverlera =P

• skorpionen80

MiniMej skrev 2009-01-08 18:12:16 följande:

nej,du kan bränna med en vanlig liten brännare...
    Men är inte det en speciell "ugn"? Vad kostar en sådan?
  • MiniMej

haha, nej, lägg inte 11 000 på en ugn, lite mycke.
    brännare finns på jula och clas ohlsson och biltema tror jag

Fläderblomman skrev 2009-01-08 19:04:34 följande:
    Aha okej, för jag kollade på ugnar på den länken du la in och det kostade typ 11 000 för en ugn som värmer minst 600 grader!! Då tänkte jag, well, då skiter jag i silverlera =P
  • Fläderblomman

MiniMej skrev 2009-01-08 19:54:11 följande:

haha, nej, lägg inte 11 000 på en ugn, lite mycke.brännare finns på jula och clas ohlsson och biltema tror jag
    *puh* haha okej, vad bra!!
Svar på tråden Silverlera