• Anonym (besviken)

Snälla skriv inlägg!!!!! Klamydiaprov? och vad ingick i er grundutredning vid barnlöshet

Har genomgått utredning hos min gynläkare för vi har haft svårt att få barn. Trodde jag genomgick allt vad en grundutredning innebär och därmed klamydiaprov!
    Min utredning blev klar och vi blev remitterade till RMC i Link för IVF. Vi gjorde äggplockning och fick ut 5 toppskickägg och återförde först 1 vilket slutade med utomkved, satte in embryo nr 2 som tinades i frysen och det slutade med tidigt missfall, satte in embryo 3 och testet blev negativt. Satte in de 2 sista embryona på försök nr 4 och det slutade med utomkved igen och inga embryon finns kvar samt att vi lagt ut 15000...till saken är att jag just nu gått på många gynundersökningar, träffat många läkare och tagit en massa blodprov...idag ringde en läkare och skulle bekräfta hur det gick med mina värden...gravidtetshormonet HCG hade sjunkit som det ska...sedan sa hon att hon ville meddela nåt mer. Jo de tog ett lamydiaprov på dig sist och det visar att du har klamydia.

Fattar nada har ju haft fast sällskap sedan juni 2004 och inte haft någon annan sexpartners efter det och så även min psrtner som jag litar på fullt ut!

Vet att en killa jag hade sex med ringde mig innan jag träffade min nuvarande partner att han hade nån könssjukdom dock ej klamydia, är nästintill säker på att jag testades då...men blir osäker nu 4 ½år senare.
    Men med tanke på att vi gjort en fullständig utredning borde ju min infertilitetsläkare gjort klAMYDIAPROV...DET INGÅR JU I GRUNDUTREDNINGEN OCH ÄR OERHÖRT VIKTIG!
    Vet att vi testades för hiv bla...allt annat har vi gjort och inget har varit konstigt.

Men nu får jag helt plöstligt veta att jag har klamydia trots att jag blev titthålsopererad för utomkved för snart 2 år sedan och ingen reagerade något då.

Är det inte så att man måste göra klamydia prov i en grundutredning?
    JUst nu är ja så bitter på sjukvården, hade jag blivit testad och botad hade jag kanske aldrig behöve uppleva 2 utomkved och ett tidigt mf efter våra ivf. Vill anmäla dem!!
    Ska beställa hem hela min journal så vi kan lusläsa den då vår bästa kompis är operationsyrra.

Någon som har erfarenheter av detta?
    Eller har haft klamydia i flera år utan att veta om det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-18 21:52
    Vi fick rätten på vår sida och fallet är nu löst.
    Proverna hade inte tagits och kliniken har sett över sina rutiner så ingen annan patient ska behöva genomlida det jag och min man gått igenom.
    se inlägget längst ner.

• Svar på tråden Snälla skriv inlägg!!!!! Klamydiaprov? och vad ingick i er grundutredning vid barnlöshet
  • JAG är BÄST

Har för mig att klamydia prov INTE är något som är obligatiriskt för läkarna att ta under en utredning om man inte påpekar detta själv.

Du kan inte komma ikontakt med den killen som smittade dig med en könssjukdom för 4år sedan?.

Sedan ska ju din kille även han uppge sina partners som han hade före dig.

Klamydia är en löms könssjukdo´som kan ligga i "dvala" som inte ger någa som helst symtom men smittar ändå till andra.

Kan ju gå långt tillbaka från nån utav er sida sedan tidigare.

Behandlas sedan ska det tas nya klamydia tester innan ni kan göra fler IVFer. För du blir ju gravid , vilket är ett stort plus.

• Pimpinellan

KLamydiatest ingår inte i en vanlig infertilitetsutreding. Det provet tas först när man ska göra IVF.
    I övrigt håller jag med Jag är Bäst.

• Anonym (besviken)

Men om det ska göras innan ivf så borde ju testet gjorts redan 2006 då jag gjorde min första ivf-behandling.

Jag vet vilken kille det var då han kontakta mig då och jag trodde att jag blivit testad, å det här kom som en chock för mig nu.... men läkaren sa att med tanke på att det är över 4½ år sedan så behöver jag inte kontakta honom utan han kontaktade ju mig då och jag vet att jag var på min klinik....men tester kan visst visa fel???
    Om jag hade ´haft andra partners de senaste halvåret skulle jag bekräfta det... men jag har varit i fast relation hela tiden och vi har det superbra och är säkra på varandra,,,vi försöker ju faktiskt få barn. Det här känns helt sinnessjukt.

Menar ni att det inte är självklart att man tar klamydiatest innan ivf?
    För mig är detta absurt...det kan ju vara risker för barnet då det kan bli smittat och få allvarliga följder som ögoninfektioner och lunginflammation.

pratade med en sjuksköterska häromdan och hon sa´att jag skulle anmäla till patientnämnden.

• Anonym (besviken)

verkar inte vara någon här som gått igenom liknande men härnäst ska jag ta kontakt med privatkliniken där vi blev utredda och som sedan remitterade oss vidare för IVF på RMC i linköping. Har genom gått 4 behandlingar på RMC och blivit gravid 3 av 4 men som slutat i 2 utomkved och ett mf...kanske kan detta nu bero på att jag haft klamydia.

Länke ovan står ju inte från grundutredningen utan för RMC riktlinjer...så det hjälper inte mig...ska be att få en telefontid med någon av mina läkare på RMC.

• Anonym

Ta ut din journal från stället där du gick och testade dig för könssjukdomar, där du tror att ett klamydiatest gjordes. Vore ju intressant att höra deras version och vilka tester som tagits. De kan ju inte ha "missat" att ta klamydiaprov på dig om den där killen nu hade klamydia! Big mistake och ett fall för HSAN i sådana fall. Fast nä, till HSAN kan man bara anmäla inom två år.

• Anonym (besviken)

Båda dessa kliniker har mina journaler då de samarbetar....men jag ska be om min journal så fort de blir vardag. Jag blev ju inlagd på sjukhuset för mitt X så under alla gånger jag suttit i gynstolen tycks något testat mig nu den senaste gången....man tycker ju att de talar om sådant för patienten...

Vad står HSAN för?
    Upptäcker man inte sjukdomen förrän nu så ska jag med all rätt kunna anmäla det till patientnämnden...

• Anonym

Jag gjorde ingen klamydiatest i fertutredningen, men dock i en mf-utredning efter 3 tidiga mf. Gjorde heller inget test innan vi påbörjade IVF, men då hade de å andra sidan ett nytaget prov från mf-utredningen i journalen från gyn-läkaren att falla tillbaka på.

• Anonym (besviken)

Den som anmälts måste av HSAN ha fått underrättelse om anmälan inom två år från det felet begicks. I annat fall har disciplinärt ansvar förfallit (preskriberats).

utdrag ur Hsan:
    Felet begicks ju nu när jag fick veta det, innan har ja ju inte vetat att jag gått med klamydia i över 4½ år och genom utredning för barnlöshet och genom 4 provrörsbehandlingar och 1 utomkved med titthålsoperation för ca 2år sedan och 1 utomkved med cellgift nu då det hela upptäcktes.

Tack snälla du, anonym som skrev till mig!!!, ska genast printa ut blanketten och sen ska vi be att få lusläsa journalen när vi får den och ringa anonyma samtal vad som ingår i grundutredningen där jag gått innan jag avslöjar det hela, annars vill läkaren nog slingra sig undan det svaret...inte konstigt kanske att min a graviditeter fungeray.

Svar på tråden Snälla skriv inlägg!!!!! Klamydiaprov? och vad ingick i er grundutredning vid barnlöshet