• smedn85

CAD

Någon som jobbar med det här?

• Svar på tråden CAD
  • humbela giz what ever u call me
    www.cnc-support.se ett samlat forum där du kan få massa tips och grejs.
    Nåja vad är väll en bal på slottet.........
  • tulpan

Ja, markprojektör. Använder mig av modulen NovaPoint. när jag ritar gator och sektioner.

• smedn85

Har velat läsa till CAD ganska länge nu. Jobbar som svetsare/byggsmed och tycker det är skitkul o lösa problem och konstruera egna lösningar från scratch, men intresset har alltid varit datorer, form och design, så varför inte kombinera tänker jag?

Skulle dock vilja veta mer djupgående hur det är att jobba som CAD-ritare? Har nämligen hittat en 2-årig KY som är mkt intressant, men man vill ju vara 100% för jag kommer nog inte utbilda ännu en gång efter detta.

Som jag förstått sitter man ju inte 8 timmar framför skärmen, så hur kan en normal dag se ut egentligen?

Om jag tex. vill jobba med stålkonstruktioner först, kan jag byta riktning totalt några år senare och kanske designa teknikprylar?

Har jag fördelar med en bakgrund som svetsare/konstruktör?

Arbetstider? Lön? Förmåner? Hur ser det ut på din arbetsplats?

Personligen har jag inte något JÄTTE intresse för matematik, men känner att jag kan kompensera med många andra talanger på andra områden. Kommer detta bli problem?

Det var några frågor jag undrade just nu iaf. Hade varit jätte tacksam om någon ville svara :)

• Lilla Mimsan

Jag är högskoleingenjör (läste på Högskolan Dalarna).
    Jobbar du som jag är du tjänsteman, oftast då 8-17
    Lön 22000 uppåt beroende på vart i landet och arbetsgivare.
    Min tjänst är nästan 50% möten av olika slag och 50% ritande.

• Malin med Tim

Jag har arbetat som CAD ritare i fem år men då har jag mest ritat i 3D och i mitt dåvarande yrke var det 100% framför datorn, så det beror väl helt och hållet på vad det är för yrke.

Har jag fördelar med en bakgrund som svetsare/konstruktör? -Ja det tror jag verkligen!

• smedn85

Tack för svaren :)

Jag undrar lite också hur tex. arbeten kan läggas upp? Vad utgår ni ifrån när ni ritar? Jobbar man mycket själv eller tillsammans i en grupp på samma projekt?

Tack på förhand!

• änglaW

Jobbar också med olika CAD program- är GIS-ingenjör - ritar kartor mm

Trivs super!

Svar på tråden CAD