• Anonym (stinky)

mitt underliv luktar illa...

Ja som rubriken säger, mitt underlig luktar väldigt illa. Detta är inget nytt fenomen. Det började redan när jag var 16-17 år. Plötsligt en dag så började mitt underliv lukta illa. Nu idag 5 år senare har jag fortfarande samma problem. Jag försöker duscha varje dag, byta trosa minst en gång om dagen men ändå finns lukten kvar. Jag känner av lukten själv om jag sitter med benen brett isär på t.ex. en stol. Jag är livrädd att andra också skall känna lukten. Detta är väldigt pinsamt för mig, jag mår otroligt dåligt över detta. Jag har inte pratat om detta med någon, inte ens min man. Vi har aldrig sex när jag är oduschad, utan vi har sex de kvällar då jag har duschat innnan. Nu när jag har fått barn så har jag en ursäkt att duscha varje dag. Det känns skönt.

Jag har inga extra flytningar eller så som skulle ligga bakom lukten. Jag vet inte heller om jag läcker urin som gör att det luktar. Men en sak har ja upptäckt, ju längre könshår desto värre lukt.

Är det någon annan som har samma problem? eller är jag helt ensam?

• Svar på tråden mitt underliv luktar illa...
  • Anonym

Har samma problem. TÄnkte själv skriva ett liknande inlägg idag för att få veta hur man kan göra för att bli av med detta. Det e äckligt att veta att man luktar illa. För mig blev det dock mer och emr nu när jag blev med barn.
    Jag har även hemska flytningar som bara typ rinner ur mig, i massor!
    Kan det vara nån sjukdom?
    Kram kram

• NeaVida

Gå till en gynekolog.

Dusch inte med tvål, utan med olja

• eskilina

Det kan inte vara svamp?

• LillaKanin

Men hörrni! Oroa er inte tycker jag!
    Jag ska se om jag kan hjälpa er (dock vet jag inte om du andra anonym som är gravid, om det kanske kan ha en naturlig orsak just bara därför=att du är gravid..)
    Men du trådstartare, du har förmodligen något som heter Bakteriell vaginos!
    Det visar sig så som du beskriver, det luktar helt enkelt inte gott från underlivet.
    Det kliar inte direkt och det behöver inte komma extra mycket flytningar, utan det luktar illa.
    Detta är en slags rubbning bland bakterierna (inte som en svampinfektion, så sådana medel biter inte på detta) utan det krävs ett gynekologbesök och sedan en penicillinkur.
    Och det är inget som är farligt!
    Jag kan säga att jag haft så en gång, blev orolig och ledsen, gick till en doktor och fick ett penicillin som hette Flagyl utskrivet.
    Men som sagt, beställ tid så fort som möjligt så kan du snabbt bli av med detta!
    Inte ska du gå och lida för det här!
    Lycka till!
    (Och så vill jag bara påpeka att jag inte är sjukvårdsutbildad eller något sådant, utan talar utav egen erfarenhet och att jag läst om det mycket efter det. Skulle det vara något annat så är det ju ändå bra att du får hjälp med det nu. Men jag tror på Bakteriell vaginos.)
    Kram på dig.

• LindaBjorklund

Jag hade problem för ett tag sedan att jag luktade "fisk". Min gynekologs förklaring var att pH-halten, både i hela kroppen och i underlivet, var störd av någon anledning. Jag gjorde precis som någon skrev här ovan, duschade och tvättade mig utan tvål (där nere) och efter ett tag så blev det bättre. Ibland kan det komma tillbaka men nu har jag också upptäckt att det kan vara min mans sperma som gör så att det luktar, inte jag. Mitt råd är att gå till en läkare och undersöka dig, det är nog vanligare än man tror.
    Lycka till!

• Anonym

jag har problem i bland och då tvättar jag mig med barnängens tvål... den tycker jag styr upp ph-balansen igen.

• Danbala

LindaBjorklund: Du skriver "men nu har jag också upptäckt att det kan vara min mans sperma som gör så att det luktar, inte jag"

Det låter _verkligen_ som bakteriell vaginos enligt allt jag läst om det. Det är ofta så att det, om man inte har "starka" attacker, nästan bara luktar just efter samlag och i samband med mens. Det skulle kanske kunna vara värt för dig att kolla upp det också.

• LindaBjorklund

Jaha, ja jag har varit och kollat mig och min gynekolog sa ingenting om bakteriell vaginos. För tillfället är lukten väldigt ovanligt förekommande hos mig, av någon anledning, men när/om den återkommer så ska jag komma ihåg vad jag läst här och ta upp det med min gynekolog. Tack för tipset!

• Trynträ

Hehe. Så man måste ha barn för att få duscha varje dag. Jag tycker det går utmärkt att duscha varje dag utan barn.

• LindaBjorklund

Trynträ: ? vad menar du?

Svar på tråden mitt underliv luktar illa...