• Skutta

Tips om bulgarien! (resa med barn, hotell priser mm)

Undrar om ni har några tips om Bulgarien?

1.Vart i Bulgarien ska man åka? det finns ju en del ställen att välja bland

2.Hur mycket pengar bör man ha med sig (då om man vill handla en del och inte snåla allt för mycket)

3.Hur funkar det med barn på de olika ställena?, minsta barnet är 11 månader när vi tänkte åka

4. Hur mycket betalade ni som åkt 2 vuxna och två barn?

5. Tips på hotell?

6. Tips på sevärdheter, vattenland, shopping, stränder mm

Hm det här blev mycket hoppas att ni har nåt tips på nån fråga i alla fall...
    Kramizzar Sandra

• Svar på tråden Tips om bulgarien! (resa med barn, hotell priser mm)
  • non compos mentis

Hej där!

Kom hem för två veckor sedan från Golden Sands som jag upplevde som en stor kuliss. Helt turistinriktat med hotell, restauranger, butiker, försäljare osv så långt ögat kan nå. Skulle inte kunna säga vad som är bulgariskt efter en vecka där för det hade kunnat ligga varsomhelst i världen.
    Däremot tror jag det är rätt så barnvänligt, men jag ser ju å andra sidan inte barnproblemen, eftersom jag inga har.
    Åkte en dag till Nessebar, som kändes mycket mer genuint och skulle jag åka i gen skulle jag hellre åka till Sunny Beach som låg i anslutning till Nessebar.

En kväll i Varna (3:e största staden) gav möjlighet till MASSA shopping om man är intresserad av det.

Jag gjorde av 3300 på resan, då snålade jag inte och kunde ha prutat mer på taxiresor etc.

Icke tips på Hotel:Diana.

Vattenland såg jag i både Golden och Sunny

Det var väl vad jag kunde bidra med...

Ha en trevlig resa!

• Skutta

Oj vad trådarna försvinner snabbt, ja flyttar upp den här igen

• emmzan

Hej hej!

Vi åker till Sunny Beach i morgon med vår 7-månaders son och en annan familj som har två barn i åldrarna 6 och 9 år.
    Den familjen har varit där tidigare och tyckte att det var kanon! Barnvänligt, billig shopping (skor, kläder, väskor, klockor) mycket aktiviteter för barnen, vattenland m.m.

Vi betalade nästan 12000 för vår resa (2 vuxna och en 7 månaders), ganska dyrt kanske men då bor vi på ett av de finaste hotellen i Sunny Beach (Victoria) där det finns i stort sett allt man kan önska sig av ett hotell. Jättefin pool och supernära till havet

Kan rapportera mer när vi kommer hem, vad vi tyckte osv..

• emmzan

Förresten, var in och växlade på Forex igår och då växlade vi in 6000, frågade killen i kassan om han trodde att vi skulle klara oss på det i en vecka. "En vecka?? Då lever ni som kungar där nere" sa han. Lät ju kanon det!

Den andra familjen vi åker med var ner för 2 somrar sedan, hade växlat in 15000 innan dom åkte men fick växla tillbaks 5000 när dom kom hem igen. Då hade dom alltså varit borta i två veckor, ätit fina 3-rätters middagar, shoppat massor, barnen hade gjort ALLT som fanns dör nere och ändå kunde dom inte göra av med mer.. Ett exempel dom berättade för oss var när dom var 9 personer på kinarestaurang, hade ätit som bara den...allt gick på 500(!!!) sek. En annan gång hade dom varit på "lyxrestaurang" och käkat födelsedagsmiddag med förrätter, efterrätter, irishcooffe å grejjer, det var lite dyrare...800 för 9 pers.. Kan ju hända att priserna gått upp lite nu efter 2 år men det är nog hyffsat billigt ändå =)

• Cookie83

Jag har också bott på Victoria

• Dii

finns bild i mitt fotoalbum från sunny beach...

kan dock inte tipsa om barn vänliga platser efter som vi mest levde rövare! :)
    Men hotel Elit 2 va hemskt fint!!!
    Kristal i stan fruktansvärt hemskt :)

• Dii

www.familjeliv.se/Forum-5-106/m3836775.html

vill även slå ett slag för den fantastiksa SHOPSKA salladen.. jag åt den varje dag hela veckan :)
    och restaurandgen Maestro (hette nått sånt) på blomstergatan precis när man går ner mot stranden mumms!

• papillon

Bulgarien tycker inte jag var någon höjdare förutom shopska salladen som Dii nämnde. Längtade efter den i månader efter det att jag kommit hem. Bodde på Sunny beach, inget kändes äkta förutom den hund som blev dödad i ett hundslagsmål och låg utanför mitt hotellrum i ett par dagar innan den togs bort. Jag tog en sista minuten resa för några år sedan och var beredd på det värsta, därför skrattade jag åt allt jag såg. Bodde inte på något lyxhotell direkt, ganska kul det med.

• Jojo77

AVr i Sunny Beach och bodde på Hotell Mercury. Jättebra allting och fint hotell. Bra för barn. Det är ju väldigt turistinriktat men ställer ni in er på det får ni nog en kanonresa.

• JennyNO

Bodde på Vings hotell Green park förra året och var nöjda med det mesta. Vår son var då ca 15 månader. Tyckte där allmänt var mycket att göra för barn och prisvänligt. Hade dock lite otur med vädret när vi var där men regn 2½ dagar, ingen hit. Håller med om att det var mycke turistinriktat men det är det ju även om man åker till Mallis eller Turkiet.

• YinYang

DrCox: Har också hört dem som varit missnöjd med Diana. Blev bestulna på grejer där..

Vi bodde på hotell Dunav(sunny beach) och jag tyckte det var fint där, vi hade balkong ut mot havet. Däremot är det ju disco hela nätterna och mycket liv på så sätt.

Finns mkt att shoppa billigt!

Maten är billig och ibland fattar man verkligen varför.. Jag gick på nån kina resturang och beställde grönsaker med ris, det var typ ärtor och ris..
    Men på vissa ställen (the old steakhouse exempelvis) så får man mycket, gott och billigt

• emmzan

Nu är vi hemma från Sunny Beach, tänkte bara rapportera att vår resa var kanon! Hotellet var superfint (Victoria) och vi blev bra bemötta överallt! Blev förälskad i chicken kebeb...mumma! Hittade en kanonrestaurang som hette Karibi...jättegoda grillspett hade dom där.
    Vi åker nog tillbaks redan nästa år!

• non compos mentis

Ja, Diana behöver man nog inte oroa sig för längre. Läste att det tagits över av "pistolmän" (typiskt kvällspress) från kronofogden för att ägaren förlorat sin äganderätt.

Jag killade också deras kebab, mycket gott!

Svar på tråden Tips om bulgarien! (resa med barn, hotell priser mm)