• Tranquility

Otrivin comp :-(

Jag har blivit förkyld och tog precis Otrivin Comp för jag har rinnsnuva.
    Har tagit en dos tidigare idag.
    Men nu läste jag precis att gravida kvinnor inte ska använda det för att de inte vet vilken effekt det har på fostret och nu blev jag ledsen och väldigt orolig
    Tror ni det är någon fara efter 2 doser?

• Svar på tråden Otrivin comp :-(
  • mary k

nä absolut inte

dom menar alldeles säkert om man använder d dagligen länge typ hela gravven eller nåt

att ta så lite gör inget

• Tranquility

Okej tack för svaret!
    Kändes så dumt bara, för jag var helt hundra att det var ofarligt och så läser jag den där texten som följer med..
    Jaja..får väl stå ut med rinnsnuvan då

• mary k

hitta detta på läkemedelsverket om just otrivincomp

och att dom inte vet vilket effekt d har på fostret menas att d inte har gjort någon studie på d DÄRFÖR måste dom skriva så,fall i fall så dom inte blir stämda

hitta detta på läkemedelsverket om just otrivincomp:

Adekvata data från behandling av gravida kvinnor med Otrivin Comp saknas. Djurstudier är ofullständiga vad gäller effekter på graviditet, embryonal-/fosterutveckling, förlossning eller utveckling efter födsel. Risken för människa är okänd. Otrivin Comp skall användas under graviditet endast då det är absolut nödvändigt.
    Amning

• HelleGbg

jag var på apoteket härromdagen för jag själv skulle ha nässspray,,och hon sa där att man kan ta alla nässprays sorter...

• flowerLowa

på nezeril står det att det inte är någon fara... men jag har använt otrivin också... ingen fara!!

(¯`°?.¸♥ ~Lill~Karlsson BF 2009~01~09~♥¸.?°´¯)
  • Fru T

jag använder koksaltsspray, sepc nu under grav men annars med för ja får så ont i näsan av vanliga nässprayer--

Åh vad jag längtar
  • missteddy

jag var förkyld i början och skickade iväg sambon att köpa denna och han fick inte köpa den pga jag var gravid men vanliga gick bra ring sjukvårdsupplyssningen och fråga om du är orolig

• missteddy
    HelleGbg skrev 2008-12-23 20:09:24 följande:
    varför säger apoteket olika??????
    de kan man undra
  • Majasmamma07

nasin är godkänt, de andra är säkert ingen fara men som sagt, de är väl inte testade fullt ut.

• systersandra

Anledningen är att Otrivin comp även innehåller ipratropium som motverkar rinnsnuvan.
    Andra traditionella nässprayer innehåller inte detta ämne och kan användas av gravida.

Anledningen är att det inte finns några studier om gravida och hur fostret påverkas av detta ämne därför ska försiktighet iakttas.

Så använd en "vanlig" nässpray du utan andra tillsats så kan du känna dig ehlt säker.

• Tranquility

Systersandra:

Jag använder alltid vanliga nässpray i vanliga fall, men den här gången hade jag rinnsnuva och trodde att Otrivin Comp tillhörde de ofarliga sprayerna..
    Hann spraya 2 gånger innan jag upptäckte det, men jag kommer inte att göra om det, det var ett misstag.

Svar på tråden Otrivin comp :-(