• pickaboo

Omeprazol mot halsbränna

Hej! Är gravid i 6e veckan och har ganska mycket halsbränna. Undrar om jag kan äta omeprazol mot detta. Har dessa tabletter hemma på 20 mg...

• Svar på tråden Omeprazol mot halsbränna
  • Cinza

Det går så bra så! De tabletterna räddade mig nästan hela graviditeten.

• Busemma

I början av min grav. ringde jag kk och frågade om jag kunde ta omeprazol och de sa NEJ! utan skulle ta losec mups istället. Eftersom Omeprazol är inte testat på foster.

• Cinza
    Svar på #3
    Omeprazol är den verksamma substansen i Losec så det är samma sak bara att omprazolen är billigare. Jag fick det utskrivet av läkare under min graviditet så det är ingen fara alls.
  • Mrs Winter
    Busemma skrev 2008-12-23 18:31:11 följande:
    I början av min grav. ringde jag kk och frågade om jag kunde ta omeprazol och de sa NEJ! utan skulle ta losec mups istället. Eftersom Omeprazol är inte testat på foster.
    Det är samma tabletter.Samma aktiva ämne i båda.
    Kan ej skriva i statusfältet.....
  • Busemma

Jag vet att det är ungefär detsamma. Men Losec är snällare! Jag tycker bäst om omeprazol men tar losec eftersom ssk på kk rekommenderade det! Skiter i att det ena är billigare än det andra, eller att omeprazol hjälper bättre för mig eftersom jag tänker på min älskling där inne först.

Enligt fass om omeprazol:
    Graviditet

Begränsad erfarenhet av användning under graviditet. Rådgör därför med läkare före användning av Omeprazol ratiopharm under graviditet.

Losec:
    Graviditet och amning

Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats. Därför kan Losec Mups användas under graviditet.

Omeprazol passerar över i modersmjölk. Eventuell påverkan på barnet är okänd. Rådgör därför med din läkare före regelbunden användning under amning.

• Sefi
    Svar på #6
    Busemma skrev 2008-12-23 18:43:12 följande:
    Jag vet att det är ungefär detsamma. Men Losec är snällare! Jag tycker bäst om omeprazol men tar losec eftersom ssk på kk rekommenderade det! Skiter i att det ena är billigare än det andra, eller att omeprazol hjälper bättre för mig eftersom jag tänker på min älskling där inne först.Enligt fass om omeprazol:GraviditetBegränsad erfarenhet av användning under graviditet. Rådgör därför med läkare före användning av Omeprazol ratiopharm under graviditet.Losec:Graviditet och amningInga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats. Därför kan Losec Mups användas under graviditet.Omeprazol passerar över i modersmjölk. Eventuell påverkan på barnet är okänd. Rådgör därför med din läkare före regelbunden användning under amning.
    Den är inte alls snällare därför att det är precis samma dos 20 mg omperazol i losec som det är i omeprazol. Har dessutom läkare skrivit ut det och godkänt omeprazol så är det ju inga problem. Själv gick jag in till Apoteket och bad dem kolla deras speciella Fass och där stod det samma sak om Omeprazolen som Losecen. Sen är det ju inte någon farlig medicin för graviditeten iaf. Hoppa ner från dina höga hästar!
  • listo

Omeprazol är helt okej att ta när man är gravid. Förut fick inte personalen på Apoteken rekommendera Omeprazol utan enbart Losec Mups, men sedan fick de nya riktlinjer från läkemedelsverket som genom tester konstaterat att Omeprazol och Losec Mups ÄR likvärdiga, även när det gäller tillredningssätt, tillsatser och annat som kan skilja sig åt trots att det är samma verksamma substans i grunden.

Omeprazol är alltså helt okej att ta som gravid.

listoplisto.blogspot.com - din grädde på moset
  • riotflickan

Jag har tagit Omeprazol under hela graviditeten. Det är det ENDA som hjälper mot sur mage och halsbränna!

Svar på tråden Omeprazol mot halsbränna