• LillaHumlan

Kan en blödning vara normal?

Usch usch! Igårkväll upptäckte jag lite brunt blod på toapappret, ungefär sådär som när mensen är på gång. Det var inte mycket men det syntes i alla fall. Imorse samma sak... Under dagen idag har jag fått en liten liten brun prick på trosskyddet. Är i v 7 ca. När man läser här så får man intrycket av att de flesta fått MF någongång och att det alltid börjat med brun blödning och det gör mig SÅÅÅÅÅ OROLIG!!! Jag har inte ont alls men känner mig jätterädd för att knyttet som ärså efterlängtat ska lämna mig! Någon som kan trösta mig? Vad ska jag göra? Ska till läkaren för första gången efter att jag blev gravid på måndag....kunde önska att det var NU!

• Svar på tråden Kan en blödning vara normal?
  • Aprilmamma

Jag fick en blödning i början av v 12 och belv såklart jätteorolig, men min bm sa att det är vanligt att man får en liten blödning när man egentligen skulle haft mens. Inget mf än så länge och jag är i v 16, och hörde knyttets hjärtljud häromveckan, så det behöver inte vara något att oroa sig för. Ring och fråga på MVC om du är mycket orolig! Hoppas att allt går bra!

• Blåbär

Det sägs att brunt blod är bättre än klarrött för då är det inte färskt...
    man är ju känsligare i underlivet och kan blöda lättare, o det är säkert ditt eget blod, behöver inte alls komma från barnet. Men som du säger själv så börjar EN DEL mf med en brun flytning, o det är alltid bra att va observant o kolla upp det! Du behöver ej vänta tills måndag, ring nu! Hoppas det inte är nåt!!

• Skrållan

Jag har haft bruna flytningar två omgångar och också blivit orolig pga allt som skrivs här. Men på andra ställen har jag läst att ca 2 av 3 gravida har någon form av blödning under graviditeten som är helt normala. På en vårdcentralssida stod det att små blödningar inte var någon anledning att höra av sig för, utan bara om det kom mycket rinnande rött blod.
    Så om det inte rinner så är det nog ingen fara alls. Det har också stått att om moderkakan ligger lågt ned så kan den ge upphov till blödningar, vilket är helt ofarligt.

• myset

Jag hade massor med blödningar i början av min graviditet, men allt var precis som det skulle!

Jag var så fruktansvärt orolig så jag åkte till gynakuten för ett VUL. Så skönt att bara få bekräftelse för att det är som det ska. Ringde också barnmorskan, som uppmuntrade mitt besök.

Håller tummarna för dig!

• Myrmamman

Hej Lilla Hummlan!Var inte orolig, det låter inte som ett MF. Det är så mkt som händer i din magejust nu att det inte är konstigt att få mindra blödnigar. Och din verkar inte vara så stor. Dessutom så vill jag passa på att säja att de flesta inte får MF, det är väldigt mkt vanligar att en graviditet går som den ska. Allt kommer bli jättebra ska du se.
    Kramar
    Anna

• LillaHumlan

Tack tack för alla lugnande ord! Imorse var det nästan ingenting så jag hoppas att faran är över och att jag kan slappa igen. Min sambo blev jätteorolig han också! Skönt att han är lika glad för bebisen som jag!

• alfonsa72

Jag hade två stycken blödningar (röda) samt bruna flytningar i veckor. Men allt har gått vägen än så länge o jag har idag passerat 20 fullgågna veckor. Gjorde ett VUL i vecka 6 o 7, fick se hjärtat slå i vecka 7. Vilken glädje det var. Har även gjort UL i vecka 19 o allt ser toppen ut. Är du orolig så prata med bm, kanske får du oxå göra ett VUL. Fast flytningarna sa dom inte brukar vara något att oroa sig för.

• mallen

jag hade kraftiga bruna blödningar i v.7-9 helt normalt sa man på sjukvårdsupplysningen men åkte in till akuten. Hade livmoderskatarr och sprickor på livmodern. Är idag i v.24 och ska få 2 bäbisar.

• Korallen

Vad skönt att läsa dessa inlägg.
    Har letat som en tokig efter information om det kan vara normalt med lite blödningar men det verkar ju inte stå någonstans.
    Det har blivit lite ljust rött när jag torkat mig efter toabesök ikväll.

• liten

Jag tycker inte att du ska vara orolig förrän du blöder riktigt ordentligt. Jag kände på mig att någonting var helfel när det började blöda för mig, sen blev det mycket blod och allt gick snett... Det tog bara nån timme innan det började blöda ordentligt från det att det började för mig. Jag håller tummarna för dig och att allt ska gå vägen.

• Roisin Dubh

Jag hade också bruna flytningar en dag när jag var i vecka 7. Allt gick fint och Milla blir 6 månader på söndag
    Som synes här så är det ganska vanligt med småblödningar tidigt i graviditeten utan att det är något farligt.

• marina2

Jag har haft ett missfall och blödde jätemycket, under min andra graviditet så var jag jätteorolig men när jag nått den magiska 12veckorsgränsen så slappnade jag av, då hände det när jag reste mig från soffan, det rann riktigt så att jag undrade om jag hade kissat på mig, inne på toaletten kunde jag bara konstatera att det var blod och hur mycket som helst, jag började gråta var övertygad om att jag fått missfall igen, vi åkte in till kkakut och de sa att antingen är det en stark bebis som klarar sig eller så resulterar det i missfall, fruktansvärt vi kunde bara vänta. De följande 2veckorna hade jag kraftiga blödningar till och från, men han klarade sig och är idag 4år och mår hur bra som helst. Jag väntar nu mitt andra barn och denna graviditet började med små blödningar redan från början, både färskt blod och "bruna" flytningar under de 3första veckorna som jag visste om graviditeten så i v6-9 ungefär, nu e jag i v 31 och allt har gått bra hittintills.

Lycka till hos doktorn på måndag.

Är du väldigt orolig så e det bättre att åka in till kkakut så gör de ett tidigt ultraljud och ser om allt ser bra ut.

• Lyckosam

Hej! Jag är i vecka 11+5 idag..Igår började det blöda lite för mig..har inte haft ont i magen..bara vanligt blod..men jag blir ändå orolig..Nu blöder det inte..men när jag var på toa och torkade mig så kom det lite blod på pappret..men inget blod i bindan..Vet ngn hur vanligt det är att det blöder fast det inte är missfall?,..eller kan det vara början till missfall?..

• Jen75

Hej
    Är i v 13+5 & jag blödde till & från sen i lördags. Fick vul i ons. Allt va bra m bäbbe & läkaren kunde inte hitta varför jag blödde. Så kom det lite blod i dag när jag vakna.
    Man oroar sej nog i onödan. Skulle igentligen haft min mens denna veckan (tror jag ;) ) så jag tror det är därför.

Lycka till med magen

• Lyckosam

Jag skulle inte ha haft min mens nu..den skulle jag nog ha haft kring 21/10..det var det första jag tänkte på..Imorrn måste jag ringa min BM

• Lyckosam

Igår fick vi veta att vår bebis har dött..min BM sa att så länge blodet är färskt så är det ingen fara..men det är visst fara..min bebis har varit död sen vecka 6 och jag skulle ha gått 12 fulla veckor igår..och ändå var det färskt blod..alla mina värden var jättebra på inskrivningen..konstigt?..

Blöder ni så kräv VUL..även fast det är färskt blod så kan det vara onormalt..

Svar på tråden Kan en blödning vara normal?