• BenZaa

Löptik, hur gör ni?

Hur gör ni när era tikar löper? Använder ni tikskydd eller tvättar era tikar sig själva?

Våran tik tvättar sig väldigt bra, men på nätterna väljer vi att ha tikskydd på henne, för då ligger hon länge på samma ställe och det blir fläckar.
    Har en liten ras, så det blir inte allt för stora fläckar...

• Svar på tråden Löptik, hur gör ni?
  • dogcatbird

Vissa av mina tikar har tvättat sig otroligt bra, samt även slickat fläckar från golvet, medan någon var helt oförstående och det bara droppade från henne.(ung)

Vi har textilier som kan tvättas framme vid löpen. Lägger bort vissa överkast etc.

Jag är så lat så jag orkar inte hålla på med tikskydd med trosskydd i och byta och allt. Mina hundar är små 8-9 kg.

• Matte till en hårboll

Jag använde tikskydd vid hennes första löp, fick avveckla den idén efter ett par gånger då hon alltid gnagde sönder det på natten och finstrimlade inlägget. Hon har aldrig sönder något annat men just tikskyddet avskydde hon. Efter det blev hon begränsad till en del av huset vid löp och jag använde filtar som var lätta att tvätta. Hon tvättade sig rätt bra men det blev en del fläckar på golvet. (stor hund ~27kg)

• hannis

Äldsta tiken håller efter det själv. Yngsta tiken får ha tikskydd eftersom hon blöder så mycket.

• Majsan70

Vi har valt bort skyddet eftersom tjejen inte gillar det alls. Vi tvättar golven oftare istället, under den perioden.

• mammis12

min schäfertik tvättar sig själv....hon är fortafrande ung och haft en löpperiod......jag hade inget skydd på henne...jag fick moppa golvet oftare bara....det känns som en massa krongel med skydd....

• skåne tjej

Hon har tikskydd, tycker det är äckligt om hon skulle gå och droppa på golvet. hennes bäddar ju väldigt ofräscha ochså annars.

Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • tamate

vår tik tvättar sig bra själv men hundarna ligger alltid i bur på natten och när hon löpt färdigt så tvättar vi fällen dom har i sin bur =)

- det som inte dödar härdar!
  • Tessa606

Gjorde precis som du Ts, på natten hade Stella sin hatade byxor, men på dagarna fick hon droppa

Svar på tråden Löptik, hur gör ni?