• Anonym

flytt från södra till norra sverige

jag funderar på att gå en utbildning på luleå tekniska universitet men det som hindrar mig är allt praktiskt. Går det verkligen att flytta alla möbler upp dit för bara några år utan att bli ruinerad av bara det?

• Svar på tråden flytt från södra till norra sverige
  • Anonym

Hur ser ditt boende ut uppe i Luleå?
    Får du plats med alla dina möbler?
    Är det bara du som flyttar då kanske det itne är så ekonomiskt försvarbart fast det beror ju helt klar på hur länge du ska bo där!
    Annars kan du ju bara ta med det nödvändigaste och ställa resten hos någon släkting som har gott om plats.

• Anonym

att flytta hela bohaget med lastbil kostar säkert 10 000 kr eller ännu mer beroende på hur mycket det är och hur långt det ska fraktas, enklast är att ringa och fråga någon flyttfirma som kör gods till luleå.

Ett alternativ kan vara att du magasinerar alla möbler och saker som du inte behöver och resten som kläder och dator+tv m.m.tar du med i en bil + släp. Sedan handlar du lite möbler och andra nödvändiga prylar på typ myrorna eller andra second handbutiker om du inte vill köpa allt nytt. Är du ensam kan du kanske hyra en möblerad studentbostad istället så slipper du bekymra dig för möbler helt.

• Anonym

Oj, nej blir det så dyrt får jag nog se mig om efter en annan utbildning, tyvärr..

• Anonym
    Svar på #2
    Det är jag och dottern så jag vill helst slippa korridor.
    Men tack så mycket för alla jättebra råd!
  • Anonym

i många universitetsstäder kan man välja mellan att hyra studentrum eller studentlägenhet som är möblerade eller omöblerade. Sedan kan man även hyra en bostad från något bostadsbolag och köpa billiga möbler begagnade. Då behöver det inte kosta speciellt mycket, jag vet folk som har inrett hela sin lägenhet för 2-3000 kr med begagnade möbler samt lampor osv. Då är det i och för sig inte senaste modet men det ser ändå helt ok ut.

• Narnia

kika in på www.lulebo.se! Bra om du har kötid. Bor i Luleå så finns här för frågor! =)

• Laurin

Som nerflyttad norrlänning måste jag bara säga att det går ju faktiskt att köra upp/ner bil och släp själv. Har du egen bil eller har någon snäll kompis eller släkting som kan hjälpa till att köra och sånt så behöver det inte bli så fruktansvärt jobbigt eller dyrt. Min nerflytt gick på ca 3000 med släphyra och bensin. Då hade jag hjälp av 2 personer varav den ena ägde bilen, en bensinsnål kombi.
    Det går om man vill.

• Anonym

120 mil är det på ett ungefär. Min kombi drar strax under litern, 0,8 tror jag men troligtvis mer med släp.. Då kanske det inte är så omöjligt att flytta upp?
    Narnia, hur är luleå som stad? hur är den som studentstad?

• Anonym

Anonym Jag bor i Luleå och stormtrivs. Flyttade hit när jag började studera på universitetet och det är ett beslut som jag inte alls ångrar. Det mesta finns i stan och studentlivet är väl fungerande. Ett tips! ställ dig i bostadskö nu. Vill du bo nära universitetet så ska du söa lägenhet på Porsön, där univ. ligger. Det kan dock vara svårt att få lägenhet där. Det är oftast lättast att få tag i boende på Tuna eller Hertsön.

• Anonym

Få se.. Om man hyr ett thule släp som vad jag förstår kan man hämta det här hemma och sedan lämna det i norrland?
    En resa på 120 borde väl ta ca 3 dagar? Det blir 40 mil om dagen..
    Då kostar släpet ca 1000 kr första dygnet och sedan 500 kr.. det skulle bli ca 2000 kr och sedan bensinen, nu vet inte jag hur mkt mer den drar med släpa men jag gissar att den går upp till kanske 1 liter milen då? 120*10=1200.. 2000+1200 och så billiga övernattningar..
    Har jag glömt nått eller blir det verkligen så billigt?

• Anonym

en färd på 120mil borde hon lätt klara på två dagar.
    40 mil om dagen. man brukar säga att det tar ca 10 mil per timme. alltså 40 mil=ca 4 tim. men säg 5.
    120mil=två dagar.
    Hyr man hos statoil får man lämna den där i den stad man är.
    Det går även hyra små lastbilar. det gjorde min faster och de kostar inte alls så mkt.

• Anonym

kan tillägga att dom små lastbilarna får man köra på vanligt B kort!

• Anonym

Finns det någon som hyr ut lätta lastbilar så som thule släp eller räcker ett stort släp för en liten soffa, en 160 säng (som är continental och kan ställas uppe på varndra), barn säng, soff och matbord med stolar?

• Anonym

Vad jag kan se så står det på statoil att dom inte hyr ut enväg, samma sak med okq8, hur är det med preem? Helst vill jag inte ha lastbil eftersom jag vill ha med mig bilen upp
    60 mil per dag? är det det man ska räkna på?

• Anonym

60 mil perdag. hmm vet inte.
    det beror ju på hur van man är att köra och hur många samt långa stopp man gör. Jag flänger mycket över sverige och kör lätt 80 mil på 10 tim med massa stopp.

det ska gå lämna statoil eller shell släpar. tyå hyr här lämna där. det står så på dom tom.

Men räkna 10 mil per timme. sen lägger du på kanske lite tid i det du stannar till vid olika stopp samt att de kan vara bilar ivägen och gå saktare inne i städer så läg på några minuter har man en bra "riktlinje" över hur lång tid de borde ta men 120mil på tre dagar?? de lät fasligt mycket. kanske om man är 80 plus men 120 mil på två dar ska inte vara nått problem.

60 mil per dag tycker jag lät lite. 6 timmar bara. man klarar det som sakt lätt på 80 mil per dag.

men de är ju individuellt

• Ingefaera

Ett tips är att höra med olika speditionsfirmor, det gjorde jag när jag flyttade ner till södra Sverige från Luleå. Kan bli mycket mycket billigare om man har tid att kolla runt. Kan varmt rekommendera Luleå, en stad där det finns allt och är så makalöst vacker både sommar och vintertid.

• Anonym (flydde)

Jag flydde norrland för skåne! Det billigaste vi hittade var att hyra in sig i lastbil som skulle gå "tom" på nervägen. Jag tror vi betalade 7000kr men det var inte så mycket grejor, typ 30 kartonger, en säng och ett större bord och fyra stolar,2 cyklar, och dessutom 6 år sedan...

• Anonym

vi har ca 50 mil till mina föräldrar och när vi åker dit så om vi streckkör tar de ca 5 timmar men har djuren med oss så tar de ca 6-6½ och de är inga problem.

när vi åkte bort förra nyår så åkte vi 70 mil enkel väg vi stannade och åt på vägen och de tog totalt 8 timmar ca.

de är inga problem att köra 120 mil på två dagar så länge man sovit bra natten innan och åker i tid.

• Cornellia

Vi far ofta mellan luleå och gävle (80) mil, och vi har flyttat mellan städerna kanske 4 gånger.
    Det går alldeles utmärkt med ett stort släp från thule, och vi har alltid gjort resan på en dag oavsett om vi har släp eller inte.

jag älskar Luleå, även om jag inte bor där just nu, är en toppen stad, och universitetet är super. Det jag gillar bäst är att dom inte har särskilt mycket föreläsningar (jag har varit på 2 under mina 3 år) utan nästan bara klassrummsundervisning med en eller två klasser. Jag trivs toppen på Porsön (där skolan ligger och dom flesta studenterna bor).

Svar på tråden flytt från södra till norra sverige