• LAV0LINA

Gah! HJÄLP, senapslocket sitter som berget! Hur gör man?!

Tänkte göra en mysig julfrukost och har plockat fram allt. Till skinkan vill jag ha senap och har köpt ett såntdär senapsglas (slotts senap eller vad det nu heter) men jag får inte upp locket!
    Hur gör man???

• Svar på tråden Gah! HJÄLP, senapslocket sitter som berget! Hur gör man?!
  • PD77

Tips 1)
    Ta en fuktig trasa och lägg över locket och vrid som vanligt.

• MeNoLike

knacka på locket med en sked en liknande sen öppnas det lätt

Mamma till tvillingarna Timothy och Maximilian 20070325
  • Maomao

är det av plåt? Då kan man hålla bueken under kranen med varmt vatten på. Det får locket att vidga sig. Annaras kan man pröva sticka in en kniv el likn vid kanten, då släpper vacuumet..

• LAV0LINA

Funkar inte. Har även en såndär "burköppnarhjälp" på mitt köksskåp och det fungerar inte heller (ni vet, man stoppar in burken och så biter det fast några "taggar" och så vrider man bara med båda händerna)

PD77 skrev 2008-12-24 10:13:53 följande:
    Tips 1) Ta en fuktig trasa och lägg över locket och vrid som vanligt.
  • LAV0LINA

Ska prova med en sked eller kniv eller liknande

• PD77

LAV0LINA skrev 2008-12-24 10:15:37 följande:

Ska prova med en sked eller kniv eller liknande
    Ja,
    Tips 2)
    Ta en matkniv och stick in under lockkanten och tryck utåt, om du förstår vad jag menar. Alltså, knivskaftet ner och vassa delen under lockkanten. Tryck skaftet mot burkenhållet så att knivspetsen åker ut från burken. Shit va svårt att förklara.
  • LAV0LINA

Testade det och det fungerar
    Haha, så dum man käner sig, brukar aldrig köpa senap i glas, det här är första gången

Tack för alla svar!
    GOD JUL PÅ ER!

PD77 skrev 2008-12-24 10:17:11 följande:
    LAV0LINA skrev 2008-12-24 10:15:37 följande: Ja, Tips 2) Ta en matkniv och stick in under lockkanten och tryck utåt, om du förstår vad jag menar. Alltså, knivskaftet ner och vassa delen under lockkanten. Tryck skaftet mot burkenhållet så att knivspetsen åker ut från burken. Shit va svårt att förklara.
  • PD77

LAV0LINA skrev 2008-12-24 10:18:34 följande:

Testade det och det fungerar Haha, så dum man käner sig, brukar aldrig köpa senap i glas, det här är första gången Tack för alla svar! GOD JUL PÅ ER!
    Jihoo!
    God Jul!
  • Skogsflickan

Ta en sked o pilla in lite under locket o böj upp, så vakuumet släpper...alltså inte med den sidan du äter med (låter konstigt) utan skaftet gärna ett platt skaft...Eller lägg under varmt vatten en stund...

• HannaS86

Har ett förslag även om du redan lyckats öppna den (det kan ju komma fler jobbiga burkar ;)). Ta en vass kniv och hugg den i locket. Jag skojjar inte, min pojkvän visade mig det. Hålet blir nån cm och undertrycket släpper. Jag har stött på vissa burkar där det verkligen varit helt jäkla omöjligt att öppna den även om jag testat alla trick ovan så jag nästan velat slänga varan men ändå fått be någon annan i familjen öppna den(innan min pojkvän visade detta då).

Svar på tråden Gah! HJÄLP, senapslocket sitter som berget! Hur gör man?!