• emilie81

flytta ihop?

utan att ha träffat min pojkväns dotter som är 4 år, så ahr jag förstått att det är hon som bestämmer i många fall. han dövar nog sitt dåliga samvete genom att låta henne bestämma... sånt kan göra mig tokig! nu pratar vi om att flytta ihop och jag känner att han måste lära sig säga ifrån och sätta upp i alla fall några regler annars kommer jag att göra det och då kommer jag ju utan tvekan att bli den elaka styvmamma... detta är så klart ett känsligt ämne att ta upp, att kommentera hur de uppfostrar sitt barn, men jag känner att pånågot sätt så måste jag säga något. tex var han o jag på ikea härom dagen. han skulle titta på säng till henne och konstaterade att de höll dåligt att hoppa i... hmmm.... sängar ska man sova i! inte hoppa i! (tycker jag) men "hon tycker om att hoppa i sängen". ok, men hon ska inte hoppa i några sängar hemma hos oss om vi flyttar ihop. (det gjorde jag nog ganska klart) känns kanske som småsaker, jag vet inte, men det irriterar mig...

någon som har någon erfarenhet eller bra tips?

• Svar på tråden flytta ihop?
  • ahlcec

När jag flyttade ihop med min T pratade vi mycket om barnuppfostran och sådär. Han har inga barn sen innan, och då är det ju rätt lätt att ha idéer om hur det ska vara och hur det ska gå till.
    Han var lite sån också innan viliksom kom till skott, pratade en massa om hur det ska vara och blablabla, tills jag sa att allt det låter fint och bra med att inte hoppa i sängar och inte det och inte si eller så - men man får välja sina strider.
    Och som styvförädler tror jag att det mesta av fokuset ska ligga på att bygga relation - att bygga en fin relation med styvbarnet och med den andra föädlern också.
    Jag tror du vinner mycket på att i början mycket noga välja dina strider och inte köra på som en ångvält och hävda din rätt sålänge det inte är något som är jätteviktigt du känner att du måste sätta ner din fot för.
    Så vaddå om han har dåligt samvete? Det lägger sig, det ger sig med tiden.

Lycka till!

• flizis

emilie81 skrev 2008-12-23 21:01:19 följande:

utan att ha träffat min pojkväns dotter som är 4 år, så ahr jag förstått att det är hon som bestämmer i många fall. han dövar nog sitt dåliga samvete genom att låta henne bestämma... sånt kan göra mig tokig! nu pratar vi om att flytta ihop och jag känner att han måste lära sig säga ifrån och sätta upp i alla fall några regler annars kommer jag att göra det och då kommer jag ju utan tvekan att bli den elaka styvmamma... detta är så klart ett känsligt ämne att ta upp, att kommentera hur de uppfostrar sitt barn, men jag känner att pånågot sätt så måste jag säga något. tex var han o jag på ikea härom dagen. han skulle titta på säng till henne och konstaterade att de höll dåligt att hoppa i... hmmm.... sängar ska man sova i! inte hoppa i! (tycker jag) men "hon tycker om att hoppa i sängen". ok, men hon ska inte hoppa i några sängar hemma hos oss om vi flyttar ihop. (det gjorde jag nog ganska klart) känns kanske som småsaker, jag vet inte, men det irriterar mig...någon som har någon erfarenhet eller bra tips?
    Håller med dig fullt ut! Själv levt med en kille som har två barn sedan jobbar jag själv som fritidspedagog. Han hade en totalt fri uppfostran vilket oxå var en stor anledning till varför det inte höll mellan oss.
    Barn mår bra av regler men oxå av att man är konsekvent. Det är viktigt att du och pappan är överens om vilka regler som ska gälla och att ni sedan följer dem. Visst det kommer bli tuft i början om barnet inte är van vid regler men till slut inser de att man inte kan göra vad som helst och att pappa och hans tjej är säkra och går att lita på.
    Lika viktigt att ni gör saker tillsammans allihop och blir ett "team".
    Det stora problemet brukar vara att den vuxne som är förälder har dåligt samvete och viker sig när deras barn vill något, blir arga eller ledsna.
    Önskar dig ett stort lycka till!
  • emilie81

tack! jag är lärare så även om jag inte har några egna barn så kan jag ju i alla fall en del... :) och jag älskar barn och hade väl en liten rosa dröm i början om att detta blir bra. och det blir det säkert också! men det blir säkert några motgångar på vägen...

tog upp det med honom tidigare idag och tog sänghoppande som exempel. nu har han gjort sänghoppandet till en ännu större grej och förlöjligar mig... mycket irriterande!

god jul!

• flizis

emilie81 skrev 2008-12-23 22:37:25 följande:

tack! jag är lärare så även om jag inte har några egna barn så kan jag ju i alla fall en del... :) och jag älskar barn och hade väl en liten rosa dröm i början om att detta blir bra. och det blir det säkert också! men det blir säkert några motgångar på vägen...tog upp det med honom tidigare idag och tog sänghoppande som exempel. nu har han gjort sänghoppandet till en ännu större grej och förlöjligar mig... mycket irriterande!god jul!
    Hmmmm känner igen det där! Tänk om de bara kunde lyssna och förstå så skulle allt bli så mycke lättare.
    God Jul!
  • Esmiso

hmm...kan säga att om du kommer med massa regler och ska styra över barnets få göra eller ej är du nog ute på hal is...Har själv en son sedan tidigare förhållande och om min man hade haft sådana åsikter och propsat på andra regler än mina i början hade jag inte flyttat ihop med honom! Innan vi flyttade ihop pratade vi ihop oss om hur VI skulle ha det med regler hos oss, men i slutändan är den äldste MIN son och det är jag som bestämmer.

• emilie81

jag menar inte att det ska vara MINA regler, utan VÅRA regler i VÅRT hem... och jag vill inte låta en 4 åring styra och ställa som hon vill...

• flizis

emilie81 skrev 2008-12-25 09:09:28 följande:

jag menar inte att det ska vara MINA regler, utan VÅRA regler i VÅRT hem... och jag vill inte låta en 4 åring styra och ställa som hon vill...
    Håller på dig! Barn behöver guidning.
  • Esmiso

flizis skrev 2008-12-25 10:05:36 följande:

emilie81 skrev 2008-12-25 09:09:28 följande:
    Håller på dig! Barn behöver guidning.
    jag tycker också barn behöver regler och guidning, det är inte det jag kommenterar. men ts har itne ens träffat barnet och säger till sin särbo att "sängar ska man sova i". Man måste vara lite mer smidig än så kanske.
Svar på tråden flytta ihop?